Ska bygga insynsskydd med stående 28x45 spjälor, 180 cm högt och 3 meter brett. Har gjutit 4 st stolpskor i betong (rör)
Alltså 1 meter mellan stolparna. Stolpar och U-stolpskor är 70x70
Vilken sorts skruv, antal och dimension ska jag fästa stolparna med? I U-stolpskon finns 2 stora hål och 5 små hål på varje sida.
Vilken sorts skruv, antal och dimension ska jag fästa stolparna med? I U-stolpskon finns 2 stora hål och 5 små hål på varje sida.
Utvändig ankarskruv en i varje av de små hålen runtom ta den som är 40mm vill du va hardcore kan du ju köpa ett par franska träskruv( finns med torx-bits variant för snabbmontage) men sätt bara i det övre hålet då det nedre hålet brukar vara rätt nära ändträt (risk för sprickbildning) kommer sitta som berget, men tänk på att det är inte skruvarna i botten som avgör om staketet blir stadigt.R rindö skrev:Ska bygga insynsskydd med stående 28x45 spjälor, 180 cm högt och 3 meter brett. Har gjutit 4 st stolpskor i betong (rör)
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svarP Pumabjörnen skrev:Utvändig ankarskruv en i varje av de små hålen runtom ta den som är 40mm vill du va hardcore kan du ju köpa ett par franska träskruv( finns med torx-bits variant för snabbmontage) men sätt bara i det övre hålet då det nedre hålet brukar vara rätt nära ändträt (risk för sprickbildning) kommer sitta som berget, men tänk på att det är inte skruvarna i botten som avgör om staketet blir stadigt.
Ankarskruv (kallas ibland för beslagsskruv) som passar i hålen. Det finns inte så stor spridning på dimensionerna just för att deras enda uppgift är att skruvas genom hålen I beslag.R rindö skrev:
Justera momentet i skruvdragaren då det går löttare att dra sönder gängorna i trät jämfört med vanlig träskruv.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Bra beskrivning för en okunnig hemmasnickare. Det ja också undrade var om man bara skruvar i stolpen på ena sidan av stolpskon eller även ngn skruv från andra sidans hål?Z z_bumbi skrev:
1 skruv i varje hål på båda sidor, om hålet befinner sig närmare än 1.5 cm eller närmare ändträt förborra innan eller skruva inte i dom hålen. I minsta fall har du då ca 6 ankarskruv totalt vilket är mer än tillräckligt i det här fallet.R rindö skrev:
Wafers som nämndes tidigare är ypperliga för ändamålet. Har använt det själv när jag fäst reglar i stolpskor, det är väldigt stabilt. Jag brukar förborra för att undvika sprickor i virket.
Såhär ser det ut (men i en mindre sko):
Om stolpskorna har ett runt järn ner i plinten, som på min bild, så är det viktigt att du gör någon slags infästning så att ditt insynsskydd får stöd i sidled för att undvika svaj, men det kanske du redan tänkt på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om stolpskorna har ett runt järn ner i plinten, som på min bild, så är det viktigt att du gör någon slags infästning så att ditt insynsskydd får stöd i sidled för att undvika svaj, men det kanske du redan tänkt på.
Det ser väldigt bra ut 👍🏻 Tack för hjälpenJ jbernspang skrev:Wafers som nämndes tidigare är ypperliga för ändamålet. Har använt det själv när jag fäst reglar i stolpskor, det är väldigt stabilt. Jag brukar förborra för att undvika sprickor i virket.
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden