Nu närmar sig vintern igen och det är dags att vinterbona poolen med sina delar och moment. En sak som stör mig varje år är att poolvärmepumpen är fast ansluten i en BA316 strömställare.

För att inte riskera frostsprängning av "kapillärerna" i värmepumpen, rekommenderar återförsäljaren (och kanske även tillverkaren) att poolvärmepumpen förvaras frostfritt över vintern. Detta får till följd att jag två gånger om året tvingas skruva loss poolvärmepumpen från strömställaren för att sedan skruva dit den igen på våren. Något som inte är särskilt svårt, men som jag inbillar mig egentligen kräver behörighet då det omfattar en "fast installation".

Kan man, får man, bör man; att efter strömställaren sätta ett uttag och istället ansluta stickpropp på poolvärmepumpen. Det skulle ju underlätta flytten in i garaget och hindra mig från att ägna mig åt behörighetskrävande elarbeten?

Vad säger hjärntrusten här på forumet?

Tack i förhand för all hjälp!

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det är en märklig situation. Låter som att badet inte är avsett för Sverige. Det är inte första gången det händer. Nåja.

Om du kan sätta ett uttag på platsen beror på områdesreglerna för pooler och bassänger. Uttag för nätspänning ska placeras minst 2, helst 3.5 meter från poolkanten, och vara skyddad av en JFB.

Detta också under förutsättning av VPn inte av någon anledning kräver fast anslutning. Det bör i så fall framgå av installationsmanualen.

Och det krävs ju behörighet för att installera uttaget... ;)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en märklig situation. Låter som att badet inte är avsett för Sverige. Det är inte första gången det händer. Nåja.

Om du kan sätta ett uttag på platsen beror på områdesreglerna för pooler och bassänger. Uttag för nätspänning ska placeras minst 2, helst 3.5 meter från poolkanten, och vara skyddad av en JFB.

Detta också under förutsättning av VPn inte av någon anledning kräver fast anslutning. Det bör i så fall framgå av installationsmanualen.

Och det krävs ju behörighet för att installera uttaget... ;)
Tack för snabb respons. Poolvärmepumpen är placerad ca 7-8 meter från poolkanten och den är skyddad med JFB. Den kom med anvisning att anslutas till en säkerhetsbrytare vilket i praktiken innebär att den skall anslutas fast - antar jag?!.

För att möjliggöra "säker brytning" så är min tanke isåfall att ordna ett uttag på "tändsidan" av brytaren så att "säker brytning" kan ske vid behov och sätta dit stickpropp till VP.

Jag skall ha elektriker hemma om någon månad i ett annat ärende och tänkte isåfall be denne lösa detta så att det blir snyggt och enligt regelverk.

Det borde väl ändå vara en bättre lösning än att jag själv ansluter och tar bort pumpen vid avstängning och uppstart?! Om det av någon okänd anledning är viktigt att fas och nolla inte byter plats, så går det ju att ordna med tydliga uppmärkning.

T tintin4fun skrev:
Tack för snabb respons. Poolvärmepumpen är placerad ca 7-8 meter från poolkanten och den är skyddad med JFB. Den kom med anvisning att anslutas till en säkerhetsbrytare vilket i praktiken innebär att den skall anslutas fast - antar jag?!.

För att möjliggöra "säker brytning" så är min tanke isåfall att ordna ett uttag på "tändsidan" av brytaren så att "säker brytning" kan ske vid behov och sätta dit stickpropp till VP.

Jag skall ha elektriker hemma om någon månad i ett annat ärende och tänkte isåfall be denne lösa detta så att det blir snyggt och enligt regelverk.

Det borde väl ändå vara en bättre lösning än att jag själv ansluter och tar bort pumpen vid avstängning och uppstart?! Om det av någon okänd anledning är viktigt att fas och nolla inte byter plats, så går det ju att ordna med tydliga uppmärkning.
Sätt ett CEE-don istället så har du koll på fas/nolla

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte ett bad. En värmepump.

• Gilla
tintin4fun
  • Laddar…
Jag föreslår att du tar 5min och läser instruktionsboken. Jag har inte hört om någon poolvärmepump på marknaden som inte tål att stå ute vintertid. Man brukar lossa röranslutningarna och ibland tippa lite på pumpen så tömmer den sig själv på vatten. Klart. Täck över så du slipper få den full med löv.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att du tar 5min och läser instruktionsboken. Jag har inte hört om någon poolvärmepump på marknaden som inte tål att stå ute vintertid. Man brukar lossa röranslutningarna och ibland tippa lite på pumpen så tömmer den sig själv på vatten. Klart. Täck över så du slipper få den full med löv.
Absolut! Det finns en avrinningstapp på sidan av VP och jag tömmer den varje höst. Men iochmed att jag fick rådet att förvara frostfritt av återförsäljaren, så tänker jag "better safe than sorry". Kapillärerna är ju väldigt fina och det finns ju alltid en risk att den inte töms ordentligt.

Men tillbaka till själva ämnet - om jag nu ändå väljer att ta in VP i garaget....

T tintin4fun skrev:
Den kom med anvisning att anslutas till en säkerhetsbrytare vilket i praktiken innebär att den skall anslutas fast - antar jag?!.
Det tyder på att den är avsedd för fast anslutning. Och därmed ska den inte behövas tas in på vintern... Det är inte omöjligt att det finns ett krav på fast anslutning i någon säkerhetsstandard. Men ett nytt uttag, monterat av en fackman, kontrollerat efter konstens alla regler och dedikerat för pumpen tycker jag når samma säkerhet. Men råkar det finnas ett krav så ska man inte tumma på det... Har du anvisningen och kan hitta uppgifter om CE-försäkran, vilka EN/IEC-standarder som de hänvisar till?

Om det går bra med stickpropp, då kan du riva bort lappen på säkerhetsbrytaren och använda den som strömbrytare vid behov.

Tänk på att uttaget ska klara väder o vind med stickpropp i.

• Gilla
tintin4fun
  • Laddar…
Helt klart med att använda ett uttag, uttaget fungerar då som säkerhetsbrytare, men bättre. Ta då ett som MathiasS länkade till om det är 1-fas ut eller ett lika men rött om det är 3 - fas. Det med att det skrivs, ska föregås av en säkerhetsbrytare och JFB är enkelt att skriva, säkerheten först. Stickpropp är alltid säkrare än alla andra fråkopplingsdon och syns väl. Det med att poolvärmepumpen inte skulle vara tillverkad för Svenskt bruk är nog att ta i.

• Gilla
tintin4fun
  • Laddar…
A
Återförsäljaren kan ju tycka lite vad som helst men står det verkligen i instruktionerna som medföljer att den måste förvaras frostfritt?

Förvaras frostfritt är ett sätt att skydda sig själv. Blir pumpen tom på vatten så klarar den frysgrader. det är som sägs en botteplugg på pumphuset, den tas bort och pumpen lutas för att tömmas och får stå så. Det kan bli lite kvar på botten och motorn får inte startas förrän allt har fått en uttemp på ca 20 C och fylld med vatten, det är plast i grejerna på pumpen, för kallt och delarna bränns. Men det gäller även att tömma sandfiltret med. det finns en bottenplugg på den med.

• Gilla
tintin4fun
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Återförsäljaren kan ju tycka lite vad som helst men står det verkligen i instruktionerna som medföljer att den måste förvaras frostfritt?
Nej, det var ett tips från återförsäljaren. Men eftersom jag väljer att förvara den frostfritt så vill jag förenkla processen med att koppla in och ur VP'n i samband med vinterförvaring i detta fall frostfritt). Jag förstår att det är många som inte tycker det är nödvändigt, men jag väljer "better safe than sorry".

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Förvaras frostfritt är ett sätt att skydda sig själv. Blir pumpen tom på vatten så klarar den frysgrader. det är som sägs en botteplugg på pumphuset, den tas bort och pumpen lutas för att tömmas och får stå så. Det kan bli lite kvar på botten och motorn får inte startas förrän allt har fått en uttemp på ca 20 C och fylld med vatten, det är plast i grejerna på pumpen, för kallt och delarna bränns. Men det gäller även att tömma sandfiltret med. det finns en bottenplugg på den med.
Helt riktigt, fast i detta fall handlar det om en poolvärmepump och inte cirkulationspumpen (som jag redan från början har installerat i garaget ihop med sandfiltret. Poolvärmepumpen, däremot, gör ett bättre jobb om den får stå utomhus under tiden som poolen skall värmas och sen får den stå i garaget under okt/nov - maj.

OK en sådan har i sig en värmeväxlare och det är mycket små kanaler i den. Den ska tömmas vid risk för frost, men nu har jag inte sett någon med ventiler för det, utan man ska koppla ur rören. Enda chansen att till kanske 90% få ur vatten är att blåsa med tryckluft och ibland hjälper inte det, utan kan bli kvar och växlarens väggar buktar uttåt. Hur gör du när du tar loss VP, är det gängor, eller slangkopplingar, då kan dom gå snett när dom sätts tillbaka, det finns unionkopplingar som är nästan idiotsäkra med att lossa och få tillbaka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.