6 458 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Fästa bärlina i lättbetongen
Tänkte bygga altan och har en fundering kring bärlinan.
Bärlinan (120x95) ska skruvas fast i grunden som består av ngn slags lättbetong. Det är en slags grå/blå sten som är relativt porös.
Räcker det att förborra regel/betonghålstenen, trycka i tex tec7 och sen skruva in fasadplugg?
Bärlinan (120x95) ska skruvas fast i grunden som består av ngn slags lättbetong. Det är en slags grå/blå sten som är relativt porös.
Räcker det att förborra regel/betonghålstenen, trycka i tex tec7 och sen skruva in fasadplugg?
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Jag hade skippat att fästa den i grunden, jag hade lagt bärlinan 300-500 ut från grunden.
Jag hade grävt ner justerbara plintar på alla ställena.
OT, när du skriver att det är grå-blå lättbetong så går mina tankar åt att det är blåbetong som kan avge radon, hur mycket beror på varifrån i landet alunskiffern kommer ifrån, alunskiffern innehåller uran i olika halter.
Jag hade grävt ner justerbara plintar på alla ställena.
OT, när du skriver att det är grå-blå lättbetong så går mina tankar åt att det är blåbetong som kan avge radon, hur mycket beror på varifrån i landet alunskiffern kommer ifrån, alunskiffern innehåller uran i olika halter.
Det är inte blåbetong, har gjort radonutredning och har inget i byggnadsmaterialet.
Har väldigt stenig mark så jag slipper gärna gräva för plint. Några ska jag ha naturligtvis men kör hellre med bärlina mot grunden för att hålla nere antal plint.
Men vad tror ni om tec7, det lär väl stadga upp pluggen en del?
Har väldigt stenig mark så jag slipper gärna gräva för plint. Några ska jag ha naturligtvis men kör hellre med bärlina mot grunden för att hålla nere antal plint.
Men vad tror ni om tec7, det lär väl stadga upp pluggen en del?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Jag satte nyligen bärlina på min grund av betonghålsten. Körde med essve fasadplugg som var 10x160, funkade bra än så länge. Min bärlina var 45 tjock så pluggen gick in ca 10 cm i väggen. La några bitar grundpapp som distans mellan vägg och regel vid varje infästning för att få lite luft bakom regeln.
Vad du än gör så sätt inte bärlina tajt mot grunden, det kommer att samlas skit mellan bärlina/grund samt en del ovanpå. Perfekt grogrund för att få ruttet trä. Bärlinan ska sitta min 2 cm ut från grunden, distanser görs lämpligt med 45X95 som sättes på högkant mot grunden och oljas in, Då kan du spola rent med en vattenslang kanske vartannat år.M m@nge skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden