Det är helt OK att klamma fast lampsladdar på väggen och längs golvlisten, det räknas inte som fast installation.
Fast installation blir det först när något är fast anslutet till elnätet.
Alltså stickproppar - inte fast installation, disk o tvättmaskinkabel som är fastskruvad i en dosa - fast installation.

/ Kai
 
Är lite skumt det där med att klamra anslutningskabel.... Du får spika en SKX (vanlig lampsladd) längs lister etc, men du får inte klamra en gummikabel, typ skarvsladd, i verkstaden en bit för att slippa ha den liggandes på golvet....
Dock får du hänga upp den i snören eller najtråd.
Detta har iaf jag hört.....
 
Om det vore helt fritt fram att klamra skarvsladdar, så skulle du ju kunna utföra större delen av en husinstallation med klamrade skarvsladdar runt hela huset, och så ett antal vägguttag direkt under elcentralen, ett för varje grupp.
 
hempularen skrev:
Om det vore helt fritt fram att klamra skarvsladdar, så skulle du ju kunna utföra större delen av en husinstallation med klamrade skarvsladdar runt hela huset, och så ett antal vägguttag direkt under elcentralen, ett för varje grupp.
Tycker du att det verkar vara en snygg och bra lösning?

När man bygger ett hus finns det vissa bestämelser på hur elsystemet ska utföras när det gäller antal uttag, placeringar av dessa, lamputtag mm.
Att placera en massa uttag under centralen för att skarva vidare, vad skulle man tjäna på det?

Man bör också tänka på att varje grupp oftast är säkrad 10 A och man kan ta ut 2300 W. Det är inte möjligt/lämpligt att skarva vidare hur mycket som helst men det är tillåtet att spika en skarvsladd längs listen.

mvh Kai
 
det handlar om Kylning. "Sladdar" är per definition konstruerade för nötning men samtidigt med lite högre tillåten effektöverföring per areaenhet, jämfört med installationskabel! med detta i bakhuvudet så blir regelverket mer begripligt!
 
Är inte elektrikterna det sista skrå-väsendet?
Det tar längre tid att få allmän behörighet än att bli läkare, och det för att hålla reda på max 5 olika kablar. Kan det verkligen vara rätt?

Varför finns det inte en tvådagars kurs som gör att man får tillåtelse att koppla efter en central t ex. Så svårt är det faktiskt inte... >:(
 
PeterO>Det lär vara "rätt" svårt att förstå och kunna tolka Starkströmsföreskrifterna korrekt efter två dagar.
Vad gör du om utrustningen du skall ansluta sitter i t ex explosionsfarligt utrymme eller i ett duschrum eller i en bastu?
Det är en del att tänka på även om mycket inte berör en villaägare.

/Kent
 
PeterO skrev:
rätt?
Varför finns det inte en tvådagars kurs som gör att man får tillåtelse att koppla efter en central t ex. Så svårt är det faktiskt inte... >:(
Det finns betydligt fler regler än man tror, och det finns inte en chans att lära sig allt man behöver veta på två dagar.

Jag har pluggat el i tre år på gymnasiet och drar det mesta av min el själv och sedan låter jag min svärfar som är elektriker kolla det jag gjort och koppla på strömmen.

Men även fast jag läst i 3 år lyckas jag ibland göra saker som inte följer reglementet.

Jag tror inte man på två dagar hinner lära sig allt om var man får lägga utanpåliggande och var man måste ha rör, vilka kablar som får användas för fast montage och vilka som inte får det.. hur man märker upp saker som inte är draget som man normalt brukar dra osv osv..

Om man behöver speciallösningar går det oftast att trixa en del för att ändå följa reglerna, men det hinner man definitivt inte lära sig på två dagar.

 
Tjaa. Som du vet så är det ju ofta elmontörer som utför arbetet, som saknar egen behörighet. Dom har trots allt betydligt mera utbildning än 2 dagars kurs.

Ändå så har jag själv erfarenhet av hur en sådan montör lyckades elda upp varenda elpryl i en trappuppgång med 32 lägenheter när jag var ordförande i bostadsrättsföreningen som hade beställt jobbet. Huvudfelet var slarv, men han saknade kunskap om ellära och kunde därför inte förstå hur allvarligt fel det kan bli om man lossar PEN ledaren. Jag tror faktiskt aldrig att den skyldige begrep vad han ställde till med.

Själv har jag ingen behörighet, men tillräcklig kunskap om ellära för att inse vad som kan gå fel (hoppas jag). Irriteras över hur litet jag själv får göra precis som många andra här på forumet, men fullt så enkelt som att låta vem som helst börja koppla efter en 2 dagars kurs tror jag faktiskt inte att det är.

Den farligaste hempularen tror jag är den som tycker att det är lätt. Visst finns det ganska mycket som är lätt och som knappast går att göra fel på, problemet är att inse när det lätta övergår till att vara ett svårt fall (eller svårare än den egna kompetensen) vilket ju uppenbarligen är svårt även för en montör efter 2 år på installatörsutbildning på gymnasiet eller vad nu "vår stjärna" kan ha haft för utbildning.
 
Jag är rätt medveten om att det kräver "lite" mer än 2 dagar... (liten brandfackla? ;) )

Men jag är rätt sur på att det finns inget alternativ till den begränsade behörigheten som finns med krav på 2 års praktik... och det kan inte behövas 3 år studier för att lära sig el, då känns det som det är fel på reglerna...

Jag har själv läst el/tele på gymnasiet för hundra år sedan och är allmänt händig och har väl "känsla" för ellära som hempularen skrev.

Jag har ingen behörighet men kopplar ändå den elen som behöver ändras när vi byggt om osv och har aldrig haft/fått problem. Jag anser fortfarande att det inte är så svårt som skrå-väsendet elektrikerna anser...

Största "installationen" var när jag byggde solfångare i förra huset och gjorde hela elinstallationen själv, med PLC, sensorer, motorventiler, pumpar, elpatroner, oljebrännare, lastvakt och tariff-mätare. Självklart även programmeringen av PLC:n, bygget och montering av solfångarna och all rördragning.

Där råkade jag ut för problem, men det berodde på programmeringen (vilket är min proffesion :-[ ) och inte på det elektriska eller mekaniska...
 
Snarare ett tvådagarsprov vore väl befogat. Uppfyller man kraven på teori, praktik och tolkningar av reglerna så skulle behörighet med lämplig nivå delas ut oavsett hur man tillförskaffat sig dessa kunskaper.
Till detta tycker jag att det skall tillkomma att om man inte har någon behörighet så skall man ej heller installera, inte ens om man råkar vara under överinseende av någon behörig på samma firma.
Med det sista menar jag att om man installerar under överinseende av behörig installatör så skall denna hela tiden vara med. Dvs att det sker endast i nödfall.
Inte som idag, slentrianmässigt, en har behörigheten och alla installatörer i firman jobbar på denna behörighet.

/m
 
Jag har inte heller behörighet, men jag kopplar, och så länge jag är säker på vad jag gör tycker jag det är ok. En elektriker behöver ju inte ha behörighet, förutsatt att VDn har det, och många elektriker kan mycket mindre än man tror! Det jag tror är den största faran är de hemmapulare som tycker att en elektriker är dyr, och att de inte har något att förlora på att koppla själv. Härom dagen brann det i ett av mina uttag, och det visade sig att det elen var framdragen med lampsladdar i VP-rören! Förra ägaren var nog en ekonomisk och händig jävel!  >:( :o
 
MrMagic skrev:
Är lite skumt det där med att klamra anslutningskabel.... Du får spika en SKX (vanlig lampsladd) längs lister etc, men du får inte klamra en gummikabel, typ skarvsladd, i verkstaden en bit för att slippa ha den liggandes på golvet....
Dock får du hänga upp den i snören eller najtråd.
Detta har iaf jag hört.....
Du får inte spika någon av de ovannämda kablarna MEN de får fästas upp på få punkter........
 
Klipper in... < Du får inte spika någon av de ovannämda kablarna MEN de får fästas upp på få punkter........>

Hmm men inte permanent väl?

/Kent
 

Visst ska man ha respekt för el men det får ju vara någon måtta. Jag tror på 2 (eller 5) dagars kurs för att göra villa installationer, det handlar ju inte om att lära sig hela reglementet utan veta vad man kan göra och när man ska ta reda på mer innan man gör.

Jag är övertygad om att Elektrikerna gangnar om sitt skrå.

Avreglering på sin plats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.