Hej,

Vi har en 1,5-plans villa där fasaden är rundhugget mexitegel, på gavlarna sitter det träpanel. Vi skulle vilja putsa hela fasaden. Vi har varit i kontakt med ett par hantverkare som ger olika förslag på tillvägagångssätt och material. Så min fråga är: Hur skulle ni gå till väga? Jag bifogar två bilder på nuvarande fasad.
Närbild av en fasad med rundhugget mexitegel i varierande grå nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av villa med nedre fasad i rundhugget mexitegel och övre delen i mörk träpanel med två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar,

Sebastian
 
Fylla i mellan, sätta nät och sen putsa.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Fylla i mellan, sätta nät och sen putsa.
Tack för svaret!

En kompis till mig som är murare rekommenderade att fylla ut med putsbruk B, sen köra en tunnputs med glasfibernät. Är det något liknande du menar?
 
Ja.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja.
Okej! Tacksam för alla tips jag kan få, då jag inte har någon kunskap överhuvudtaget inom området.

Jag har även fått detta förslaget från en firma:

"När det är ett sådant rundhugget tegel behöver man nästan slipa ner topparna först, annars så går det så mycket puts. Sedan primar man fasaden och
använder ett lågalkaliskt putsbruk som man sedan antingen kan måla eller lägga en ytputs på. Där det är träpanel får man antingen ta ner panelen och se hur
det ser ut bakom eller ev läkta på befintlig panel och sedan sätta en putsskiva som man putsar på."

Verkar inte som att de tänker att man behöver sätta något nät om man slipar ner topparna. Vad tycker du om det?
 
Ett jäkla jobb att slipa ner men visst det går mindre bruk. Nät skulle jag absolut använda.
 
En annan lösning är att ta ned både träpanel och mexitegel.
Därefter läkta och sätta putsskiva. Då blir det mindre i framtiden för sprickor på gavlarna, där det är en skarv mellan putsskiva och tegel.
 
Man skulle inte kunna putsa lite tunt (spruta ut putsen) och få det lite som många danska hus där man ser fogen igen putsen?
Det är ju lite upp till er hur ni vill att slutresultatet blir;)
 
thomas33 thomas33 skrev:
En annan lösning är att ta ned både träpanel och mexitegel.
Därefter läkta och sätta putsskiva. Då blir det mindre i framtiden för sprickor på gavlarna, där det är en skarv mellan putsskiva och tegel.
Tack för tipset! Som sagt alla förslag uppskattad. Hur tror du detta står sig prismässigt mot föregående förslag?
 
A Argastesnickaren skrev:
Man skulle inte kunna putsa lite tunt (spruta ut putsen) och få det lite som många danska hus där man ser fogen igen putsen?
Det är ju lite upp till er hur ni vill att slutresultatet blir;)
Tack för tipset, men vi vill ha slät puts
 
N
Nu är ju denna tråden gammal, men jag hade bara putsat på med tjockputs, utan någon slipning eller nät.
Hur blev det? vilket bruk användes?
 
V Valentinsson skrev:
Hej,

Vi har en 1,5-plans villa där fasaden är rundhugget mexitegel, på gavlarna sitter det träpanel. Vi skulle vilja putsa hela fasaden. Vi har varit i kontakt med ett par hantverkare som ger olika förslag på tillvägagångssätt och material. Så min fråga är: Hur skulle ni gå till väga? Jag bifogar två bilder på nuvarande fasad.
[bild] [bild]

Tacksam för svar,

Sebastian

Hur gick det med det här? Vilken lösning valde du och har du tips på bra firma som kan utföra jobbet? Jag vill också putsa mitt mexitegel.
 
V Valentinsson skrev:
Hej,

Vi har en 1,5-plans villa där fasaden är rundhugget mexitegel, på gavlarna sitter det träpanel. Vi skulle vilja putsa hela fasaden. Vi har varit i kontakt med ett par hantverkare som ger olika förslag på tillvägagångssätt och material. Så min fråga är: Hur skulle ni gå till väga? Jag bifogar två bilder på nuvarande fasad.
[bild] [bild]

Tacksam för svar,

Sebastian
Hur gick ni tillväga? Har du bilder på slutresultatet? Har putsen hållt bra?
 
thomas33 thomas33 skrev:
En annan lösning är att ta ned både träpanel och mexitegel.
Därefter läkta och sätta putsskiva. Då blir det mindre i framtiden för sprickor på gavlarna, där det är en skarv mellan putsskiva och tegel.
den lösningen har jag frågat hantverkare om, men det verkar som att det skulle bli extremt dyrt att ta ner teglet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.