8 714 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Fästa nya golvbjälkar på befintligt upplag
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag har gjort precis som du föreslår för att höja och samtidigt rikta några tretums golvreglar i ett badrumsbygge och det gick alldeles utmärkt. Lite meckigt att köra sågen på sidan i facken samtidigt som man trippar på reglarna men det fungerar. Det är knappast något problem att limma flera bitr istället för en lång. Jag skruvade ut skruvarna efter att limmet torkat, sågade och drog till slut tillbaka skruvarna.T tomnil skrev:Det lutar numer åt en kombination av pålimmning ovanpå de befintliga och infällning av någon extra regel då det är långt centrumavstånd.
Jag har även hittat innerväggen och kan se stående plank. Finns även en regel mellan några golvreglar vid upplaget då det är en något bredare dörröppning på våningen under.
[bild]
[bild]
Är det okej om virket som man limmar ovanpå ej är i ett stycke hela vägen? Jag tänkte klyva 45x70-kortregel till 60mm bredd och skruvlimma på plats. När limmet har härdat skruvar jag antagligen ur skruvarna eller försänker dem lite mer. Sen fäster jag rätskiva och cirkelsågar reglarna i våg.
Låter detta som en okej lösning?
Verkar kunna bli bra det här, provklyvde en bit och lade på plats:
Jag har förresten insett att en av golvreglarna gör att jag har svårt att komma tillräckligt nära väggen med avloppsröret till toaletten. Hade det hållfastighetsmässigt varit okej att skruvlimma en eller två 50-60cm bitar av 45x220 mot den befintliga och sen jacka ur regeln ovanifrån? Jag misstänker att jag måste gå genom hela bredden för att komma på rätt ställe.
Tycker det är lite oklart vad man behöver förstärka med till skillnad från vanlig rörgenomgång i centrum av balken.
Är ju även relativt nära upplaget så det förbättrar väl situationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har förresten insett att en av golvreglarna gör att jag har svårt att komma tillräckligt nära väggen med avloppsröret till toaletten. Hade det hållfastighetsmässigt varit okej att skruvlimma en eller två 50-60cm bitar av 45x220 mot den befintliga och sen jacka ur regeln ovanifrån? Jag misstänker att jag måste gå genom hela bredden för att komma på rätt ställe.
Tycker det är lite oklart vad man behöver förstärka med till skillnad från vanlig rörgenomgång i centrum av balken.
Är ju även relativt nära upplaget så det förbättrar väl situationen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hur stor urjackning är det fråga om?
När jag mäter så verkar det behövas max 13cm brett och 13 cm respektive 9cm djupt (liknande problem för en golvbrunn också).J justusandersson skrev:
Båda fallen är ganska nära ett bjälkupplag (ca 50cm)
För avloppet så hade jag nog i vilket fall som behövt skruva dit extra regel för att ha något stabilt för golvspånet och väggen.
Övriga genomföringar (endast 75mm avloppsrör som måste korsa bjälklaget) tänkte jag limskruva 15mm k-plywood på ca 80-90cm. (Inspirerad av mallen från säker vatten som är beskriven för 110-rör).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker det känns lite tveksamt, men jag har lite svårt att se situationen riktigt tydligt. Kan du inte ta ett foto på det aktuella läget? Någon sorts abrovinsch krävs säkert, frågan är vilken?
Första fallet är en klosettböj ca 50 cm från ytterväggen. Mycket möjligt att jag överdrev djupet på 13cm (menade då från ovankant på en 220-regel) och att det kan minskas någon cm ytterligare.J justusandersson skrev:
Annars är det väldigt svårt att få dit toaletten mot väggen. Målet är egentligen att få avloppet ca 125mm cc från färdig vägg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Andra fallet är en mindre urjackning för golvbrunnen som då är 8-9cm djup. Den befinner sig ca 1.4m från ytterväggen och 1.1m från andra änden på golvregeln (regeln slutar på den gamla skorstensmuren.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det krävs nog någon form av avväxling. Det är ganska stora urtag du vill göra. Har du tittat på möjlighetena att flytta toastolen alternativt välja en med en annan dold anslutning?
Man kan göra urjackningar precis över upplaget, men inte gärna där du vill ha dem.
Man kan göra urjackningar precis över upplaget, men inte gärna där du vill ha dem.
Flytt av toalettstolen är nog svårt att få till i denna lilla planlösningen tyvärr (1.8x2.3m).J justusandersson skrev:
Själva golvregeln närmst väggen (där jag gärna vill jacka för toaletten) är ca 2.5 m mellan upplagen. Finns en kortling vid ca 105cm från ytterväggen, är ju säkert möjligt att montera ny regel mellan kortlingen och ytterväggen om det kan tänkas hjälpa?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är även möjligt med kortlingar mot golvregeln åt andra hållet.
Vad jag har förstått det som så finns det excenter-stosar som kan hjälpa ca 30mm men risken finns väl att eventuella muffar och liknande bygger en del ändå och leder till bredare/djupare urjackning.
Vad för typ av avväxling är vanligt i sådana här sammanhang?
Kanske ska förtydliga förresten, mitt förslag med dubbla skruvlimmade 45x220 på ena sidan om regeln; tanken var då att själva urjackningen enbart drabbade "orginalbjälken" och de skruvlimmade reglarna förblev intakta. Inte att regeln med samtliga förstärkningar blev urjackade.
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Tycker konstruktionen påminner om vårt hus som är byggt 1929 och där vilar reglarna på plankan, inget som gick in i plankväggen.J justusandersson skrev:Dimensionen på de befintliga golvbjälkarna är nog 21/2x7 tum. Lite ovanligt, 3x7 tum var nästan standard. Man lade bjälklaget i takt med att man reste plankstommen, det är ju den som utgör bärningen. Den liggande plankan är inte en del av upplaget. Urjackningen är nog för att plankan skall komma i nivå med takpanelen som är spikad underifrån i bjälkarna. Jag skulle gärna vilja veta hur du har resonerat när du kommit fram till din lösning?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, det var en annan sak. En avväxling kan vara att du sågar av bjälken och fäster in dess då fria ände i en kortling som är ordentligt infäst i grannbjälkarna.
Men plankan är nog ett hammarband som vilar på plankstommen. Annars skulle det aldrig hålla.P Peter_K skrev:
Då var min första tanke om dubbla skruvlimmade 45x220 för att få bjälken 150mm bred och sedan jacka ur ca 6-7 cm in i den inte lika tokig? Tänker att då är ju bjälken minst lika tjock som innan längs hela dess längd.J justusandersson skrev:
Jag blev lite lurad av föregående ägare som hade fäst en regel i enbart den liggande plankan. Men när jag tittade noggrannare på alla andra golvreglar så var de noga instuckna och vissa vilade inte på den liggande plankan öht.P Peter_K skrev: