Vad skulle ni gjort. Gått på samma fogfärg, 2 olika och i sådana fall vilka?

Målet är att få en enhetlighet på golv och vägg men i det gröna som är fiskben vill jag att mönstret framhävs.

Lutar åt a:a från höger för helheten. 1786691246956.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• photo_6050739606258388357_y.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Om du vill framhäva fiskbenen behöver du en avvikande fog.
Om du vill få en enhetlig yta behöver du en fog som är i samma färg som klinkern, välj en fog som är så närliggande som möjligt. Dock verkar det vara rätt vanligt att fogen blir ljusare i verkligheten än på provbiten, en del pigment tvättas bort eller vad det nu beror på.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill framhäva fiskbenen behöver du en avvikande fog.
Om du vill få en enhetlig yta behöver du en fog som är i samma färg som klinkern, välj en fog som är så närliggande som möjligt. Dock verkar det vara rätt vanligt att fogen blir ljusare i verkligheten än på provbiten, en del pigment tvättas bort eller vad det nu beror på.
aha, läste att det var precis tvärs om. Att den ofta blir mörkare. Undrar vad som är rätt.

Jag hade gått på en färg som är så lik plattan som möjligt. Röstar på den längst till höger för det gröna och den till vänster för det greige.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Så snygga gröna plattor!
Men @BirgitS och @Marlen Eskilsson har rätt; det hänger på om du vill framhäva fiskbensmönstret eller vill att plattornas färgskiftningar framhävs.

Enligt företaget jag tittade på kakel hos är provbitarna ofta lite mörkare än den verkliga fogen för att folk håller i dem/hanterar dem och de då suger upp fett från huden som gör fogen mörkare. Vet inte om det stämmer men 🤷🏼‍♀️
När vi valde fog gick vi på vad tillverkaren av kaklet rekommenderade, de hade förslag på fog som gick ton i ton, var lite ljusare och lite mörkare. Underlättade mycket!

Jag hade nog valt en mörkare grönaktig ton till det gröna kaklet, mest för att det blir lugnare så, färgskiftningarna och nyansskillnaderna kommer mer till sin rätt då. Är lite orolig att fogarna blir för dominanta om man har en ljus fog till det gröna.

Jag skulle tro att fiskbenet framhävs rätt tydligt ändå även med en fog som är så lik plattan som möjligt. Det är ju den ursprungliga idén med att foga; att plattan skall se ut som en homogen keramisk yta. Sedan blir fogen lite mörkare med tiden när all skit fastnar i porerna. En mörk fog blir knappt mörkare.
Plattsättaren borde vara skicklig nog att denne kan blanda ihop en fogfärg.

Jag hade själv ansträngt mig med grönt och grått pigment så att den fogen försvann och plattan med mönster framhävde sig själv. En ljus fog som kontrasterar drar uppmärksamhet ifrån själva väggen och mönstret i plattan. Titta på alla gamla fina plattsättningar ”från förr”. Då är fogen nästan alltid osynlig. Det skall ju efterlikna ett dyrare material. Undantaget är väl då tegel/terracotta som oftast har cementgrå fog. Eller vita storköksklinker som har mörkgrå/svart fog för att det skall se fräscht ut efter städning.

Satsuki Satsuki skrev:
Så snygga gröna plattor!
Men @BirgitS och @Marlen Eskilsson har rätt; det hänger på om du vill framhäva fiskbensmönstret eller vill att plattornas färgskiftningar framhävs.

Enligt företaget jag tittade på kakel hos är provbitarna ofta lite mörkare än den verkliga fogen för att folk håller i dem/hanterar dem och de då suger upp fett från huden som gör fogen mörkare. Vet inte om det stämmer men 🤷🏼‍♀️
När vi valde fog gick vi på vad tillverkaren av kaklet rekommenderade, de hade förslag på fog som gick ton i ton, var lite ljusare och lite mörkare. Underlättade mycket!

Jag hade nog valt en mörkare grönaktig ton till det gröna kaklet, mest för att det blir lugnare så, färgskiftningarna och nyansskillnaderna kommer mer till sin rätt då. Är lite orolig att fogarna blir för dominanta om man har en ljus fog till det gröna.
Tack ! jag hoppas jag inte tröttnar på dem. Men brukar vara så feg, nu ville jag få det lite mer vågat och ombonat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.