Är det någon som har erfarenhet av att måla en tidigare järnvitriol behandlad fasad? Fungerar alla typer av färgsystem eller är slamfärg att rekommendera?

Slamfärg borde gå bra, men har fasaden suttit uppe länge så bör du först ta bort alla döda träfibrer på ytan.

Det var sol i dag. Litet nya bilder!

Kul att denna sida fortfarande får så mycket trafik. Det förekommer en hel massa missförstånd om järnvitriol. Hoppas att jag får leva så länge att jag kan posta bilder då fasaden suttit uppe 50 år :)

A AndersG skrev:
Slamfärg borde gå bra, men har fasaden suttit uppe länge så bör du först ta bort alla döda träfibrer på ytan.

Det var sol i dag. Litet nya bilder!

Kul att denna sida fortfarande får så mycket trafik. Det förekommer en hel massa missförstånd om järnvitriol. Hoppas att jag får leva så länge att jag kan posta bilder då fasaden suttit uppe 50 år :)
Vart hittar vi bilderna?

A AndersG skrev:
[länk]
Men de nyaste bilderna är ju fortfarande från 2013?

Inte här inte. Ser du inte texten och bilderna efter "
Bilden av söderväggen nedan är från september 2019, dvs efter att panelen varit uppe i sexton år"??

Testa tömma webbläsarens cache.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
hur Har fasaden funkat???
Jättetacksam för svar så vi står i valet o kvalet nu när vi ska bygga nytt...

Så här nästan 20 år senare har vi inget att klaga på. Se till att du har stadiga plankor, typ 28mm gran och väl ventilerat. Droppbleck över och under. Finns en massa bra info i denna tråd.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Efter två år är vi fortfarande nöjda!

Hur blanda ni ? Tänker pröva med lite kopparsulfat inblandat för att hålla tillväxten borta. Ska iaf inte plantera nåt nära husväggen

Jag gjorde det enkelt för mig och körde Herdins Järnvitriol med silverbets. Gjorde ett stort kar där jag doppade brädorna

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
S softis skrev:
Jag gjorde det enkelt för mig och körde Herdins Järnvitriol med silverbets. Gjorde ett stort kar där jag doppade brädorna
Har du nån bild från doppandet :rofl:

Uppochnervända pallar med byggplast ovanpå, används som ytterform för betonggjutning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

varsågod. Uppochnervända pallar som jag la byggplast i, blev tillräckligt bra

• Gilla
flamman100 och 2 till
  • Laddar…
Jag körde bara med järnsulfat från granngården, kostade typ 200 för 270kvm hus.
Blandade i egenbyggt kar av plyfa och ångbroms som jag doppade brädorna i bara. Mycket smidigt!

Ca 8 mån sen vi satte upp panelen (nyligen klätt runt garageportarna, därav färgen)

Ett nybyggt hus med träpanel behandlad med järnsulfat, garageportar ännu inte klädda, i skymningen.
Skapa konto

Ett nyligen klätt trähus med panel behandlad med järnsulfat, omgiven av en grusgård och leksaker.
Skapa konto

• Gilla
softis
  • Laddar…
Det verkar som de flesta förespråkar att behandla panelen så tidigt som möjligt efter uppsättning, alternativt att doppa ”färskt” virke i kar. Min erfarenhet bör man inte göra så utan låta virket sitta uppe och ”få lite färg”, men vad anser ni?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.