Hej!

Vi har ett mexitegelhus bygg -78, från Myresjöhus där det är panel högst upp samt runt fönstren i vardagsrummet och mexitegel i övrigt. Mexiteglet har spruckit på ena kortsidan. Vi har även ett garage som är byggt vägg i vägg med huset, i panel.

Panelen kommer behöva bytas och vi har även funderat på att ändra fasaden i sin helhet. Min partner vill först panela om de delar som är panel och om några år åtgärda teglet. Jag ser att det kanske kan vara bra att åtgärda allt samtidigt.. Så vi inte ger oss merarbete eller fördyrade omkostnader.

Vi har kommit in på just att putsa fasaden, då vi båda gillar den tanken mer än att sätta panel runtom.

Jag har hittat ETT hus som putsat fasaden och panel upptill. Men jag skulle gärna vilja se fler resultat där folk tagit ner panelen, satt puts hela vägen upp och de som putsat och behållt panelen. Resultat? Vad kostar egentligen att putsa fasaden och möjligheterna att göra det själv? Min partner och hans pappa är väldigt händiga och kan göra jobbet bra, men är det värt att göra själv eller bara dumt?

A
River ni teglet och panelar hela huset så reder de två händiga ut det själv även om det tar tid.

Blir det putsfasad. Ta in hjälp om ingen av de två gjort större putsjobb.
Finns säkert något ni kan hjälpa/förbereda ändå.

Billigast åtgärda teglet och byta panel. De är separata saker och åtskiljs av en plåt eller dyl och kan göras oberoende av varandra.

P.Öberg skrev:
River ni teglet och panelar hela huset så reder de två händiga ut det själv även om det tar tid.

Blir det putsfasad. Ta in hjälp om ingen av de två gjort större putsjobb.
Finns säkert något ni kan hjälpa/förbereda ändå.

Billigast åtgärda teglet och byta panel. De är separata saker och åtskiljs av en plåt eller dyl och kan göras oberoende av varandra.
Vi vill oavsett vad inte behålla teglet som det är men definitivt inte ha bara panel. Frågan blir ju om en ska putsa bara teglet eller ta bort panelen och lägga puts även där. Det hade varit nice med lite bilder på hur det blivit för andra.

C
Jag hänger inte riktigt med i hur ni tänker kring alternativet "putsa allt"? VAD tänker ni putsa på för underlag? Befintlig och/eller ny träpanel? Visst finns det gamla hus med reveterade plankväggar, men till skillnad från dessa sitter i ert hus panelen (och mexiteglet) bara som en lös "regnkappa" helt på den kalla sidan, med (förhoppningsvis) en luftspalt mellan sig och den egentliga väggkonstruktionen.

Allt går ju - man kan näta, armera, välja särskilda sorters bruk och fiberarmerad puts, byta ut panelen mot cementfiberskivor m m, men att putsa på en sådan "regnkappa" är definitionsmässigt en riskkonstruktion - en tunn kall skiva med egna rörelser och fria kanter, för ni måste ju bevara luftspalterna.

Jag fattar vad ni är ute efter, men det är svårt att tvinga på hus ett utseende som inte stämmer med hur de är byggda. Vill ni ändå till varje pris ha en putsad fasad, så mura om, och upp, "regnkappan" med typ lecablock, och putsa på det. Var noga med att bevara luftspalterna i nuvarande omfattning, inkl. kring fönsternischerna.
Fönstren kommer ju att hamna längre in i fasaden med djupa täckplåtar runtom. Vilket kommer att ändra husets uttryck, utan att ändå kännas som ett "riktigt" murat och putsat hus - där sitter fönstren ofta långt ut, därför att de kan göra det i en homogen vägg.

Som ni märker rapar jag upp allt detta mest för att få er att avstå, för det är ett orimligt stort pådrag utan att jag tror att ni blir nöjda med resultatet.

Panel på hela "regnkappan" inkl. det som nu är mexitegel är däremot tekniskt sett betydligt mer logiskt. Nackdelen är att träet blir mer oskyddat om det går längre ner mot mark.

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
C
Northstreamhouse Northstreamhouse skrev:
Vi vill oavsett vad inte behålla teglet som det är men definitivt inte ha bara panel. Frågan blir ju om en ska putsa bara teglet eller ta bort panelen och lägga puts även där. Det hade varit nice med lite bilder på hur det blivit för andra.
Miisade ert svar medan jag skrev. OK, inte bara panel, och det finns goda skäl - se sista stycket i mitt förra inlägg. Enklast och mest logiskt är ju att behålla nuvarande fördelning mellan mur och trä, och putsa det förstnämnda.

Laga löst & trasigt först, såklart. Kolla hur och varför det spricker. Är det sprickor som går i fogarna och fortsätter ner i sockeln, kan det bero på en sättning som man får kolla om den fortfarande är aktiv, och i så fall åtgärda. Är det själva stenarna som är trasiga (typ frostsprängningar) så är det bara att laga lokalt, men är det mycket omfattande skador så kan det vara enklare att mura om med förslagsvis lecablock.

EDIT
"Rundhugget" låter lite oroväckande - ju mer relief (djupskillnader), desto knepigare att putsa med gott och hållbart resultat. Släng gärna upp lite bilder, även på skadorna. Det kan sammanlagt tippa över smärtgränsen att mura om med något annat.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.