Hej,
Vi har en 1,5-plans villa där fasaden är rundhugget mexitegel, på gavlarna sitter det träpanel. Vi skulle vilja putsa hela fasaden. Vi har varit i kontakt med ett par hantverkare som ger olika förslag på tillvägagångssätt och material. Så min fråga är: Hur skulle ni gå till väga? Jag bifogar två bilder på nuvarande fasad.
Tacksam för svar,
Sebastian
Vi har en 1,5-plans villa där fasaden är rundhugget mexitegel, på gavlarna sitter det träpanel. Vi skulle vilja putsa hela fasaden. Vi har varit i kontakt med ett par hantverkare som ger olika förslag på tillvägagångssätt och material. Så min fråga är: Hur skulle ni gå till väga? Jag bifogar två bilder på nuvarande fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar,
Sebastian
Okej! Tacksam för alla tips jag kan få, då jag inte har någon kunskap överhuvudtaget inom området.Stefan N skrev:
Jag har även fått detta förslaget från en firma:
"När det är ett sådant rundhugget tegel behöver man nästan slipa ner topparna först, annars så går det så mycket puts. Sedan primar man fasaden och
använder ett lågalkaliskt putsbruk som man sedan antingen kan måla eller lägga en ytputs på. Där det är träpanel får man antingen ta ner panelen och se hur
det ser ut bakom eller ev läkta på befintlig panel och sedan sätta en putsskiva som man putsar på."
Verkar inte som att de tänker att man behöver sätta något nät om man slipar ner topparna. Vad tycker du om det?
Man skulle inte kunna putsa lite tunt (spruta ut putsen) och få det lite som många danska hus där man ser fogen igen putsen?
Det är ju lite upp till er hur ni vill att slutresultatet blir
Det är ju lite upp till er hur ni vill att slutresultatet blir
Tack för tipset! Som sagt alla förslag uppskattad. Hur tror du detta står sig prismässigt mot föregående förslag?thomas33 skrev:
V Valentinsson skrev:Hej,
Vi har en 1,5-plans villa där fasaden är rundhugget mexitegel, på gavlarna sitter det träpanel. Vi skulle vilja putsa hela fasaden. Vi har varit i kontakt med ett par hantverkare som ger olika förslag på tillvägagångssätt och material. Så min fråga är: Hur skulle ni gå till väga? Jag bifogar två bilder på nuvarande fasad.
[bild] [bild]
Tacksam för svar,
Sebastian
Hur gick det med det här? Vilken lösning valde du och har du tips på bra firma som kan utföra jobbet? Jag vill också putsa mitt mexitegel.
Hur gick ni tillväga? Har du bilder på slutresultatet? Har putsen hållt bra?V Valentinsson skrev:Hej,
Vi har en 1,5-plans villa där fasaden är rundhugget mexitegel, på gavlarna sitter det träpanel. Vi skulle vilja putsa hela fasaden. Vi har varit i kontakt med ett par hantverkare som ger olika förslag på tillvägagångssätt och material. Så min fråga är: Hur skulle ni gå till väga? Jag bifogar två bilder på nuvarande fasad.
[bild] [bild]
Tacksam för svar,
Sebastian
den lösningen har jag frågat hantverkare om, men det verkar som att det skulle bli extremt dyrt att ta ner teglet?thomas33 skrev:
Klicka här för att svara
