7 842 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Fästa avloppsrör innan gjutning?
Sida 1 av 2
Hej
Är mitt i en stundande renovering och har nu lagt fram avloppsrören, nu är dock frågan, ska de fästas innan de gjuts in? Underlaget är mer eller mindre grus/sand på vissa ställen då jag bilat igenom plattan för att få plats med rören - så isåfall blir det klurigt att fästa.
Nån som har en vettig länk man kan läsa på lite på? Och hur ska man i övrigt tänka?
Verkar ju som om säkervatten förordar fästen men hålls det inte still av gjutningen/betongen...? Och hur ska jag ens fästa dem...?
Är mitt i en stundande renovering och har nu lagt fram avloppsrören, nu är dock frågan, ska de fästas innan de gjuts in? Underlaget är mer eller mindre grus/sand på vissa ställen då jag bilat igenom plattan för att få plats med rören - så isåfall blir det klurigt att fästa.
Nån som har en vettig länk man kan läsa på lite på? Och hur ska man i övrigt tänka?
Verkar ju som om säkervatten förordar fästen men hålls det inte still av gjutningen/betongen...? Och hur ska jag ens fästa dem...?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Ok. Ja jag kanske får gjuta undertill först då innan jag gjuter upp till ”nästa nivå” så att säga.Claes Sörmland skrev:
Men känns ju konstigt att de skulle flytta på sig, betongen är ju stenhård...? Eller är det bara under gjutning man inte vill att de ska flytta på sig?
Vadå fästa? Dom kommer inte att röra sig när du gjuter igen, ROT-bruket ska ju inte vara i en flytande form precis som kan lyfta rören utan man har det rätt så torrt, bara att följa anvisningen för respektive fabrikat.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Jag ska lägga avloppsrör i höjd med isolering (40 cm cellplast, S100) innan gjutning av platta. Behöver jag köpa/skapa någon form av fästanordning eller räcker det med de "kanaler" jag skär ut för rören i cellplasten?
Du ska väl ha armering i plattan och då ser man till att fästa i den. Är det fall så blir det till att vara kreativ ur det ska fästas,. lite armerngsjärn kors och tvärs och najtråd brukar vara bra,. 40 cm isolering går att trycka ner järn.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Insåg att jag skrev fel - 30 cm isolering ska det vara och 10 cm platta alltså totalt 40 cm.J jonaserik skrev:
avloppet kommer att löpa ut ca 40 cm under plattans översida, alltså genom understa lagret av cellplast. sedan är avståndet det ska dras inte alls långt (som längst ca 2-3 m). Ska jag då göra ett så gravt fall att det förflyttar sig upp till armeringen på dessa 2-3m (alltså en höjdskillnad på ca 35 cm)? Min tanke hade annars varit att dra det uppströms med sedvanliga 1-2 promille i fall (alltså endast 1-2 cm/m) och sedan lodrätt ned från respektive golvbrunn, WC, m.m. Det blir ju garanterat enklare att dra genom cellplasten på detta vis.
Se till att rören kommer ner i mark under isoleringen om du kan, förlägges för allt, ovanpå rören fylls med sand då kan du göra vilket fall som helst och bara göra raka uppstick genom isolering och platta. Tänk bara på att göra böjarna med minst 2 st 45 graders eller 3 st 30 graders och inte 90 graders. Skiten rinner lättare .då i kurvorna.
