Hej,

I vår tvättstuga kan följande mästerverk beskådas:

En tvättstugas hörn med avloppsrör och en elektrisk dosa med en lös kabel ansluten på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elektrisk dosa i vägg med synliga kablar och icke-passande dosclips.
Skapa konto

Dosan har ett yttermått på 80 mm och innermått ca 73 mm och känns nästan lite gummiaktig och inte lika hårda som dagens dosor.

Köpte dosclips (https://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/elko-plus/elko-dosclips) med förhoppning att kunna fästa ett anslutningslock (https://www.eldirekt.se/varumarken/elko/anslutningslock-ip44-f-v) så att installationen känns lite tryggare än det lösa doslock för EN utanpåliggande kabel som sitter där idag.

Men dosan är så stor så att clipsen inte verkar passa - hela clipset går ju att placera inne i dosan utan att hålen hamnar tillräckligt långt in? Eller är det meningen att clipsen bara ska slås in en bit och sedan ”bockas” ?

Sedan att det används kablar typ EKLK inne i väggen i ett av rören samt både blå och brun som nolla, det får i nuläget vara sekundärt

Tack på förhand

Åsa Lund
Går det att dra ut matningen inifrån och sedan sätta en kapslad dosa utanpå väggen där kablarna ansluts. Vet inte om det är fackmässigt, men borde vara mer säkert. Ser stor risk att vatten går in i konstruktionen som är nu.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det att dra ut matningen inifrån och sedan sätta en kapslad dosa utanpå väggen där kablarna ansluts. Vet inte om det är fackmässigt, men borde vara mer säkert. Ser stor risk att vatten går in i konstruktionen som är nu.
Ja, det ska nog fungera! Hittade en stor cirkulär från ABB som ska täcka in hela hålet som jag hoppas fungerar bättre :)

Tack för tipset!

Dosclips fungerar endast i plåtdosor.
Flytta uttaget till sidan/över dosan och dra ledningen uppåt från uttaget. Då får du bara en kabel från dosan till uttaget och ett fjäderfastsatt täcklock fungerar samt det ser inte så hempulat ut

Fast täcklock på den höjden ska vara skruvfastsatta

E elmont skrev:
Dosclips fungerar endast i plåtdosor.
Flytta uttaget till sidan/över dosan och dra ledningen uppåt från uttaget. Då får du bara en kabel från dosan till uttaget och ett fjäderfastsatt täcklock fungerar samt det ser inte så hempulat ut
Jaha, därför det inte funkade :)

Köpt på mig en https://www.bauhaus.se/kopplingsdosa-abb-ip44-utp-vit.html med dragavlastare som jag sätter över hålet, så kan jag dra en kabel uppåt och en nedåt. Får mer plats för kabelhärvan då med, riktigt råttbo just nu ...

J Johan456 skrev:
Fast täcklock på den höjden ska vara skruvfastsatta
Ja, det har jag också förstått så det löses nu med :)

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Nu känns det bättre!

Öppen elektrisk anslutningsdosa med färgkodade kablar och kabelskyddsrör på en vägg, korrekt monterade.
Skapa konto
Nyligen installerade vita avloppsrör längs en vägg med dragning över golvkanten.
Skapa konto

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Snyggt!

• Gilla
Jolu1
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Snyggt!
Tack :)

Åsa Lund
Precis! Snyggt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.