12 067 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Fästa fönsterbågar utan karm
Hej!
Jag har karmlösa fönster i storleken 100*140 (B*H) från en gammal glasveranda. Jag har tänkt att använda dessa, fast monterade, i en nybyggd veranda där det inte finns plats för karmar. Har ni tips på hur jag fäster in fönstren? De kommer såklart att klämmas mellan foder och smyg men i händelse att dessa tas bort i framtiden så riskerar ju fönstren att trilla ut...
Vill helst inte skruva genom bågarna för att fästa dem i stommen.
/Joel
Jag har karmlösa fönster i storleken 100*140 (B*H) från en gammal glasveranda. Jag har tänkt att använda dessa, fast monterade, i en nybyggd veranda där det inte finns plats för karmar. Har ni tips på hur jag fäster in fönstren? De kommer såklart att klämmas mellan foder och smyg men i händelse att dessa tas bort i framtiden så riskerar ju fönstren att trilla ut...
Vill helst inte skruva genom bågarna för att fästa dem i stommen.
/Joel
Någon form av fals måste det väl vara som du sätter dem i? Isåfall kan du sätta skruvöglor, en upptill och en nertill på sidorna och sedan tar du kullerförsänkt skruv som du skruvar genom öglan och in i fönsterbåge, då spänns bågen fast mot falsen.
Nja, fönstren ska in i en befintlig konstruktion och det är tight kan man säga. Det får inte plats med någon karm eller fals utan jag får göra med fönstren som med karmfönster, där karmen ligger an mot fodret på utsidan och mot smygen på insidan. I det här fallet blir det bågen som gör det istället. Men med karm så drar jag ju karmskruv eller annat som stabiliserar fönstret.K Kurtivan skrev:
Ska tillägga att det är en kallveranda och englasfönster.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Små vita byggvinklar??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tycker det är en överdriven oro att fönstret "ska ramla ur" i framtiden om man tar bort foder/salning.
Den som tar isär det här får väl tänka sig för.
När du sätter salning så får du ju en fals........
Protte
Den som tar isär det här får väl tänka sig för.
När du sätter salning så får du ju en fals........
Protte
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Mät noga och skruva dit inramningen på utsidan först, ställ dit bågarna från insidan, kila rätt dem så gliporna runt om är lika stora.
Slå in några spik på skrå som håller bågen på plats. Ställ dig på utsidan och skruva i små tunna torx-skruv typ 40mm som låser fast bågen mot inramningen.
Ryck bort spik och kilar.
Rama in bågen på insidan med passande list, allt på insidan bör vara skruvat och dessa bör ej målas över om du vill kunna ta bort bågen i framtiden smidigt.
Slå in några spik på skrå som håller bågen på plats. Ställ dig på utsidan och skruva i små tunna torx-skruv typ 40mm som låser fast bågen mot inramningen.
Ryck bort spik och kilar.
Rama in bågen på insidan med passande list, allt på insidan bör vara skruvat och dessa bör ej målas över om du vill kunna ta bort bågen i framtiden smidigt.
Det var ju så jag spontant tänkte men blev lite nojjig. Å andra sidan lär det ju inte bli fler än ett fönster som trillar ut om någon är för snabbprototypen skrev:
Hejsan,J jerydh skrev:
Jag är nyfiken på hur du löste i föst ingen i slutändan. Hittade du en lösning utan att skruva genom bågen? Håller på med ett växthus med samma förutsättningar!
Hej @JessicaByJ JessicaBy skrev:
Jag har satt dom klämda mellan fönsterfoder och en inre smyg/fönsterbräda i mdf. Sitter jättebra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden