Har sökt på forumet men inte fått klart för mig hur man skall fästa OSB mot en putsad tegelvägg innomhus (ej yttervägg). Skall jag köra med sättlim (PL600?) och plugga och skruva lite här och där för att fixera?

Anledningen är att jag skall sätta OSB i hallen och halva väggen är bakom en putsad murstock, andra halvan är reglad vägg. Så första lagret vill jag ha OSB sedan kör jag gips.

Planen just nu är att på putsen köra på ordentligt med sättlim, sedan Hilti och plugga skivan med spikplugg så att limmet får verka, dvs jag litar på att limmet gör jobbet

Såg tips om kakelfix m.m, men jag har en massa tuber sättlim som jag behöver bli av med, hoppas att dessa är likvärdiga.

pl400 sitter som berg, ingen fara där... Skulle vilja påstå att det räcker med att skruva fast den. Alligatorplugg och några skruvar gör jobbet...

Men jag undrar varför en osb, varför inte bara gips? Är det för att komma i rätt nivå, då är det billigare med gips? Är ju inga problem att fästa saker i en murad vägg, eller?

Nu var den på plats,den sista OSB av 110 st, phu.
Hade massa PL600 och det fungerade, det fanns massa plugghål sedan tidigare i väggen så jag satte i nya pluggar och skruvade fast OSB också. (markerade med en limdutt och tryckde dit skivan sedan borrade jag igenom för skruven).
Gipsen limmade jag sedan mot OSB då de skruvar jag hade var något för långa, men några drog jag dit för att få tryck på limmet.

Anledningen till OSB är att jag använt det konskekvent bakom alla väggar, sedan var det bara halva väggen som var puts/mur, resten reglad. Nu tog OSB skivorna slut och det känns skönt.

Nu gäller det att vi vinner ikväll så är dagen komplett.

Nu är jag i samma situation som pbengtsson var. Rummet har en takkupa, 1m av sidoväggen är reglad och resten är putsad samt sitter gamla tapeter på. Sidoväggen är en innervägg. Behöver man riva gamla tapeter innan jag fäster OSB och sedan gips?
Anledningen till att ha OSB är för att få gipsskivan stabilt på reglade delen då det kommer sen spacklas och målas. Behövs plastfolie mellan väggen och osb skivan?
Är det okej att ha träfiberskiva mellan gips och putsvägg eller kanske helt fel med tanke på att det är organiskt material som kan suga i sig fukt.
På ytterväggen blir det plåt+ytpapp+råspont+isolering+plastfolie+osb+gips.

Det du skall fokusera på är att få fast OSB mot putsen.
Men jag hade tegel bakom putsen (vilket gjorde att jag kunde plugga), vad finns bakom din? I äldre hus är det ibland putsat på när, vass m.m.

Det viktiga är att man får fästpnkter för OSB med ca 30-40 mellanrum så att skivan pressas med limmet mot underlaget.

Det är lättbetongvägg bakom putsen. Tänkte sätta pluggar i väggen sen skruva skivan och sen limma+skruva gips på skivan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.