Hej, jag tänkte byta ut alla uttag i ett rum. Alla är ojordade.
När jag tog bort gamla från -81 (Elko uttag) så satt blå kabel på stift D (vad betyder D?) och svart kabel på N (nollan?). Hade Elko annorlunda märkningar förr eller är D fasen? Och är det isåfall så att blå är fas och svart är nolla, kändes skumt enligt mig men uttaget har ju alltid fungerat? Tack på förhand.
När jag tog bort gamla från -81 (Elko uttag) så satt blå kabel på stift D (vad betyder D?) och svart kabel på N (nollan?). Hade Elko annorlunda märkningar förr eller är D fasen? Och är det isåfall så att blå är fas och svart är nolla, kändes skumt enligt mig men uttaget har ju alltid fungerat? Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej! Har inte tittat hur det ser ut och har inte tillgång till en enpolig spänningsmätare. Kanske får öppna och kolla i skåpet, dock är skåpet på nedervåningen och gissar att det kan ha blivit lite färgändringar på vägen upp då jag har stött på det i brytare.K Kane skrev:
Ska jag koppla enligt tumregeln då med blå på nolla och svart på fas? Vad betyder D på gamla uttaget?
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
D och N där är likt S godkännandesymboler. Det spelar ingen roll vart fas och nolla är kopplade i ett uttag. Nollan brukar vara blå men färgerna är beroende på installationens ålder. Mig veterligen var svart fas och blå nolla omkring 1981.
Okej så med andra ord betyder inte N nolla i gamla uttaget? Det är bara att koppla enligt standarden då med blå nolla?Logad skrev:
Ja det är rimligt att koppla så. D och N är Demko och Nemko, danskarnas och norrmännens motsvarighet till Semko. Så nej, N har inget med nollan att göra i ditt gamla uttag.V Villa1981 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
2fas häll och 1fas ugn på samma nolla?
El -
Vägguttag - fas nolla
El -
Hur fäster man nät runt fasad och altan för att hålla råttor borta?
Altan & Uteplats -
Tilläggsisolera hus utåt, ny fasad, luftspalt, vindskydd hus från 1934, rätt sätt?
Isolering -
3-fas har blivit 2-fas + 1-fas med samma nolla, är det rätt?
El