5 024 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Fasproblem
Sida 1 av 2
Då och då, iallafall ett par gånger per dag så tappar jag en fas och hela övre raden av proppskåpet dör.
Sedan kommer den tillbaka av sig själv inom 2-10 minuter. Inga säkringar går och jordfelsbrytaren löser inte ut. Har bytt huvudsäkringarna samt testat jordfelsbrytaren men där finns inget att anmärka på.
Någon som har några idéer innan man tar hit en dyr gubbe?
Sedan kommer den tillbaka av sig själv inom 2-10 minuter. Inga säkringar går och jordfelsbrytaren löser inte ut. Har bytt huvudsäkringarna samt testat jordfelsbrytaren men där finns inget att anmärka på.
Någon som har några idéer innan man tar hit en dyr gubbe?
Jag tycker det låter rätt alvarligt och skulle rekommendera att ta ut en elektriker om du inte själv kan felsöka.
Om det är så att det är glappkontakt eller kabelbrott någonstans kan det bli ljusbåge och börja brinna. Generellt sett så är "glapp" allvarliga eftersom det ofta leder till varmgång och senare brand.
Om felsökning:
Du kan ju t.ex. kontrollera om det finns el i alla tre faser vid elmätaren under en "glapp-period". De flesta mätare kan visa fas-spänning och -ström. Pss kan du ringa in felet.
Om det är så att det är glappkontakt eller kabelbrott någonstans kan det bli ljusbåge och börja brinna. Generellt sett så är "glapp" allvarliga eftersom det ofta leder till varmgång och senare brand.
Om felsökning:
Du kan ju t.ex. kontrollera om det finns el i alla tre faser vid elmätaren under en "glapp-period". De flesta mätare kan visa fas-spänning och -ström. Pss kan du ringa in felet.
Men om det är glapp, borde inte jordfelsbrytaren lösa ut då eller något?Anders243 skrev:Jag tycker det låter rätt alvarligt och skulle rekommendera att ta ut en elektriker om du inte själv kan felsöka.
Om felsökning:
Har ingen elmätare så jag kan mäta själv. Har inte den kunskapen heller.
Jordfelsbrytaren löser inte ut när en fas går.
En sak du kanske kan testa själv är att kolla att alla ledningar i proppskåpet är ordentligt åtskruvade. Men det kräver att du skruvar av huven på proppskåpet. Om du gör det se till att det inte finns någon spänning kvar. Skruva ut samtliga huvudsäkringar.
Annars så bör du nog ta kontakt med en elektriker för felsökning.
Kanske inte det bästa hemmapulet... så tänk efter innan...
En sak du kanske kan testa själv är att kolla att alla ledningar i proppskåpet är ordentligt åtskruvade. Men det kräver att du skruvar av huven på proppskåpet. Om du gör det se till att det inte finns någon spänning kvar. Skruva ut samtliga huvudsäkringar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 711 inlägg
Kan ju vara så att en fas försvinner från nätleverantören, alltså att felet inte ligger hos dig.
Har elmätaren någon form av automatsäkring? I bostadsrättsföreningen som jag bor i sitter det någon slags säkringar i elmätaren. Blir det kortslutning i en lägenhet löser i bland säkringen i elmätaren före säkringen i lägenheten - med resultat att lägenheten tappar en fas.
I vårt fall måste man då slå av elmätaren, vänta en stund och sedan slå på elmätaren igen. Du kanske har något liknande, fast en självåterställande automatsäkring i din elmätare eller på leverantörens sida?
I vårt fall måste man då slå av elmätaren, vänta en stund och sedan slå på elmätaren igen. Du kanske har något liknande, fast en självåterställande automatsäkring i din elmätare eller på leverantörens sida?
När TS inte ens har multimeter eller kunskap, då bör man inte lyfta på plåtkåpan till elcentralen. Det finns ofta öppna skenor som kan innehålla 230v. Det är lätt att klämma en ledning eller skada en porslinsring om man är ovan vid den typen av jobb.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Låter farligt. Där huvudsäkringarna sitter kan jag nog skruva av, men själva mätaren är plomberad. Men det går väl el från elskåpet vid gatan och in till mitt hus som jag inte kan stänga av? Huvudströmbrytaren bryter väl bara från proppskåpet och in till huset? Någonstans i skåpet är det väl alltid ström?Odjuret skrev:Jordfelsbrytaren löser inte ut när en fas går.
Misstänkte också något sådant, men jag tycker att om det vore glapp så borde det komma och gå lite när som helst, fladdra i lampor och liknande. Som det är nu så försvinner den ett par minuter efter man klivit ur duschen och är borta i minst 2 minuter, högst 8 hittills och sedan går igång igen. Den har även gått när spisen har varit på och även när dammsugaren var igång tidigare i dag. Samtliga går på samma fas (iallafall samma rad i proppskåpet.)f91jsw skrev:
Som tidigare skrivits så har, i alla fall vissa mätare, en mätfunktion som kan bort strömmen om man belastar mer än vad man betalar i huvudsäkringsstorlek. Tex betalar man för 16 A och tar ut 25 kan, om nätägaren så önskar, mätaren bryta fasen. Det brukar dock sällan användas men jag har "sett" det vid några tillfällen.
Uppdatering: Tog hit en elektriker som kikade och fann glapp i huvudbrytaren inne i huset, mellan huvudbrytaren och jordfelsbrytaren. Kabeln till en fas, nästan två hade brunnit och smält. Huvudbrytaren byttes ut tillsammans med några kablar. Nu fungerar allt som vanligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Folk i allmänhet är så rädda att det ska bli kortslutning och börja brinna, visst kan det hända
Men glappkontakten är mycket farligare.
Protte
Men glappkontakten är mycket farligare.
Protte