Är det större risk att panelen slår sig när den blir blöt och torkar vid slagregn tex? Tycker min panel har en tendens att kupa sig:thinking:
Spikat med 75mm spik och 22x170mm granpanel som är spontad och dubbelfasad.

Panel slår sig oavsett hur du behandlat, extra tydligt om den är bred

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Bytte fasadvirket på kåken 2018, detta är dags aktuell bild på norr (entré) och västsida. Panelen är behandlad 1 varv med Herdins järnvitriolmix och en skvätt grönsåpa i blandningen.

• Hus med ny fasadbehandling och vitmålade fönster, intill en BMW-parkering och trädgårdsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Ett hörn av ett hus med olika nyanser av träpanel och svarta fönsterramar, nyligen behandlad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillar inte nyansen av min fasad om man jämnför med alla andra. Detta är behandlat på plats för en månad sen.
Den delen av huset som är bytt panel förra sommaren är något mörkare.

Tålamod!

• Gilla
jvhavshus och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tålamod!
Det är väl det man saknar, ska bygga ett skotergarage/vedod. Den blir det nog herdins aktivator behandling före :crysmile:

R Revoman skrev:
Det är väl det man saknar, ska bygga ett skotergarage/vedod. Den blir det nog herdins aktivator behandling före :crysmile:
Aktivator? Vad är detta för påhitt? Köper folk verkligen JV hos färghandeln? De måste skratta bakom disken...

Onsalakorven andr.ljung skrev:
Aktivator? Vad är detta för påhitt? Köper folk verkligen JV hos färghandeln? De måste skratta bakom disken...
Såg nå reklam för det på fb, herdins aktivator heter det.

Det tycks vara ganska många som är missnöjda med nyansen på panelen efter behandling med JV. Kanske man skall sluta behandla och istället låta naturen färga huset vackert silvergrått.

Blir det ett finare nyans av tjärvitriol?

B Byggsnyggen skrev:
Blir det ett finare nyans av tjärvitriol?
Nej, slutresultatet blir samma men med JV kommer grånyansen mycket snabbare. Men om det blir en missfärgning blir det inget kul. Bäst blir det om huset ligger fritt och utsatt för sol och väder. Skyddade ytor t ex norrvägg grånar långsammare och mest utsatta sidan blir fortast vackert grå. Bäst blir det om man bor i utsatt läge t ex kustnära västkusten. Bor man i en skog med risk för mögelpåväxt kanske man skall välja annan behandling

• Gilla
jvhavshus
  • Laddar…
Det är väl bättre skydd med tjärvitriol än med järnvitriol? Tjäran går in i träet när järnvitriolen lägger sig som en lasyr. Rätta mig GÄRNA om jag har fel, för vi har valt tjärvitriol av denna anledningen.

• Gilla
Hussematte
  • Laddar…
JV är inget skydd, det bryter ner ytan på träet på några år istället för 30-50år...
Man har JV för att få en yta som ser gammal ut på kort tid, ger inget skydd alls egentligen

• Gilla
Hussematte
  • Laddar…
nino nino skrev:
JV är inget skydd, det bryter ner ytan på träet på några år istället för 30-50år...
Man har JV för att få en yta som ser gammal ut på kort tid, ger inget skydd alls egentligen
Järvitriol ger ett visst skydd mot beväxning eftersom den är fungicid. Det är solen som bryter ned ytan. Jag vet inte vad du menar med bryter ned? Även en korrekt utförd, helt obehandlad träpanel håller i 50 eller 100 år, medan en felaktigt utförd, målad panel kan vara genomrutten efter 10 år.

R Revoman skrev:
[bild]Gillar inte nyansen av min fasad om man jämnför med alla andra. Detta är behandlat på plats för en månad sen.
Den delen av huset som är bytt panel förra sommaren är något mörkare.
Vänta något år. Den blir nog fin med tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.