Jag upptäckte att vattenpumpens motorskydd hade löst ut. Källarvåningens LED-lampor lyste svagt. Tydde på att ström läckte ut från en annan fas med el-patronen som motstånd. Slog av huvudströmbrytaren. Samt kopplade ur pannans värmepatron, Kopplade ur el-kaminen i friggeboden, Kollade att disk- och tvättmaskinerna var avstängda. Satte i ny huvudsäkring och slog på huvudströmbrytaren. Slog på vattenpumpens motorskydd. säkringen höll och vattenpumpens 3-fasmotor gick utan att "halta". Fixade husvärmen med vedbrasor i öppna spisens värmeväxlare under tiden.. Kopplade in el-kaminen i Friggeboden. Proppen höll. Vred ner el-patronens termostat till 40 grader, kollade att vatten fanns i pannsystemet samt slog på el-patronens strömbrytare. Säkringen höll fortfarande.. Har ännu inte vågat slå på tvättmaskinen och/eller diskmaskinen utan att först slå ifrån el-kaminen i friggeboden.. När vinterkylan blev lite mindre sträng vågade jag höja panntemperaturen till 60 C. Ska snacka med en elektriker. Min "hemsnickrade" teori är att alltför många storförbrukare ligger på källarvåningens grupp, varför den fasen överbelastas, Några av dessa måste ombalanseras till grupper i en annan fas.E Elajomannen skrev:
Hej Jonatan. Pannbyte i midvintertid frestar föga. Pannan fungerar dessutom som genomströmningsberedare för tappvattnet. Nöjer mig nog med att proppa till rökkanalen lite bättre, så att kråkorna ovan skorstenen får nöja sig med mindre varmluft. Pannan är inte mer än ca 30 år gammalJonatan79 skrev:
Planera var ordet, i vilken del av landet bor du?H Hans Åke Lindquist skrev:Hej Jonatan. Pannbyte i midvintertid frestar föga. Pannan fungerar dessutom som varmvattenberedare. Nöjer mig nog med att proppa till rökkanalen lite bättre, så att kråkorna ovan skorstenen får nöja sig med mindre varmluft. Pannan är inte mer än ca 30 år gammal. Försöker förstås använda luft/luftvärmepumpen maximalt och pannans värmeledningselement så lite som möjligt. Går bra höst och vår . Svårare under högvintern.
Köp en tångampermeter
Läs på säkrings tavlan vilka förbrukare som finns på fasen som löser ut. Men ett elelement ligger ju ofta på uppåt 8A så det är ju inte orimligt att du har orsaken där. Alltså i kombination med övrig förbrukning.
Ja, jag jobbar på det sättet. När jag identiferat storförbrukaren, ska jag ha den överflyttad till en annan, mindre hårt belastad fas av husets tre faser. Huruvida jag gör det själv - eller anlitar fackman - talar jag inte om här. (En fackman är en person, som gör sina felkopplingar enligt reglerna.)pacman42 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 656 inlägg
Ja det var bra. Det jag speciellt var ute efter var att du slog ifrån strömmen innan du bytte säkring. Många missar det och då blir det en gnista när man drar i den nya säkringen.H Hans Åke Lindquist skrev:Jag upptäckte att vattenpumpens motorskydd hade löst ut. Källarvåningens LED-lampor lyste svagt. Tydde på att ström läckte ut från en annan fas med el-patronen som motstånd. Slog av huvudströmbrytaren. Samt kopplade ur pannans värmepatron, Kopplade ur el-kaminen i friggeboden, Kollade att disk- och tvättmaskinerna var avstängda. Satte i ny huvudsäkring och slog på huvudströmbrytaren. Slog på vattenpumpens motorskydd. säkringen höll och vattenpumpens 3-fasmotor gick utan att "halta". Fixade husvärmen med vedbrasor i öppna spisens värmeväxlare under tiden.. Kopplade in el-kaminen i Friggeboden. Proppen höll. Vred ner el-patronens termostat till 40 grader, kollade att vatten fanns i pannsystemet samt slog på el-patronens strömbrytare. Säkringen höll fortfarande.. Har ännu inte vågat slå på tvättmaskinen och/eller diskmaskinen utan att först slå ifrån el-kaminen i friggeboden.. När vinterkylan blev lite mindre sträng vågade jag höja panntemperaturen till 60 C. Ska snacka med en elektriker. Min "hemsnickrade" teori är att alltför många storförbrukare ligger på källarvåningens grupp, varför den fasen överbelastas, Några av dessa måste ombalanseras till grupper i en annan fas.![]()
Gnistan skapar ett brännmärken med dålig kontakt , problemet eskalerar nästa gång säkring byts osv..... till slut kan det bli stora skador. Varmgång " fastsvetsad passkontakt" kan bli riktigt jobbigt.
Men detta hade du ju koll på och det var mycket bra.
Jag vet inte om din leta och testa-process eller ta in en elektriker direkt är bäst. Vi köpte vårt hus för 2 år sedan och det var uppsäkrat till 25A. Jag tyckte direkt det lät högt, men tanten i paret vi köpte av berättade att en familjemedlem var elektriker och dragit om all el i huset så den var up to date, samtidigt var hon snabb med att berätta vart de lämnat nya proppar. Tyckte det lät märkligt att dra 25A proppar för ett sådant här hus, och det har inte gått några proppar sen vi flyttade in.H Hans Åke Lindquist skrev:Ja, jag jobbar på det sättet. När jag identiferat storförbrukaren, ska jag ha den överflyttad till en annan, mindre hårt belastad fas av husets tre faser. Huruvida jag gör det själv - eller anlitar fackman - talar jag inte om här. (En fackman är en person, som gör sina felkopplingar enligt reglerna.)![]()
I år installerade vi solceller och Ferroamp Energyhub och med det har jag sett att en fas drar ca 55-60% av all last i huset. Den kan vara nära att maxa ut och Ferroamp får gå in och fasbalansera, samtidigt som de andra faserna ligger på 4-5A. Med det sagt, här hade EN elektriker dragit om typ all el och borde därför haft koll på de olika faserna, inte säkert hen hade det.
Tror nog det är bra att både kontakta elektriker OCH hålla koll på faser själv. Du behöver nog ingen Ferroamp, som jag behövde, bara testa olika förbrukare på olika faser.
såhär ser min förbrukning över olika faser ut just nu.
Min "hemsnickrade" testmetod sammanhängde med att propproblemet inträffade under en av julhelgens värre köldknäppar. Elektriker kan misstänkas vara ett nog så svårfangat släkte i juletid och andra större helger..
Och har man lyckats med jakten får man det stora priset medH Hans Åke Lindquist skrev:
När jag drog ur luft/luftvärmepumpens stickpropp och stängde av friggebodens elkamin började den besvärliga 3-fassäkringen att uppföra sig normalt. Den varken smäller av eller blir glödhet. Något slags "fasbalansering" har tydligen inträffat. Ska nu koppla dels ledningen till friggeboden och dess ganska tunga förbrukare, dels stickproppen till min VP till andra - om uttrycket tillåts - mer lastbara - faser. Inom den pedagogiska vetenskapen kallas min pragmatiska sökmetod för "trial and error".H Hans Åke Lindquist skrev:
Om du har en nyare elmätare, kolla manualen om det finns möjlighet att läsa av ström per fas i displayen på den.