2 600 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Fästa köksö i betonggolv - skruv och plugg
Följande 800x600 skåp med tre lådor väger 55-60 kg stycket
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-maximera-baenkskap-med-3-lador-vit-veddinge-vit-s29049708/
Så i ditt fall så måste två skåp (tomt) lyftas upp med en hävarm på max 30 cm av två barn/ungdomar.
Jag skulle säga att det är totalt omöjligt.
Det är större risk att bänkskivan går av/sönder än att skåpet skulle lyfta 0,1 mm över golvet.
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-maximera-baenkskap-med-3-lador-vit-veddinge-vit-s29049708/
Så i ditt fall så måste två skåp (tomt) lyftas upp med en hävarm på max 30 cm av två barn/ungdomar.
Det är större risk att bänkskivan går av/sönder än att skåpet skulle lyfta 0,1 mm över golvet.
Nä, den är helt fristående.Demmpa skrev:
Det är alltså fyra skåp som sitter ihop, två 800x600 respektive två 800x400 bredvid varandra, så totala golvytan skåpen upptar är 1600x1000 med en bänkskiva på ca 50 kg.
Är ena kortsidan mot en vägg?
Det behöver inte skruvas fast i golvet, den kommer inte att välta fastän fem vuxna skulle stå längst ut på uthänget på långsidan.
Men om man ändå vill fixera den med något skulle då skruv 5.0 x 60 mm och plugg 6 x 35 mm funka ihop eller är pluggen för kort för en 60 mm lång skruv.
Sett att skruven ska vara minst 5 mm längre än pluggen men här är den ju 25 mm för lång. Det borde ju vara en relativt kort del av skruven som då via pluggen fäster in mot betongen.
Kanske mest är ikea som vill ha hängslen och livrem men det vore ändå gött och känna att den sitter fast på något vis.Demmpa skrev:
Följande 800x600 skåp med tre lådor väger 55-60 kg stycket
[länk]
Vi har "köksö" mot en vägg, ett 600x600 högskåp mot väggen sen 600x600 bänkskåp + 400x600 bänkskåp å rygg mot rygg på bänkskåpen har vi två bänkskåp (bänkskåpen tar en golvyta av 1000x1200). Skåpen sitter ihop med varandra men inget sitter fast i golv/vägg/tak. Det går knappt att rubba skåpen i sidled fastän man tar spjän mot vägg/skåp.
Hade vi bara haft en rad så hade man behövt sätta fast skåpen i bakkant, mest för om man drar ut flera lådor samtidigt.
Högskåpet kan "svaja"/gunga lite i toppen, bara för att inte högskåpet ska riskera välta om mer än hälften av inbyggnadslådorna dras ut samtidigt samt för att få fin baksida så har vi satt täcksidor som går ända upp till taket.
Hade vi bara haft en rad så hade man behövt sätta fast skåpen i bakkant, mest för om man drar ut flera lådor samtidigt.
Högskåpet kan "svaja"/gunga lite i toppen, bara för att inte högskåpet ska riskera välta om mer än hälften av inbyggnadslådorna dras ut samtidigt samt för att få fin baksida så har vi satt täcksidor som går ända upp till taket.
Har du en helgängad skruv så spelar det ingen roll att skruven är så mycket längdre. Problemet med den korta pluggen är att en stor del av den hamnar i klinkern och den räknas inte in i det som tar last. Du kan lösa det med att sruva in skruven ett varv eller två och sen knacka ner den så att hela pluggen kommer genom klinkern, ner i betongen.R Relik skrev:Nä, den är helt fristående.
Men om man ändå vill fixera den med något skulle då skruv 5.0 x 60 mm och plugg 6 x 35 mm funka ihop eller är pluggen för kort för en 60 mm lång skruv.
Sett att skruven ska vara minst 5 mm längre än pluggen men här är den ju 25 mm för lång. Det borde ju vara en relativt kort del av skruven som då via pluggen fäster in mot betongen.
Hur hanterar man ev ojämnheter i plattan då? Fördelen med att skruva är att man kan sätta justera ramen/beslagen så att den står i våg, det blir väl svårt med lim?T Taren43 skrev:
jag hade ett kast på ca 2mm över plattan där köksön installerades, lade en 5mm sträng med superfix och knackade sedan ner fundamentet så det låg i våg.R Relik skrev:
byggde alltså en separat ram i plywood som limmades mot golvet, sedan ställde jag skåpen på den och skruvade fast dem inifrån ner i ramen.
man ska komma ihåg att en vuxen 120kg+ människa som leker med barnen utsätter köksön för ganska stora sidokrafter ifall man krockar i den (ask me how I know...) välta är ingen större risk kanske, men man kan lätt få den att flytta i sidled, speciellt om den ställs på klinker som är ganska hårt och inte erbjuder mycket friktion. jag har ytterligare 35cm överhäng för barstolar på min.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Om man är rädd att köksön ska glida på golvet så kan man sätta/limma/lägga tunn gummiduk under benen på skåpen för att öka friktionen.T Taren43 skrev:man ska komma ihåg att en vuxen 120kg+ människa som leker med barnen utsätter köksön för ganska stora sidokrafter ifall man krockar i den (ask me how I know...) välta är ingen större risk kanske, men man kan lätt få den att flytta i sidled, speciellt om den ställs på klinker som är ganska hårt och inte erbjuder mycket friktion. jag har ytterligare 35cm överhäng för barstolar på min.
eller, så limmar man dit den. så sitter den där utan något kanske eller förhoppningsvis. OCH man slipper ångestpåslget av att borra i en platta med golvvärmeDemmpa skrev:
Nu blev det fixering medelst plugg och skruv. Fick tipset om att limma den från annat håll också men kändes bäst med skruv.
Kan rapportera att det gick finfint att ta slagborrmaskinen genom klinker och betong utan någon större åverkan på klinkern.
Kan rapportera att det gick finfint att ta slagborrmaskinen genom klinker och betong utan någon större åverkan på klinkern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden