spinout skrev:
Dagens fasföljdsinstrument visar ju exakt vilken ledare som är L1, L2 och L3.
nej, det dom gör är att visa för dig i vilken ordning magnetfältet roterar, och utifrån deta gör du ett antagande vilken som är L1, men den L1 du har som översta säkringen i din mätartavla kan vara samma fas som säkringen i mitten i grannens mätartavla, fast att instrumentet visar lika på båda mätartavlorna, då fasföljden ju är rätt även om alla 3 faser förskjuts ett "hack"

för att veta vilken som är L1 får du fråga Nikola Tesla eller Michail Dolivo-Dobrovolskij

När elbolaget bytte mätare hos oss mätte elektrikern upp vilken fas som var förstafas och kopplade in den som förstafas i mätaren. Han ändrade inte fasföljden i centralen.

Mikael_L
electrocuted skrev:
för att veta vilken som är L1 får du fråga Nikola Tesla eller Michail Dolivo-Dobrovolskij
Ja det där har diskuterats förut.
Tror vi kom fram till att ifall någon hade koll på hur stator och rotor stod när sveriges första kraftstation startade, och hade räknat vågor sedan dess ... ja då kanske man skulle kunna kalla den där första positiva halvvågen för L1 ... :D:D

Svaret är givetvis:
Det spelar absolut noll roll vilken fas som används till L1, men sen måste L2 och L3 vara rätt.

Håller med om att ordningen är det viktiga Mikael men det lät på elektrikern som att en viss fasledning skulle kopplas in som etta. Antagligen för att mätvärden skickas på den.

electrocuted skrev:
nej, det dom gör är att visa för dig i vilken ordning magnetfältet roterar, och utifrån deta gör du ett antagande vilken som är L1, men den L1 du har som översta säkringen i din mätartavla kan vara samma fas som säkringen i mitten i grannens mätartavla, fast att instrumentet visar lika på båda mätartavlorna, då fasföljden ju är rätt även om alla 3 faser förskjuts ett "hack"

Min Eurotester har iaf. koll på vilken som är L1, L2 och L3.

spinout skrev:
Min Eurotester har iaf. koll på vilken som är L1, L2 och L3.
Kan du beskriva hur den klarar av det? Så vitt jag vet indikerar den endast fasföljd, men jag kan ha fel.

Det ända jag hittar på de sidorna är rätt eller fel fasföljd, inte vilken som är L1.

Den här diskussionen är lika intressant som den om likspänning verkligen finns, det mesta är fyrkantvåg mellan noll och ett toppvärde.

Protte

Mikael_L
prototypen skrev:
Den här diskussionen är lika intressant som den om likspänning verkligen finns, det mesta är fyrkantvåg mellan noll och ett toppvärde.

Protte
Menar du fyrkantsvåg i 0 Hz ... :p

Likspänning slås på och sedan av, det är en halvperiod, sedan är den från ett tag, den andra halvperioden. Det blir inte 0Hz men kanske 0,00000000000............

Mera en filosofisk reflektion över vår korta tid på jorden, både som enskilda och mänskligheten.

Protte

På tal om fel fasföljd: Vi köpte en begagnad hetvattentvätt som funkade vid köpet. När vi senare skulle köra igång värmen blev det inte varmt, körde som vanlig högtryckstvätt nåt år men ville få igång brännaren och började felsöka. Det visade sig att pumpen för brännoljan snurrade åt fel håll...

prototypen skrev:
Likspänning slås på och sedan av, det är en halvperiod, sedan är den från ett tag, den andra halvperioden. Det blir inte 0Hz men kanske 0,00000000000............

Mera en filosofisk reflektion över vår korta tid på jorden, både som enskilda och mänskligheten.

Protte
Jag kopplade mitt bilbatteri till oscilloskopet och jag såg inget av det du beskriver?

Jodå, positiva flanken när du kopplade till skåpet och negativa när du kopplade ifrån det. Frekvensen räknas ut som 1/(mättiden*2)... :)

(Fast om man skall vara petig så är det tveksamt om man kan tala om en periodisk signal i det här fallet).

snick- snack, var finns periodiciteten i likspänning? Han säger själv att den är en halvperiod, dvs, den är inte periodisk!

Det är ju inte det samma som att gräva en halv grop!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.