E elmont skrev:
Det har aldrig varit vanligt med brytaren monterad i nollan, och det i stort sett upphörde när trådarna fick olika färger.
MEN det finns enstaka fall, jag har en bilmek boende i byn som jag har hjälpt lite med hans hempul. Han har svårt att förstå varför man inte sätter brytare och säkringar i nollan.
Han är kanske van vid Lucas elsystem då.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Hemma var allt kopplat så oxå, byggt 86.
Tänker att det måste vara uppfriskande när lampglaset är defekt i köket och man har ena foten på diskbänken för att få ut sockeln 🤣

A Aeroabuser skrev:
Tänker att det måste vara uppfriskande när lampglaset är defekt i köket och man har ena foten på diskbänken för att få ut sockeln 🤣
Mycket lustigt, det går ju emot allt eltänk/kopplingstänk som elektriker normalt har.
Ett helt annat "tänk" än tex bilelektriker har.

GK100 GK100 skrev:
Han är kanske van vid Lucas elsystem då.
Positiv jord😁

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A Aeroabuser skrev:
Då kittlar det lätt i pungkulorna. 🤪

• Haha
Aeroabuser
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det har aldrig varit vanligt med brytaren monterad i nollan, och det i stort sett upphörde när trådarna fick olika färger.
MEN det finns enstaka fall, jag har en bilmek boende i byn som jag har hjälpt lite med hans hempul. Han har svårt att förstå varför man inte sätter brytare och säkringar i nollan.
Märkligt. Jag kan bara svara för mina egna iaktagelser. Men jag är född i ett 60-talshus. Därefter flyttade vi till ett 70-talshus. Nu bor jag i ett 1800-talshus där elen var omdragen på 50-talet. Min son köpte ett hus från 30-talet med el från 70-talet.
I samtliga av dessa hus har det förekommit ett antal nollbrutna brytare. Likaså har min svärfar som var elektriker, vittnat om att det var tämligen vanligt under dessa tidsperioder.
Det verkar även logiskt i mina öron. Tänk hur fruktansvärt mycket det byggdes under högkonjukturen efter 2:a världskriget. Samt under miljonprogrammet på 60-70-talet. Det måste ju ha kryllat av byggarbetare och även elektriker som saknade fullständig utbildning. Med tanke på hur mycket fel som kopplas idag, trots att vi betydligt enklare kan söka upp information på nätet olika litteratur. Så är det väl nästan självklart att det kopplades fel då också?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Positiv jord😁
Och plus lika med fas för bilmeken som sätter brytaren på nollminusen även för kökslampan.

GK100 GK100 skrev:
Och plus lika med fas för bilmeken som sätter brytaren på nollminusen även för kökslampan.
Det kan ju vara ett Lukas system😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
H hjelmen 1 skrev:
Det kan ju vara ett Lukas system😉
Lucas, mannen som uppfann mörkret 😎

• Haha
hjelmen1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.