16 318 läst ·
6 svar
16k läst
6 svar
Fästa hängstol i betong tak
Hej!
Jag funderar på att köpa en hängstol till vardagsrummet som jag tänkte fästa med en lämplig krok i betongen i taket. Vilken sorts infästning är mest lämplig för detta? Räcker 4 nylonplugg, exempelvis Fischer SX-10, eller bör jag använda någon form av expanderbult i stället? Infästningen bör tåla en "drag-ut-kraft" på 150kg.
Tack så mycket på förhand!
Jag funderar på att köpa en hängstol till vardagsrummet som jag tänkte fästa med en lämplig krok i betongen i taket. Vilken sorts infästning är mest lämplig för detta? Räcker 4 nylonplugg, exempelvis Fischer SX-10, eller bör jag använda någon form av expanderbult i stället? Infästningen bör tåla en "drag-ut-kraft" på 150kg.
Tack så mycket på förhand!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Stopp!
Vi tar det lite lugnt innan förslagen kommer in på vilka infästningar som är lämpliga.
Att fästa en gunga, stol, hängmatta eller barngunga i ett betongtak kräver mera kunskap om hur bra taket/betongen är i skick.
Att borra och sätta i en nylonplugg fungerar som en kil, man får sprickor i taket, runt hålet bildas små sprickor...... Ingen bra lösning!
Jag hoppas att ingen ger något råd förutom att du inte bör, inte bör betyder att det måste ses på plats hur ditt tak är innan du ens skall fundera på att fästa upp den i taket.
Jag månar bara om din säkerhet.
Det går att fästa i betong, rörelsen är problemet, sidorörelserna.
Mvh P-A
Vi tar det lite lugnt innan förslagen kommer in på vilka infästningar som är lämpliga.
Att fästa en gunga, stol, hängmatta eller barngunga i ett betongtak kräver mera kunskap om hur bra taket/betongen är i skick.
Att borra och sätta i en nylonplugg fungerar som en kil, man får sprickor i taket, runt hålet bildas små sprickor...... Ingen bra lösning!
Jag hoppas att ingen ger något råd förutom att du inte bör, inte bör betyder att det måste ses på plats hur ditt tak är innan du ens skall fundera på att fästa upp den i taket.
Jag månar bara om din säkerhet.
Det går att fästa i betong, rörelsen är problemet, sidorörelserna.
Mvh P-A
Tack för inlägget. Jag är blott en lekman när det gäller sånt här. Jag får helt enkelt be någon ta en titt och inspektera taket innan. Jag tänkte fästa en krok som har någon form av svängtapp för att avlasta taket litet i just sidorörelserna. Men antar att en krok med svängtapp ändå kommer påfresta taket i rörelserna?
Jag har mätt med en detektor efter rör och har inte hittat några där men vågar nog inte enbart gå på den. Jag får nog be någon yrkesman ta en titt som kan göra en mer korrekt bedömning av mitt tak innan jag tar fram borrhammaren. Tack så mycket för era svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden