Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Såklart att det är farligt om någon råkar komma åt kablarna.
Om du inte kan bryta strömmen dit så sätt åtminstone på något som isolerar ledaren, en koppling av något slag eller ett doslock.
Om du inte kan bryta strömmen dit så sätt åtminstone på något som isolerar ledaren, en koppling av något slag eller ett doslock.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Är det någon annan som gör jobbet och det inte är barn i närheten skulle jag bara hålla mig borta från dosan över natt.
Det lär inte hända något av sig självt, men det är förstås ett oseriöst sätt att lämna elen på.
Det lär inte hända något av sig självt, men det är förstås ett oseriöst sätt att lämna elen på.
Nåt finns det väl att sätta över? Hänga dit det som suttit där? Om inget annat finns är vanlig kontorstejp bättre än inget.
Eller hur. Det måste finnas något hemma du kan använda. Fryspåsar, tejp, vad som. Finns det någon särskild anledning till att du måste slå på den gruppen igen? Kan den inte vara avstängd?
Själv isolerar jag alltid ändar oavsett om säkringen är på eller inte om de är inkopplade.
Var bor du? Om du bor i närheten av Älvsjö i Stockholm kan du få komma och hämta två ubåtar eller wago bara för att det inte ska se ut sådär...
Btw, välkommen till forumet!
Själv isolerar jag alltid ändar oavsett om säkringen är på eller inte om de är inkopplade.
Var bor du? Om du bor i närheten av Älvsjö i Stockholm kan du få komma och hämta två ubåtar eller wago bara för att det inte ska se ut sådär...
Btw, välkommen till forumet!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Då TS bekräftat att det är någon annan som gör jobbet, och givet hur frågan är ställd, gissar jag att viljan att göra något med oskyddade eltrådar är begränsad.
Det kan ju mycket väl vara så att den som gör eljobbet kopplat från den aktuella gruppen. Men som sagt, det ser inte snyggt ut och att lämna det sådär utan att säga något är inte ok.
Men som jag skrev redan i mitt första svar. Att hålla sig borta därifrån till imorgon bitti är sannolikt tillräckligt.
Det kan ju mycket väl vara så att den som gör eljobbet kopplat från den aktuella gruppen. Men som sagt, det ser inte snyggt ut och att lämna det sådär utan att säga något är inte ok.
Men som jag skrev redan i mitt första svar. Att hålla sig borta därifrån till imorgon bitti är sannolikt tillräckligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Inget kan hända om de inte rör vid varandra. Kommer de i lite lagom dålig kontakt med varandra så kan dte bli gnistbildning, och det kan bli varmt. Men det skall till väldigt mycket otur om det blöir en brand av det där. Fast det beror ju lite på vad det är för trådar, vad finns i andra änden.
Den stora faran är att man kan få en stöt om man vidrör trådarna.
Den stora faran är att man kan få en stöt om man vidrör trådarna.
Klicka här för att svara

