B Byggsnyggen skrev:
Aha. Du tänker så.:crysmile:
Jag tänkte behandla dem i god tid innan jag sätter upp dem. Blir därför lite plock om man då ska lägga dem så att solen kan skina på dem.
Jo, fast jag menar att sätt upp dem och låt solen skina på dem och behandla på plats med tryckspruta. Det är i princip lika smidigt som att doppa i kar.
 
L lirsa skrev:
Yes, hade diskmedel eller såpa (som tog slut) i verje kok. Doppade varje bräda coh skakade den så den blev helt täckt/uppblött. I och med betset så ser man rätt stor skillnad på de dioppade och de få som inte är doppade pga av järnvitrolet tog slut. Doppar resten senare i veckan

Plats tar det inte mycket av. detta är dryga 700 st 3,6 m-längder av hakfalspanel, - dvs mer än 2500 löpmeter och ska täcka ungefär 230 m2.fasad. Det tar absolut ingen störra plats som man ser på mina bilder och då har jag strö mellan varje lager dessutom.

Vad menar du med kok? Har du kokat upp allt?
 
nikasp
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jo, fast jag menar att sätt upp dem och låt solen skina på dem och behandla på plats med tryckspruta. Det är i princip lika smidigt som att doppa i kar.
Är det inte risk för att man får ljusa(re) streck när virket torkar och glipar lite?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Allt detta jobb bara för att skynda på något som väder och vind sköter utan att du behöver göra något alls.
du har så rätt!
 
Något att tänka på är att när panelen kommer upp och det regnar på den så rinner det vitrol ner och den kan missfärga allt som den träffar, det blir liksom en brun fläck/rand som inte går att få bort, biter fast så in H-E Speciellt på metall av något slag, jag spolade mina bitar med slangen och innan uppsättning, det vart bra brunt på marken. Prova lite på några bitar så ser ni själva.
 
nikasp nikasp skrev:
Är det inte risk för att man får ljusa(re) streck när virket torkar och glipar lite?
Det problemet har inte jag haft på min panel, men jag har ganska smala springor mellan min ytterpanel (ca 5mm). Jag tror dessutom vätskan sugs under panelen förutsatt att man har lite såpa i. Jag hade lite exempel på det från när jag rensågade panelen. Jag har något ställe kvar så jag ska se om jag har någon bit över.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Planerar för fritidshus och har därför provat några olika alternativ på några provbitar. Vill nämligen också försöka undvika att det blir för grönt.
Dels behandlade jag några bitar med järnvitriol+silverbets. Är hittills på gränsen till för grönt, tycker jag.
Provade också tjärvitriol på några bitar. Tycker kanske att tjärvitriol blir för brunt men det kanske minskar med tiden. Dessutom är det ju dyrt!
För skojs skull provade jag att mixa 3/4 järnvitriol och 1/4 tjärvitriol. Hittills är denna blandning i princip lika brun som bara tjärvitriol.
Vi får se hur det utvecklar sig med tiden. Det har bara gått ca 6v än.

Kan man göra så som jag gjort eller kan det få andra konsekvenser? Någon som testat eller har tips?
Tjärvitriol kan slå åt olika håll ibland brunt ibland mer åt grönt. Därför får man inte byta burk mitt på en vägg. Efter 1 år blir det grått och allt brunt el grönt har försvunnit.
 
Till er som är vana med trärena fasader:
Vi kommer behöva vänta till våren med järnvitriolen, d.v.s huset kommer vara helt trärent under hela vintern. Huset är dessutom av ladhusstil, så det finns inget taksprång som skyddar mot nederbörd.

Är detta dumt eller spelar det ingen större roll för slutresultatet? Kan redan nu se viss missfärgning/grånad men jag tänker att det kanske spelar mindre roll eftersom järnvitriolen täcker ev missfärgningar när det kommer på plats. Och skyddet från järnvitriol är väl närmast försumbart..
 
Adampadam Adampadam skrev:
Till er som är vana med trärena fasader:
Vi kommer behöva vänta till våren med järnvitriolen, d.v.s huset kommer vara helt trärent under hela vintern. Huset är dessutom av ladhusstil, så det finns inget taksprång som skyddar mot nederbörd.

Är detta dumt eller spelar det ingen större roll för slutresultatet? Kan redan nu se viss missfärgning/grånad men jag tänker att det kanske spelar mindre roll eftersom järnvitriolen täcker ev missfärgningar när det kommer på plats. Och skyddet från järnvitriol är väl närmast försumbart..
Varför skall du behandla? Järnvitriol är ju bara för att skynda på grånaden. Om du ändå inte har bråttom så spelar det ju ingen roll
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Intressant och smart, kan man göra likadant med röd slamfärg (så kallad Falu Rödfärg)? Den andas ju, så det borde inte göra något om det kommer färg på baksidan.
 
Redigerat:
M multix skrev:
Intressant och smart, kan man göra likadant med röd slamfärg (så kallad Falu Rödfärg)? Den andas ju, så det borde inte göra något om det kommer färg på baksidan.
Doppa brädorna?
Nja JV är ju som vatten det är inte rödfärg
 
P pbengtsson skrev:
När jag först fick förslaget att köra fasaden obehandlad så var det ett ganska stort kliv att ta sig över. Men så här i efterhand ångrar jag det inte, aldrig mer måla , nästa generation får skapa konto här om 70 år och fråga hur man byter fasad.

Jag vet att många vill ha det silvergrått, men det är svårt att få det som man ser på blider på fasader, mycket beror på luftföroreningar, vädersträck, nederbörd, soltimmar, järnvitriol...eller?

Jag bifogar lite bilder hur det ser ut nu. Det är lite "smådetaljer" på huset som behöver fixas (finns en annan tråd om detta :surprised:).
Bilderna är tagna i skymning och med moln på himelen, mbilkamera och en urusel fotograf.

[bild]
Från syd/väst


[bild]
från nord/väst


[bild]
annan vinkel


[bild]
det missfärgar cement/kalk material


[bild]
Takutsprånget gör att regnet inte kommer åt överallt


[bild]
De galvade 4" spikarna är som nya fortfarande


[bild]
AluZink blecken har klarat sig utan problem, även alu-fönstren (anodiserade)


[bild]
Men trä är ett fantastiskt material, gillar det skarpt.
Tack för bilder, väldigt hjälpsamt! Vi ska också ha järnvitriol och funderar på fönsterfärg. Vilken RAL-färg har ni på era? Eller är det en annan kod specifik för Velfac?
 
Adampadam Adampadam skrev:
Till er som är vana med trärena fasader:
Vi kommer behöva vänta till våren med järnvitriolen, d.v.s huset kommer vara helt trärent under hela vintern. Huset är dessutom av ladhusstil, så det finns inget taksprång som skyddar mot nederbörd.

Är detta dumt eller spelar det ingen större roll för slutresultatet? Kan redan nu se viss missfärgning/grånad men jag tänker att det kanske spelar mindre roll eftersom järnvitriolen täcker ev missfärgningar när det kommer på plats. Och skyddet från järnvitriol är väl närmast försumbart..
Jag stod framför samma funderingar när vi byggde, hade vår panel obehandlad från november till maj. Inga problem för vår del.
Här är mitt inlägg om det tidigare i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/fasad-med-jaernvitriol-jaernvitrol.106872/page-22#post-3542118
 
Om solen lyser på panelen så kan den bli gulaktig och är det då någon del som inte solen lyser på , kommer det att synas rätt bra som en kant, olika kulörer, bäst är alltid smörja först innan uppsättning, Nu är eran på plats och inget att göra åt och hoppas på det bästa
 
Adampadam Adampadam skrev:
Till er som är vana med trärena fasader:
Vi kommer behöva vänta till våren med järnvitriolen, d.v.s huset kommer vara helt trärent under hela vintern. Huset är dessutom av ladhusstil, så det finns inget taksprång som skyddar mot nederbörd.

Är detta dumt eller spelar det ingen större roll för slutresultatet? Kan redan nu se viss missfärgning/grånad men jag tänker att det kanske spelar mindre roll eftersom järnvitriolen täcker ev missfärgningar när det kommer på plats. Och skyddet från järnvitriol är väl närmast försumbart..
Det framgår inte av ditt inlägg om fasaden sitter uppe redan eller inte. Om inte skulle jag vilja slå ett slag för att beställa behandlad panel. När jag byggde kåken beställde jag panelen från ett halvstort hyvleri. Dom drog på järnvitriolen i målningslinan. Inget kladd eller arbete med det för oss och ett perfekt resultat. Satte oss tillbaka 8 tkr på en villa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.