47 427 läst ·
52 svar
47k läst
52 svar
Fast installation?
Det är väl bara att du anmäler dig till en allmän behörighetskurs då?
Det är INTE nått man lär sig på 5 dagar det kan jag ta gift på.
Det praktiska arbetet är däremot nått man lär sig förhållandevis snabbt. Men för att kunna förstå farorna som kan uppstå krävs att man kan räkna på eltekniska begrepp samt förstå föreskrifterna.
Ja förstår fan inte diskussionen, det är väl bara att gå kursen? Om det nu är så in i helvete lätt o man tjänar såna grova pengar så fattar ja inte varför inte alla är elektriker?
Det är INTE nått man lär sig på 5 dagar det kan jag ta gift på.
Det praktiska arbetet är däremot nått man lär sig förhållandevis snabbt. Men för att kunna förstå farorna som kan uppstå krävs att man kan räkna på eltekniska begrepp samt förstå föreskrifterna.
Ja förstår fan inte diskussionen, det är väl bara att gå kursen? Om det nu är så in i helvete lätt o man tjänar såna grova pengar så fattar ja inte varför inte alla är elektriker?
Det var ord och inga visor ;D ;D ;DErik_D skrev:Det är väl bara att du anmäler dig till en allmän behörighetskurs då?
Det är INTE nått man lär sig på 5 dagar det kan jag ta gift på.
Det praktiska arbetet är däremot nått man lär sig förhållandevis snabbt. Men för att kunna förstå farorna som kan uppstå krävs att man kan räkna på eltekniska begrepp samt förstå föreskrifterna.
Ja förstår fan inte diskussionen, det är väl bara att gå kursen? Om det nu är så in i helvete lätt o man tjänar såna grova pengar så fattar ja inte varför inte alla är elektriker?
Du har ju helt rätt, det är bara och gå kursen så ser man hur lite det är att tänka på samt vilket litet ansvar man tar!
Förunderligt hur lättförtjänta pengar det är att vara elektriker!
Nja, Erik_D jag tror du missförstår lite. Det är stor skillnad mellan att "installera för husbehov" och ta betalt hos andra. Som jag ser det borde det finnas ett steg mellan "du får inte göra någonting" till "du får starta elfirma". Jag är inte intresserad av att bli elektriker.
Jämför med sjöfarten, vilken tjomme som helst får framföra båt. För större båtar krävs dock certifiering (fortfarande ganska enkel) men för att sedan ta betalande passagerare krävs en mycket större utbildning och dokumenterad erfarenhet!
Kanske jag missförstått men räcker det verkilgen med att gå behörighetskursen? Är inte problemet att det inte finns någon sådan kurs?
///Johan
Ett problemet med GDS fasta elinstallationer är ansvarsbiten; börjar det brinna och du gjort något själv ligger du risigt till både juridiskt och försäkringsmässigt, likväl ifall någon närstående eller någon du säljer kåken till får en stöt...
Kan vara nog så klokt att hålla sig ifrån både rörmokeri och el...
Kan vara nog så klokt att hålla sig ifrån både rörmokeri och el...
Nej. Problemet (för oss med annat jobb) är att det i princip är allt eller inget som gäller. Så utöver den teoretiska kursen så behöver du 3-5års praktisk erfarenhet för att få skruva upp en fast installerad lampa i ditt egna fuktfria vardagsrum.Johannabacken skrev:
Se mer på http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003094/2001_2.pdf
Ex. Civiling. utbildning med elkraftutbildning ger den teoretiska delen i sig. För att få AB behörighet krävs det dessutom 3 års praktisk erfarenhet.
I ett eget hem borde det gå att städa ordentligt i det teoretiska kunskapskravet och sedan införa någon licens med praktisk utbildning mycket kortare än 3år. Det hade också ordnat med ansvarsbiten.
I vilket fall som så vill jag minnas att jag är ytterst ansvarig ändå för min elanläggning i mitt hus. Dock ett utdelat ansvar utan någon befogenhet.
Jag förstår elektrikernas syn på det hela - det är mycket att hålla reda på som gemene man inte alltid kan klara av, men något mellanting för oss glada GDS:are vore väl på sin plats?
Exakt vilka installationer som ska ingå tål att diskuteras, men en hel del borde väl att gå att tillåta efter en "light" examen???
-Efter de skräckexempel som jag sett i mitt eget och grannens hus på hemskheter som de förra ägarna pysslat med så är jag dock inte långt ifrån att tycka att inga utom elektriker/elinstallatörer - som idag alltså ska få pilla på någonting annat i elväg än kontakter och glödlampor..
MEN - hur kunde det ha sett ut i stugorna i Sverige om alla dessa klåfingriga ägare hade gått den här "light" kursen?
-Jag tror inte att det hade sett sämre ut iaf, pilla på elen hade de gjort hur som helst, men med lite mer kunskap och förhoppningsvis respekt för elektriciteten i bagaget.
Exakt vilka installationer som ska ingå tål att diskuteras, men en hel del borde väl att gå att tillåta efter en "light" examen???
-Efter de skräckexempel som jag sett i mitt eget och grannens hus på hemskheter som de förra ägarna pysslat med så är jag dock inte långt ifrån att tycka att inga utom elektriker/elinstallatörer - som idag alltså ska få pilla på någonting annat i elväg än kontakter och glödlampor..
MEN - hur kunde det ha sett ut i stugorna i Sverige om alla dessa klåfingriga ägare hade gått den här "light" kursen?
-Jag tror inte att det hade sett sämre ut iaf, pilla på elen hade de gjort hur som helst, men med lite mer kunskap och förhoppningsvis respekt för elektriciteten i bagaget.
Det är ändå inte elektrikerna som bestämmer vad som får göras och inte, det är i grunden vår Sveriges Lag där det står att man måste vara elinstallatör för att få utföra en elinstallation. Så ni får på politikerna och försöka ändra ellagen.
Ps. Man får göra en fast anslutning av en lampa i sitt vardagsrum utan behörighet.
Ps. Man får göra en fast anslutning av en lampa i sitt vardagsrum utan behörighet.
MickeM: Riktigt! Det är en lagändring vi behöver.
Verkar vara fler som efterlängtar en light-behörighet.
Tänk om EU kunde hjälpa till för en gångs skull.....
///Johan
Känns som att elektriker säger att det är inte lätt, det är mycket att hålla reda på och man måste kunna räkna på massa.
Vi hemmapulare förstår inte vad det är som är så svårt, annars skulle vi inte kräva en light-behörighet.
Vad är det som är så svårt att göra i en vanlig villa där det finns en central och troligen en befintlig installation?
Är badrum det svåraste? (Rätt avstånd och kapsling...)
Utomhusutag? (Rätt avstånd, kabel och kapsling...)
Kan någon elektriker ge ett exempel på någon elinstallation i en villa som är så svårt att det kräver år av studier och praktik för att klara av?
Vi hemmapulare förstår inte vad det är som är så svårt, annars skulle vi inte kräva en light-behörighet.
Vad är det som är så svårt att göra i en vanlig villa där det finns en central och troligen en befintlig installation?
Är badrum det svåraste? (Rätt avstånd och kapsling...)
Utomhusutag? (Rätt avstånd, kabel och kapsling...)
Kan någon elektriker ge ett exempel på någon elinstallation i en villa som är så svårt att det kräver år av studier och praktik för att klara av?
En enkel lösning är att komma överens med en sympatisk elektriker som kan besiktiga och godkänna installationen du gjort.
F.ö. har jag mestadels dåliga erfarenheter av elektriker.
Eller vad sägs om följande exempel härifrån
1) Koppla på 3 element, 1 värmegolv och 8 lysrörsarmaturer på en fas med 1,5mm ledare. Därefter byta 10A säkring mot 16 A. Snacka om effektuttag. Allt blev kortslutet när sladdarna brann. Enskild firma, rätt behörighet, kvitto.
2) Kortsluta hela elcentralen. Vid omdragning av el från central till kök, matsal, bastu mm lyckades elfirman (5 anställda) med att kortsluta tre faser i centralen... naken koppar mot plåten i centralen... suck...allt kunde brunnit eller värre...jordfelsbrytaren räddade biffen. AB, rätt behörighet, kvitto.
Det behövs ingen elbehörighet light. Däremot behöver man en "köpare av elektrikers tjänster" behörighet och ledigt hela tiden de monterar elen- så man vet att de inte gör fel.
F.ö. har jag mestadels dåliga erfarenheter av elektriker.
Eller vad sägs om följande exempel härifrån
1) Koppla på 3 element, 1 värmegolv och 8 lysrörsarmaturer på en fas med 1,5mm ledare. Därefter byta 10A säkring mot 16 A. Snacka om effektuttag. Allt blev kortslutet när sladdarna brann. Enskild firma, rätt behörighet, kvitto.
2) Kortsluta hela elcentralen. Vid omdragning av el från central till kök, matsal, bastu mm lyckades elfirman (5 anställda) med att kortsluta tre faser i centralen... naken koppar mot plåten i centralen... suck...allt kunde brunnit eller värre...jordfelsbrytaren räddade biffen. AB, rätt behörighet, kvitto.
Det behövs ingen elbehörighet light. Däremot behöver man en "köpare av elektrikers tjänster" behörighet och ledigt hela tiden de monterar elen- så man vet att de inte gör fel.