Fräschar upp köket och skall byta ut halogendownlightsen ovanför köksbänken till LED. Skall man välja 2700K eller 3000K i färgtemperatur? Är det någon större upplevd skillnad på dem?

K Kane skrev:
Fräschar upp köket och skall byta ut halogendownlightsen ovanför köksbänken till LED. Skall man välja 2700K eller 3000K i färgtemperatur? Är det någon större upplevd skillnad på dem?
Jag skulle absolut valt 3000k av de två. Ljuskvaliteten skiljer mycket mellan tillverkare så även 3000 kan upplevas som ett gult eller grönt ljus jämfört med till exempel dagsljus. Så mitt råd är att köpa något från en känd tillverkare. Det man ska tänka på är hur ljuset används. I kök kan det vara att man behöver både ljus för när man arbetar och dekorativa ljuskällor om man vill ha det mysigt när man äter till exempel.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Jag skulle absolut valt 3000k av de två. Ljuskvaliteten skiljer mycket mellan tillverkare så även 3000 kan upplevas som ett gult eller grönt ljus jämfört med till exempel dagsljus. Så mitt råd är att köpa något från en känd tillverkare. Det man ska tänka på är hur ljuset används. I kök kan det vara att man behöver både ljus för när man arbetar och dekorativa ljuskällor om man vill ha det mysigt när man äter till exempel.
Tack. Det är Hide-a-lite jag tänkt köpa.

Jag har 2700k i köket och tycker det fungerar bra.

Annars kan du ju titta om de tilltänkta spottarna finns med dim-to-warm, så kan du få det bästa av båda världarna.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tack. Det är Hide-a-lite jag tänkt köpa.
De är normalt bra, du kan även fråga dem om du är osäker. De brukar kunna ge dig bra hjälp.

D
K Kane skrev:
Betrakta själv ljuset som de tilltänkta spottarna ska ge. Just moderna ljuskällor är vanskliga att köpa på nätet. Grisen i säcken.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
De är normalt bra, du kan även fråga dem om du är osäker. De brukar kunna ge dig bra hjälp.
Pratade med dem i går. Valet är upp till mig, båda funkar bra för de flesta. Fick denna som hjälp,
Bild som visar olika ljusfärger och temperaturer från varm (2000K) till kall (8000K), i en ljusguide för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har 3000K i ett badrum i downlightsen (också från hide-a-lite) och tycker mig inte skönja gult i ljuset som i bilden.

BirgitS
I Sverige är vi så vana vid varmvita ljuskällor som 2700 K och 3000 K att vi brukar uppfatta dem som vita. I Sydeuropa, där man hade mycket lysrör i stället för glödlampor, så tycker de att t.ex. 5000 K är normalvit och att vi har väldigt gult ljus här uppe.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K Kane skrev:
Pratade med dem i går. Valet är upp till mig, båda funkar bra för de flesta. Fick denna som hjälp,
[bild]

Har 3000K i ett badrum i downlightsen (också från hide-a-lite) och tycker mig inte skönja gult i ljuset som i bilden.
När det gäller LED och färgtemperatur är det inte så enkelt. De flesta tillverkare har färgkordinater som även visar hur mycket de avviker från Kelvinkurvan. Många tillverkare har medvetet valt kordinater som ger ett vitare sken jämfört med normalt. Det som då händer är att du beroende på tillverkaren kan få både ett gulaktig ljus och ett vitt ljus med samma Kelvintal. När det gäller bilden så blir den missvisande då ögat snabbt anpassar sig till ljuset i ett rum så det som relativt ser gult ut i ett sammanhang kan se vitt ut i ett annat. Allt beroende på vilket ljus man har som referens. Människan är anpassad för ljuset utomhus vilket gör att ögat lätt kan anpassa sig mellan kallt och varmt ljus precis som i naturen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det är helt klart att vi i norden snöat in oss på att vi skall ha gult opraktiskt/dåligt/otrevligt ljus i våra hem.

Hade Edison klarat av att producera bättre ljus från början hade vi inte haft detta dåliga ljus som vi har nu 2700K eller 3000K utan något som liknat dagsljus.

I mitt nybyggda hus har jag bara 4000K överallt , vilket lyft mot mitt andra hus som jag gjorde om för ca 14 år sedan med 3000K. Jag var i det gamla huset mycket nöjd innan jag i det nya huset insåg hur mycket bättre 4000K är.

I mitt nya hus har jag ett stort antal sportar som under den mörka tiden är dimrade lågt men trotts 4000K är det inget problem.

Mitt definitiva råd är satsa på min 4000K.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Om du kör med plejd dwn-01 istället så kan du ställa färgstyrkan.

BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Om du kör med plejd dwn-01 istället så kan du ställa färgstyrkan.
Det är ju inte unikt för Plejd.

Mitt svar avsåg inte att göra en fullständig analys av funktionaliteten för led-lampor på marknaden. Det är korrekt att det inte unikt för plejd, hide-a-light har det också i vissa modeller även om färgspannet verkar vara smalare.

Du får gärna komplettera med de du känner till så TS tråd hjälps framåt.

ibland räcker det kanske att något funkar smidigt och är lätt att få tag på för att vara värt att nämna.

D Diamant skrev:
Det är helt klart att vi i norden snöat in oss på att vi skall ha gult opraktiskt/dåligt/otrevligt ljus i våra hem.

Hade Edison klarat av att producera bättre ljus från början hade vi inte haft detta dåliga ljus som vi har nu 2700K eller 3000K utan något som liknat dagsljus.

I mitt nybyggda hus har jag bara 4000K överallt , vilket lyft mot mitt andra hus som jag gjorde om för ca 14 år sedan med 3000K. Jag var i det gamla huset mycket nöjd innan jag i det nya huset insåg hur mycket bättre 4000K är.

I mitt nya hus har jag ett stort antal sportar som under den mörka tiden är dimrade lågt men trotts 4000K är det inget problem.

Mitt definitiva råd är satsa på min 4000K.
Beställde 3000K idag. Får väl byta när höstmörkret anländer om jag inte blir nöjd.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
RoTe
Varför väljer man inte lite smart belysning idag år 2025?? Jag älskar att kunna välja mellan olika färgtemp beroende på om det är matlagning eller nattmacka som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.