Hej, jag tänkte byta ut alla uttag i ett rum. Alla är ojordade.

När jag tog bort gamla från -81 (Elko uttag) så satt blå kabel på stift D (vad betyder D?) och svart kabel på N (nollan?). Hade Elko annorlunda märkningar förr eller är D fasen? Och är det isåfall så att blå är fas och svart är nolla, kändes skumt enligt mig men uttaget har ju alltid fungerat? Tack på förhand. :)

Öppet eluttag med blå och svart kabel urkopplade, vägg med spackelrest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksida av ett gammalt Elko vägguttag från 1981 med blå och svart kabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vägguttag spelar det ingen roll hur fas och nolla sitter. Så det kan vara rätt färger på ledningarna men fel monterade eller så är det tvärtom. Hur ser det ut i centralen?

K Kane skrev:
I vägguttag spelar det ingen roll hur fas och nolla sitter. Så det kan vara rätt färger på ledningarna men fel monterade eller så är det tvärtom. Hur ser det ut i centralen?
Okej! Har inte tittat hur det ser ut och har inte tillgång till en enpolig spänningsmätare. Kanske får öppna och kolla i skåpet, dock är skåpet på nedervåningen och gissar att det kan ha blivit lite färgändringar på vägen upp då jag har stött på det i brytare.

Ska jag koppla enligt tumregeln då med blå på nolla och svart på fas? Vad betyder D på gamla uttaget?

D och N där är likt S godkännandesymboler. Det spelar ingen roll vart fas och nolla är kopplade i ett uttag. Nollan brukar vara blå men färgerna är beroende på installationens ålder. Mig veterligen var svart fas och blå nolla omkring 1981.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
D och N där är likt S godkännandesymboler. Det spelar ingen roll vart fas och nolla är kopplade i ett uttag. Nollan brukar vara blå men färgerna är beroende på installationens ålder. Mig veterligen var svart fas och blå nolla omkring 1981.
Okej så med andra ord betyder inte N nolla i gamla uttaget? Det är bara att koppla enligt standarden då med blå nolla?

V Villa1981 skrev:
Okej så med andra ord betyder inte N nolla i gamla uttaget? Det är bara att koppla enligt standarden då med blå nolla?
Ja det är rimligt att koppla så. D och N är Demko och Nemko, danskarnas och norrmännens motsvarighet till Semko. Så nej, N har inget med nollan att göra i ditt gamla uttag.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Ja det är rimligt att koppla så. D och N är Demko och Nemko, danskarnas och norrmännens motsvarighet till Semko. Så nej, N har inget med nollan att göra i ditt gamla uttag.
Toppen, tack för svar! :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.