Hej har anlitat en målarfirma som skall måla fasaden på hus och garage. Bör man måla över detta (se bilden nedan)? Bör man torka av det innan man målar? Ska man kanske hoppa över att måla den delen överhuvudtaget iom att det är en undersida för att låta det andas?
Det ni ser på bilden är takfoten (tror det heter så) som jag provade att torka av med en trasa för att påvisa att det går att torka av.

Tacksam för synpunkter.

• Takfot med smuts och rengjord yta, visar vad som kan torkas av före målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska tvättas med målartvätt innan man målar.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fasaden har redan blivit en tvättad två gånger. Målarfirman som anlitats av målarfirman jag anlitat var inte nöjd med tvätten så de tvättade en gång till. Dock så är ju vissa ställen inte helt rengjorda. Förstår att man inte kan spruta med högtryck just där men det bör tvättas kan man tycka innan man målar. Senaste budet är att man inte behöver måla där på undersidan.

F FRza skrev:
Fasaden har redan blivit en tvättad två gånger. Målarfirman som anlitats av målarfirman jag anlitat var inte nöjd med tvätten så de tvättade en gång till. Dock så är ju vissa ställen inte helt rengjorda. Förstår att man inte kan spruta med högtryck just där men det bör tvättas kan man tycka innan man målar. Senaste budet är att man inte behöver måla där på undersidan.
Det behövs väl inte måla någonstans alls, huset kan nog överleva 10 år till i nuvarande skick. Frågan är väl vad du vill ha gjort, och ifall du upplever att det ingår i arbetet du som beställare kommit överens med den som levererar tjänsten om?

Så många minuters jobb kan det inte vara att ta borste med lite tvätt på och gnugga av det där....

F FRza skrev:
Senaste budet är att man inte behöver måla där på undersidan.
Trams, det ska självklart tvättas innan. Högtryck är inte lämpligt utan man kör med borste.

Är svårt att se på bilder om det är svartmögel eller annat, skulle kunna vara tunt med färg och trä som mörknad och syns.
Nu har du beställt tjänsten men beskriver hur jag gör det.
Det är takfoten, skriver produktnamn men det finns också andra fabrikat.
* Använder tryckspruta för att lägga på medel och borste för rengöring.
* Kan ev. vara svartmögel som syns på bild, så först hade jag använt Jape Prick Fri enligt bruksanvisning.
* Sedan målartvätt och avsköljning med vanlig vattenslang.

Målning under takfot är oftast en utseendefråga så den låter jag ts själv få avgöra om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.