J jonaserik skrev:
Se till att rören kommer ner i mark under isoleringen om du kan, förlägges för allt, ovanpå rören fylls med sand då kan du göra vilket fall som helst och bara göra raka uppstick genom isolering och platta. Tänk bara på att göra böjarna med minst 2 st 45 graders eller 3 st 30 graders och inte 90 graders. Skiten rinner lättare .då i kurvorna.
Tack för tips. Ja det med 2x45 har jag tänkt på.

grejen är att jag inte når ner i mark, det är för djupt pga avstånd till grund avloppsbrunn. avloppsrör i mark är redan lagt och ligger där det ligger, så djupt där det går in igenom plattan är vad det är (dvs enligt ovan).
 
Då får du gräva ur isoleringen så att rören får plats, lämpligt att lägga ett hålband under rören och vika upp dom så dom hamnar i betongen när du gjuter, fylla med betong runt rören är bra. Lite vattnig betong som rinner ner.
rören blir då liksom hängande i golvet med betong runt sig.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Jag hade jackat ur isoleringen så att röret får plats. När avloppsröret sedan ska upp ur isoleringen hade jag limmat fast det med stenlim, finns på Biltema. Så gjorde jag när jag gjöt, spårade och jackade ur cellplasten för tappvatten. Alla skarvar och hål för VA och el tätades med stenlim.

Det är en risk, om än liten att ha armeringsjärn som inte sitter i betongen, de kan börja rosta och medföra att betongen spricker.

Gällande 2x45 böjar finns det även långa 90 graders böjar.
 
J jonaserik skrev:
Då får du gräva ur isoleringen så att rören får plats, lämpligt att lägga ett hålband under rören och vika upp dom så dom hamnar i betongen när du gjuter, fylla med betong runt rören är bra. Lite vattnig betong som rinner ner.
rören blir då liksom hängande i golvet med betong runt sig.
jag tror jag förstår. Men när du skriver fylla med vattnig betong runt rören, menar du då små mängder i de urgrävda fårorna i cellplasten? Men om jag gör ett bra och exakt jobb med att skära ut fårorna i cellplasten kan det ju inte handla om stora mängder?

Betänk sedan att ovanpå detta ligger ca 12-18 cm cellplast till (beroende på exakt position) - så det är ju en bra bit ner som själva röret befinner sig. Så hålbandet måste ju i sådana fall perforera allt det innan det når upp till betongplattan.

jag hade ursprungligen trott att cellplasten i sig skulle klara av att hålla röret på plats, men det kanske finns risk för ojämnt tryck på något vis? Även för isoleringens skull vill man ju verkligen se till att cellplasten ligger kompakt, rätt och absolut omlott. Där det blir glipor mellan dem avser jag fylla med fogskum - allt för att få ett homogent och kompakt cellplastlager.
 
N NoOne2k skrev:
Jag hade jackat ur isoleringen så att röret får plats. När avloppsröret sedan ska upp ur isoleringen hade jag limmat fast det med stenlim, finns på Biltema. Så gjorde jag när jag gjöt, spårade och jackade ur cellplasten för tappvatten. Alla skarvar och hål för VA och el tätades med stenlim.

Det är en risk, om än liten att ha armeringsjärn som inte sitter i betongen, de kan börja rosta och medföra att betongen spricker.

Gällande 2x45 böjar finns det även långa 90 graders böjar.
Tack för tips. Så du menar att på de punkter där avloppsrören vertikalt kommer upp genom cellplasten ska jag fylla runtomkring med stenlim så att röret är fastlimmat mot cellplasten?

Är det denna produkt du menar? Fäster den verkligen mot cellplast?

https://www.biltema.se/en-se/construction/chemicals/adhesives/stenlim-2000029972

När du talar om risk för armeringsjärn som rostar, syftar du då på ovan förslag om hålband?
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Tack för tips. Så du menar att på de punkter där avloppsrören vertikalt kommer upp genom cellplasten ska jag fylla runtomkring med stenlim så att röret är fastlimmat mot cellplasten?

Är det denna produkt du menar? Fäster den verkligen mot cellplast?

[länk]

När du talar om risk för armeringsjärn som rostar, syftar du då på ovan förslag om hålband?
Gjuter man med en skb (självkompakterande) som jag gjorde är det viktigt att det inte finns några springor där betongen kan rinna ner då det är lätt att cellplasten lyfter eller formen spricker. Den fäster alldeles utmärkt, man kan även använda fogskum men det expanderar så kraftigt att det riskerar att trycka isär cellplasten när det expanderar.

Ja det är det stenlimmet jag syftar på, det betövs även en pistol för någon hundralapp och fogskumsrengöring. På så sätt gå det fint att använda flaskan och pistolen flera gånger.

Nu är som sagt risken inte jättestor och hålbandet är förmodligen galvat så det står emot lite mer. Men annars bör man se till att ha ett par cm (2-3) betong runt armeringsjärnen för att undvika att de rostar i en vanlig villaplatta.
 
Det gör inget att ett band går igenom isoleringen, inga råtthål som det kan bli där,. det gäller bara att få rören att ligga stil. Känns det som att dom kommer att göra det och gå på känsla. Det med lite tunn betong ( sluring ) som fyller upp är bara bra och lämpligt då vid någon skarv ( muff ), då håller det igen även på längden. Att fylla med skum är klar överkurs och det suger fukt och vatten. Som någon säger ett band där om det behövs enligt din känsla kommer att hålla så länge du bor i huset, i måååånga år.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.