Hej på er.

Renoverar hallen och ska i samband med det byta innerdörrar. Ovanför de befintliga dörrarna sitter 4 reglar som bara är täckta med masonit. Reglarna är lika breda som väggen vilket medför att masoniten hamnar ”utanför” väggen. Jag tänkte sätta nya reglar 45x45, isolera och sedan täcka med plywood för att hamna i liv med väggen.

För att få det riktigt rakt skulle jag vilja fästa nedre regeln i karmens överliggare. Kan man göra det eller gör jag bort mig då? Bilden visar en gammal dörr.

• Öppen dörröppning i en hall under renovering med masonit ovanpå reglar och en ny omonterad innerdörr lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LjLindgren skrev:
Hej på er.

Renoverar hallen och ska i samband med det byta innerdörrar. Ovanför de befintliga dörrarna sitter 4 reglar som bara är täckta med masonit. Reglarna är lika breda som väggen vilket medför att masoniten hamnar ”utanför” väggen. Jag tänkte sätta nya reglar 45x45, isolera och sedan täcka med plywood för att hamna i liv med väggen.

För att få det riktigt rakt skulle jag vilja fästa nedre regeln i karmens överliggare. Kan man göra det eller gör jag bort mig då? Bilden visar en gammal dörr.
Montera dörren det sista du gör är det rätta sättet att enkelt kunna justera in den.
Alt. montera dörren innan och klä in ovanför efter, då kan du fästa regeln i karmöverstycket om du måste.

Redigerat:
Absolut. Det är tanken att göra det sist.

L LjLindgren skrev:
Hej på er.

Förstår inte varför det skulle bli rakare för att du fäste reglarna i karmen?
Om du fixerar karmen i överkant så tappar möjligheten att justera karmen i efterhand.

• Gilla
LjLindgren
  • Laddar…
Karmens överliggare ska bara vara fäst i karmens sidostycken, blir annars problem vid eventuellt byte av karm.

Sedan brukar det vara lite luft mellan karm och vägg.

Spika/skruva ihop en lös rektangel som sedan monteras in i hålet ovanför dörrkarmen, rektangeln skruvas/spikas fast i reglarna på sidan.

• Gilla
LjLindgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.