Min far hade något liknande i 40 år han hade alla fingrar kvar jag klöv läkt till min loga på den och jag har fingrarna kvar. Maskiner är inte farliga det är handhavandet som är farligt om man bär sig dumt åt. Jag hade en granne som jobbade på snickeri och han hade inte så att han kunde peta sig i näsan om han inte klämde en pinne i handflatan. Svågerns svärfar har jobbat på snickeri i hela sitt liv och han har inte en skråma på sina händer. Det är inte maskinen som är farlig det är handhavandet.

Så här kanske det är risk för skada.

snickare.jpg

J.B. skrev:
Det är inte maskinen som är farlig det är handhavandet.
Handhavandet är otroligt viktigt. Men det betyder inte att olika maskiner inte är olika farliga. Vissa maskiner kan du göra fel med, och fortfarande ha alla fingrar kvar. Med andra maskiner räcker det med ett mycket litet misstag för att man ska skada sig. Maskinen på bilden är en av de farligaste varianter av en klyvsåg som jag har sett.

Håller fullständigt med Daniel, sågen ovan räcker det knappt att vara försiktig med.
Klyvkniv saknas
Klingskydd saknas
Klungan går inte att justera i höjdled
Anhållet är nog omöjligt att få parallellt med klingan
Obegripliga stopp i slutet o början på sågbordet som tvingar dig att lyfta ämnet
Oskyddad remdrift
nödstopp sakans

Vart lite av finn fem fel:P

Någon som hittar fler tokigheter?

Nu säger jag inte att sågen blir säkrare av det men jag får en känsla av att det är möjligt att skjuta hela bordet på sågen fram och tillbaka, därav stoppen?

J.B. skrev:
Min far hade något liknande i 40 år han hade alla fingrar kvar jag klöv läkt till min loga på den och jag har fingrarna kvar. Maskiner är inte farliga det är handhavandet som är farligt om man bär sig dumt åt. Jag hade en granne som jobbade på snickeri och han hade inte så att han kunde peta sig i näsan om han inte klämde en pinne i handflatan. Svågerns svärfar har jobbat på snickeri i hela sitt liv och han har inte en skråma på sina händer. Det är inte maskinen som är farlig det är handhavandet.
Att någon haft turen att klara sig igen om decennier av användande av en maskin är knappast ett bevis för att handhavandet är enda orsaken till olyckor.

Maskinen på bilden har dels rena fel alt. saknar delar, endera lär vara orsaken till att bordet ser ut som det gör. Sen saknas det skyddsanordningar; klingskydd, klyvkniv och remskydd. En av skyddens viktigaste funktioner är att hjälpa till vid oväntade situationer som gärna uppstår vid klyvning pga spänningar i virket, och inte minst främmande föremål i virket som spikar, bult etc.

Med detta inte ens antytt att handhavandet inte är avgörande för säkerheten. Inga skydd i världen kan skydda en användare som är vårdslös eller okunnig.

Kan man som privat säljare av en sån där farlig såg göra sig skyldig till något brott? Den är ju även för en lekman uppenbart farlig. Det vore ju inte rimligt att det är lagligt att utsätta andra för en sån uppenbar fara? Det är ju lite som att sälja en bil utan bromsar och påstå att den är i "befintligt skick"

Jag spetsade till det lite. Givetvis så kan maskiner och verktyg vara farliga men det är ändå handhavandet som avgör om det blir en olycka eller inte. det är inte maskinen eller verktyget som skadar oss det är den som håller i det.

Jag hoppas att vi fortfarande är långt från ett land där det skulle vara olagligt att sälja en dito maskin. Världen är farlig och man får faktiskt ta ett visst ansvar som individ.

Jag tycker ändå att man som säljare av en sån där maskin borde ha någon slags upplysningsplikt om att maskinen är farlig.

mattiasp skrev:
Jag tycker ändå att man som säljare av en sån där maskin borde ha någon slags upplysningsplikt om att maskinen är farlig.
Det förutsätter ju dock insikt hos säljaren om att maskinen är farlig, och tyvärr så kan man ju inte lagstifta om minimi-intelligens, inte ens för att få använda internätet för att t ex sälja underligheter. (Eventuellt är det sistnämnda orsaken till att så många datornerdar tycker illa om windows och mac, det är så enkelt att använda att tom idioter kommer ut på nätet.)

Farliga verktyg...
Köpte en sats med små slipstift och kaptrissor i vacker träbox på Lidl för en struntsumma, dvs slip- och kapverktyg som funkar till t ex Dremel och liknande. Det var mest för att det var så sanslöst billigt, men upptäckte till min fasa att mässingsborsten i satsen släppte små strån som drog iväg som nålprojektiler när man varvade upp Dremeln. Kaptrissan exploderade i bitar och slipstift avverkades fortare än frigolit. Rent livsfarliga verktyg, inte ofta man har skyddsglasögon när man kör en Dremel, men här var det befogat.

Ser också ibland gamla typer av vertikalfräsverktyg ute på Blocket och auktionssajter, dvs de fyrkantiga blockverktygen som är helt förbjudna idag.

Har även ägt en Black&Decker cirkelsåg från mitten av 90-talet (handhållen elsåg) där klingskyddet av plåt lätt kunde tryckas in mot klingan om man var lite ovarsam, t ex vid rivningsarbeten osv. Ett klingskydd i plåt mot en roterande klinga kan gå riktigt illa... Jag har slängt den sågen nu...

Har också sett mängder av livsfarliga vedklyvar och hemmabyggda kapar hos grannar och bekanta... Så oavsett hur försiktig man är vid handhavandet så kan man skada sig något enormt om man blir ouppmärksam eller trött

Ola78
Gamla tiders pendelkapar är inte heller att leka med, finns många husfabriker som kör med dessa än, så även på mitt jobb där det finns ett antal såna. Jag använde en åtskilliga timmar i veckan och det gäller och ha huvudet med sig och inga fingrar i vägen för det är minsann inga dödmansgrepp på en sån och inget klingskydd heller för den delen. Men de går snabbt att jobba med en sån.

• pendelkap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattiasp skrev:
Kan mycket väl vara så att denna säljare inte har en susning om hur farlig sågen är. Arvegods eller att han köpt en fastighet där eländet stod. Uppenbarligen så har han iaf ingen koll på värdet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.