Hej,
Har nyligen skrivit på papperna till ett hus från Mjöbäcksvillan anno 2001. Besiktning sker i nästa vecka.
Jag har försökt forska i ämnet kring prefab betongelement som huset är byggt i men blir inte riktigt klok ifall detta kan bli riktigt bra eller en smärre ekonomisk katastrof.
1. Är bifogad bild en generellt god konstruktion? Har tyvärr ingen ritning för närvarande som beskriver material och dimensioner.
2. Hur är det med att göra anpassningar av fasad, t.ex. att man sätter in nya, större fönster eller skjutdörrspartier? Går det ens utan att riskera problem med konstruktionen avseende fukt?
Kom gärna med tips att tänka på och lyft gärna fram risker då jag inte vill köpa grisen i säcken.
Har nyligen skrivit på papperna till ett hus från Mjöbäcksvillan anno 2001. Besiktning sker i nästa vecka.
Jag har försökt forska i ämnet kring prefab betongelement som huset är byggt i men blir inte riktigt klok ifall detta kan bli riktigt bra eller en smärre ekonomisk katastrof.
1. Är bifogad bild en generellt god konstruktion? Har tyvärr ingen ritning för närvarande som beskriver material och dimensioner.
2. Hur är det med att göra anpassningar av fasad, t.ex. att man sätter in nya, större fönster eller skjutdörrspartier? Går det ens utan att riskera problem med konstruktionen avseende fukt?
Kom gärna med tips att tänka på och lyft gärna fram risker då jag inte vill köpa grisen i säcken.
Det ser ut som prefabväggar brukar göra, med den skillnaden att det ofta är en betongskiva även på insidan. Men för en villa duger det säkert. Isoleringen är väl cellplast, och trä verkar inte vara i kontakt med betong och finns bara på varma sidan. Av skissen att döma. Det är bra.G Guggenheimel skrev:Hej,
Om hål ska tas upp behöver en konstruktör kontrollera yttre skivans bärförmåga. Och då behöver man veta vad det är för armering och var den ligger. Har aldrig stött på den här typen av vägg, men nog borde det gå att göra en öppning som bärs av någon typ av stålkonstruktion. Eller ställa en bärning av stål i isoleringen.
Men som sagt, man behöver mer info om utförande.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Risker med att duscha direkt på betonggolvet?
Badrum -
Fällde fel träd - riskerar skadestånd på 400 000
Artikelkommentarer -
Hur mycket kan man fräsa ner betongplan utan risker?
Byggmaterial & Byggteknik -
Risker vid altanbygge pga tveksam hussockel?
Altan & Uteplats -
Risker med att ta ut ett insatsrör från skorstenen?
Ved, Pellets, Flis