RoTe RoTe skrev:
Varför väljer man inte lite smart belysning idag år 2025?? Jag älskar att kunna välja mellan olika färgtemp beroende på om det är matlagning eller nattmacka som gäller.
Hoppas du blir nöjd men du vet inte vad du går miste om genom att välja det man skall gilla , det gula ljuset.

RoTe
D Diamant skrev:
Hoppas du blir nöjd men du vet inte vad du går miste om genom att välja det man skall gilla , det gula ljuset.
Eh? Det är just det jag kan välja, när jag vill. Vad tror du jag sa?

A Andreas_jti skrev:
När det gäller LED och färgtemperatur är det inte så enkelt. De flesta tillverkare har färgkordinater som även visar hur mycket de avviker från Kelvinkurvan. Många tillverkare har medvetet valt kordinater som ger ett vitare sken jämfört med normalt. Det som då händer är att du beroende på tillverkaren kan få både ett gulaktig ljus och ett vitt ljus med samma Kelvintal. När det gäller bilden så blir den missvisande då ögat snabbt anpassar sig till ljuset i ett rum så det som relativt ser gult ut i ett sammanhang kan se vitt ut i ett annat. Allt beroende på vilket ljus man har som referens. Människan är anpassad för ljuset utomhus vilket gör att ögat lätt kan anpassa sig mellan kallt och varmt ljus precis som i naturen.
Håller med.
Det som dessutom saknas i många LED ljuskällor är våglängder i det röda spektrumet.
Därför ser många varmvita LED gulaktiga ut och inte just varma i återgivningen som halogen och glödljus.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Pratade med dem i går. Valet är upp till mig, båda funkar bra för de flesta. Fick denna som hjälp,
[bild]

Har 3000K i ett badrum i downlightsen (också från hide-a-lite) och tycker mig inte skönja gult i ljuset som i bilden.
Själv har jag 2700K då jag inte gillar när det blir för vitt ljus. Men jag skulle påstå att mina ligger närmare 3000K från den där bilden. Kanske till och med lite vitare. Sådär gult ljus som 2700 visar är det då inte. De här slängde jag in: https://spotiled.se/led-spotlights/...-Y2WYZXoRfZ_kYiObCPEbY6BBX7BK5BLkk4zG38qUGf7Q

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering. Nu lyser downlightsen från Hide-a-lite med 3000K. Det blev bra färg på ljuset.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.