4 212 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Fästa pergola i betongplatta?
Jag ska gjuta en betongplatta (6 x 4,5 m) att ha som uteplats, och har för avsikt att bygga en pergola över. Min fråga gäller hur jag bäst fäster pergolan i plattan?
Är det bäst att gjuta ner stolpskor eller plintar samtidigt som jag gjuter betongplattan? Eller fäster jag stolpfot eller liknande efter att betongplattan är gjord och stelnad genom att borra i den?
Vad är bästa alternativet?
Pergolan är tänkt att vara rätt grov. Blåsig tomt.
Tacksam för era synpunkter.
Är det bäst att gjuta ner stolpskor eller plintar samtidigt som jag gjuter betongplattan? Eller fäster jag stolpfot eller liknande efter att betongplattan är gjord och stelnad genom att borra i den?
Vad är bästa alternativet?
Pergolan är tänkt att vara rätt grov. Blåsig tomt.
Tacksam för era synpunkter.
Ingen som har nån idé?D Ducatiman skrev:Jag ska gjuta en betongplatta (6 x 4,5 m) att ha som uteplats, och har för avsikt att bygga en pergola över. Min fråga gäller hur jag bäst fäster pergolan i plattan?
Är det bäst att gjuta ner stolpskor eller plintar samtidigt som jag gjuter betongplattan? Eller fäster jag stolpfot eller liknande efter att betongplattan är gjord och stelnad genom att borra i den?
Vad är bästa alternativet?
Pergolan är tänkt att vara rätt grov. Blåsig tomt.
Tacksam för era synpunkter.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Ska du gjuta plattan själv? Eftersom du frågar utgår jag från att du inte jobbar med betong. Då får du sannolikt bäst resultat om du gjuter en plan och fin platta och sätter dit infästningar efter att betongen är på plats (Edit: antingen efter att den har härdat, eller som plintjärn i våt betong)
En grov gängstång är lätt att fästa med kemankare i den färdiga plattan, och du kan göra en diskret infästning inuti stolpen. Som ett exempel.
En grov gängstång är lätt att fästa med kemankare i den färdiga plattan, och du kan göra en diskret infästning inuti stolpen. Som ett exempel.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Ok. Tack för bra råd! Jag ska inte gjuta plattan själv, utan lejer bort det till de som kan.Karrock skrev:
Ska du gjuta plattan själv? Eftersom du frågar utgår jag från att du inte jobbar med betong. Då får du sannolikt bäst resultat om du gjuter en plan och fin platta och sätter dit infästningar efter att betongen är på plats (Edit: antingen efter att den har härdat, eller som plintjärn i våt betong)
En grov gängstång är lätt att fästa med kemankare i den färdiga plattan, och du kan göra en diskret infästning inuti stolpen. Som ett exempel.
Om jag gör infästning för pergolan efter att betongplattan är på plats, blir det tillräckligt hållbart om pergolans stolpar endast sitter fast i betongen och inte under (i marken)? Finns det risk att betongen spricker när det blåser kraftigt och pergolan rör sig något?
Köper du någon färdig pergola lösning eller ska det platsbyggas? Om du ska köpa färdig lösning hade jag tagit infästningen i efterhand så man vet att måtten stämmer.
Men det hade jag nog ändå gjort för enkelhetens skull för det kommer hålla. Men visst. Mät ut o sätt i stolpjärn i den blöta betongen
Men det hade jag nog ändå gjort för enkelhetens skull för det kommer hålla. Men visst. Mät ut o sätt i stolpjärn i den blöta betongen
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Precis som föregående talare; kemankra fast infästning tex gängstång efter att betongen brunnit. Detta sagt utan att veta hur det ska se ut, kanske inte ens för sig om trä?
Nej, betongen kommer inte spricka förutsatt att plattan är ordentligt utförd.
Nej, betongen kommer inte spricka förutsatt att plattan är ordentligt utförd.
hej! Jag är nyfiken och höra hur det gick och om du fick till det med pergolan?D Ducatiman skrev:Jag ska gjuta en betongplatta (6 x 4,5 m) att ha som uteplats, och har för avsikt att bygga en pergola över. Min fråga gäller hur jag bäst fäster pergolan i plattan?
Är det bäst att gjuta ner stolpskor eller plintar samtidigt som jag gjuter betongplattan? Eller fäster jag stolpfot eller liknande efter att betongplattan är gjord och stelnad genom att borra i den?
Vad är bästa alternativet?
Pergolan är tänkt att vara rätt grov. Blåsig tomt.
Tacksam för era synpunkter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden