4 267 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Faser går olika väg?
Hej. Jag har en lägenhet med enfasanslutning. I samband med ett stambyte drogs det två VP-rör från bottenvåningen via ledningsschaktet upp till resp. lägenhet. Så de går från bottenvåningen där bl. a. elmätarna sitter upp till resp. lägenhets hall. Ett rör används till bredbandsnätet och det andra är tomt. Tanken var att det skulle kunna användas för ex. trefas indragning i lägenheten.Nu är det tydligen så att detta VP-rör inte är tillräckligt dimensionerat för att kunna rymma en trefasdragning. (Jag vet inte vad det behövs, men röret är i varje fall 20 mm diameter) En undran jag har är då om man kan låta den ursprungliga enfasanslutningen vara kvar som den är och använda det extra VP-röret till de två faser som behövs för att få en trefasanslutning.De borde ju rymmas i det VP-röret. Alltså så att de två faser som fattas går en annan väg upp till lägenheten för att där förenas med den ursprungliga och möjliggöra trefasanslutningen. Är det möjligt/tillåtet/idiotiskt?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
(Jag är inte elektriker). Man gör inte så. Jag är osäker på om det är totalt förbjudet, eller bara väldigt olämpligt.
Om du har ett 20 mm rör så borde det gå att dra upp en trefasmatning med 2,5 kvm, vilket ger 3*16A. Många villor klarar sig på 16A.
Om du har ett 20 mm rör så borde det gå att dra upp en trefasmatning med 2,5 kvm, vilket ger 3*16A. Många villor klarar sig på 16A.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Tror det är svårt att dra 5*6mm2 vilket är det minsta som är brukligt att använda.
edit: grundregeln är att man ska ha en överskådlig installation och det innebör att alla ledare till en grupp ska vara vara i samma rör
edit: grundregeln är att man ska ha en överskådlig installation och det innebör att alla ledare till en grupp ska vara vara i samma rör
Redigerat:
Alla ledare som hör till en grupp ska gå i samma rör. Här är inte ett fall där det är lämpligt att tumma på det.
Däremot är det som hempularen säger inga problem att dra 5xFK2,5 i ett 20 mm rör för att få 3x16A vilket räcker för i stort sett alla lägenheter.
Däremot är det som hempularen säger inga problem att dra 5xFK2,5 i ett 20 mm rör för att få 3x16A vilket räcker för i stort sett alla lägenheter.
Klicka här för att svara