4 891 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Farligt att använda 2,5mm2 PEN ledare?
Hmm, har väl inte nämnt något om att ändra en gruppledning eller.. Menar bara att det inte är tillåtet att gå från 5-ledarsystem (TN-S) till 4-ledarsystem (TN-C), är det inte det frågan gäller eller?
Alltså återstår valet att 1. låtsas som ingenting 2. dra ny kabel eller 3. reducera till 2 faser.
Och till huvudfrågan, är det farligt med 2,5 mm2 PEN, jo det kan det vara om kabeln är gammal och kopparskärmen utsatts för mycket vatten så kan den korrodera såpass att ledningsförmågan minskar till noll. Det kan ju under bra förhållanden vara så att den håller ytterligare 25 år också.
Alltså återstår valet att 1. låtsas som ingenting 2. dra ny kabel eller 3. reducera till 2 faser.
Och till huvudfrågan, är det farligt med 2,5 mm2 PEN, jo det kan det vara om kabeln är gammal och kopparskärmen utsatts för mycket vatten så kan den korrodera såpass att ledningsförmågan minskar till noll. Det kan ju under bra förhållanden vara så att den håller ytterligare 25 år också.
Redigerat:
Problemet är ju att vid osymtri så kommer det gå ström i PEN ledaren. Med dagens osymetriska enfaslaster och osymetri bland faserna är det inte omöjligt att PEN-ledarens strömvärde överskrids vid lägre areor.
Detta kan leda till varmgång eller ennu värre att PEN-ledaren brinner av.
Detta kan leda till varmgång eller ennu värre att PEN-ledaren brinner av.
Jag fick för mig att det var 4ledarsystem? Är det 5ledare som matar centralen och han ska gå ut med 4ledare till en annan central blir de ju lite värre.Slugge skrev:Hmm, har väl inte nämnt något om att ändra en gruppledning eller.. Menar bara att det inte är tillåtet att gå från 5-ledarsystem (TN-S) till 4-ledarsystem (TN-C), är det inte det frågan gäller eller?
Är det en gammal anläggning så är det antagligen TN-C överallt.
Jo, säkerligen 4-ledarsystem, men det han ville var att lägga matningen som en gruppledning, dvs avsäkra den i huvudcentralen istället för innan så som jag fattade det och då går det ju inte med PEN. Vet inte om jag är otydlig här på något sätt, men ni måste skilja på huvudledning och gruppledning.
Nej, den var vad jag förstår det som avsäkrad innan huvudcentralen, läs texten nedan. Så har jag förstått det iaf, det är vad det står i texten.
Marcus123 skrev:Har ett 3-fas uttag i garaget så det är inte en möjlighet att köra med endast 2 faser tyvärr.
Har köpt jordfelsbrytare till alla 3 centraler(är totalt 5centraler nu som kommer reduceras till 3st) jag kommer att byta.
Så det kommer alltså bli en "godkänd" och säker installation om jag säkrar av i huvudcentralen för matningen till garagecentralen?
Är lite kluven då de 2 svaren jag fått skilljer sig vad som är godkänt och inte.
Kul med lite svar.
Ska klargöra lite hur det är gjort nu. Till och börja med är huset byggt 1938 och när garaget och elen till det är byggt vet jag inte men det är nog alla gånger 25 år gammalt.
Som det är nu i gamla proppcentralerna som jag ska byta ut ser det ut så här: Har ett 4 ledarsystem in i huvudcentralen i huset. Kabeln som går till centralen i garaget är avsäkrad i huvudcentralen till 3*10A och skärmen är ansluten till jordplinten.
Ska klargöra lite hur det är gjort nu. Till och börja med är huset byggt 1938 och när garaget och elen till det är byggt vet jag inte men det är nog alla gånger 25 år gammalt.
Som det är nu i gamla proppcentralerna som jag ska byta ut ser det ut så här: Har ett 4 ledarsystem in i huvudcentralen i huset. Kabeln som går till centralen i garaget är avsäkrad i huvudcentralen till 3*10A och skärmen är ansluten till jordplinten.
Redigerat:
Lägg matarkabeln till garagecentralen på samma sätt som den var tidigare. Avsäkrad med 3 10A före JFB.
Med risk för att låta tjatig så ska väl nämnas att detta inte direkt låter som ett lämpligt "hempular-projekt".
Med risk för att låta tjatig så ska väl nämnas att detta inte direkt låter som ett lämpligt "hempular-projekt".
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Då är bara frågan, klarar du dig med att matningen till centralen endast är 3x10A? För att ha selektivitet bör du då ha lägre säkringar i garagets undercentral och sedan som du redan nämnt självklart jfb. Men centralmatningen kanske inte matar något annan UC och då spelar selektiviteten mindre roll antar jag (lekman).
Klicka här för att svara