Hej!
Jag har hittat fina kulörer från färgmärket farrow and ball. Kan jag göra en NCS-scanning på färgproverna från katalog så jag kan köpa samma nyans från annat märke istället?

Och kommer jag uppleva en skillnad om jag tex väljer Alcros väggfärg i samma NCS-nyans som jag hittat?

Tacksam för svar!

Du kan scanna av NCS, ganska svårt att få korrekt, brukar ta en stund att laborera, har inte gjort det med F&B men någon annan engelsk likvärdig produkt, värt att tänka på är att Alcros motsvarande färg aldrig kommer vara lika matt, och därmed också se lite annorlunda ut, närmsta du kommer är Alcros pashmina.

Martin321 Martin321 skrev:
Du kan scanna av NCS, ganska svårt att få korrekt, brukar ta en stund att laborera, har inte gjort det med F&B men någon annan engelsk likvärdig produkt, värt att tänka på är att Alcros motsvarande färg aldrig kommer vara lika matt, och därmed också se lite annorlunda ut, närmsta du kommer är Alcros pashmina.

Tack!

Borde jag köpa ett färgprov och måla upp på en yta/planka etc för att sedan scanna av eller räcker färgprov på tryckt papper?

Och vilket "vanligt" prisvänligt mörke föreslår du istället för Alcro?

Med vänlig hälsning,

Du kan absolut använda bara pappret, tror att F&B kulörer kan finnas i datorsystemet hos vissa färgbutiker då F&B blivit rätt populärt på svenska marknaden, Använder mig själv mestadels utav Teknos/Alcro. Vet inte vart du bor men enklast är nog att välja lokala färgbutiken, dom stora tillverkarna har allt som oftast bra färg. Inte helt ovanligt att man kan förhandla sig till lite rabatt också ett ämne det finns trådar om här på forumet. Hoppas det var till någon hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.