6 141 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Färgspruta med 110v, hur göra till 230v?
Sida 1 av 2
funderar på att köpa en färgspruta från USA men de använder väl 110v där?
är det möjligt att bygga om den till 230v?
jag vet att det finns trafos, men vill helst undvika en sådan.
Är det någon som har en bra/smart lösning?
//Harry
är det möjligt att bygga om den till 230v?
jag vet att det finns trafos, men vill helst undvika en sådan.
Är det någon som har en bra/smart lösning?
//Harry
Man skall generellt inte använda sådana lösningar eftersom apparaten bara godkänd för 120 v mot jord. Fulltransformator är vad rekommenderas i dessa sammanhang.Avemo skrev:
Hur många watt är den på?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Går inte sprutan att köpa i 240 volts utförande? Finns faktiskt "over there".
Vad är det som är så bra med en amerikansk spruta så man måste krångla med transformator?
Sedan finns problemet med nätfrekvensen, om sprutan innehåller något med järn i det elektriska så kan det vara snålt tilltaget så järnet går i mättnad och då finns risk för varmgång. Det skulle vara som om vi ger våra elektriska saker 276 volt.
Nu kan det vara så att det faktiskt fungerar, men en länkning till produkten kan skingra en del frågetecken.
Protte
Vad är det som är så bra med en amerikansk spruta så man måste krångla med transformator?
Sedan finns problemet med nätfrekvensen, om sprutan innehåller något med järn i det elektriska så kan det vara snålt tilltaget så järnet går i mättnad och då finns risk för varmgång. Det skulle vara som om vi ger våra elektriska saker 276 volt.
Nu kan det vara så att det faktiskt fungerar, men en länkning till produkten kan skingra en del frågetecken.
Protte
Redigerat:
Många tillverkare idag lägger direkt 120/240 V och 50/60 Hz så den är klar för den internationella marknaden så de tär ju det första att kontrollera!
Kontakten är ju "fel" men den är enkel att byta (om den inte sitter direkt i adapter) men då kan du beställa en amerikansk skarvsladd och byta kontakt på (om det är i enlighet med svenska elsäkerhetsföreskrifter låter jag dock vara osagt).
Är den inte för 240V och 50 Hz direkt måste du först kontrollera så den fungerar med 50 Hz. Är motorn byggt för 60 Hz så kan den fungera sämre eller t.o.m. inte alls snurra... Fungerar den på 50 Hz är det en transformator som behövs från 240 V till 120 V. Se bara till att skaffa en "riktig" transformator och inte en rese-trafo eftersom den hackar sönder spänningen och inte ger en rent sinuskurva...
Kontakten är ju "fel" men den är enkel att byta (om den inte sitter direkt i adapter) men då kan du beställa en amerikansk skarvsladd och byta kontakt på (om det är i enlighet med svenska elsäkerhetsföreskrifter låter jag dock vara osagt).
Är den inte för 240V och 50 Hz direkt måste du först kontrollera så den fungerar med 50 Hz. Är motorn byggt för 60 Hz så kan den fungera sämre eller t.o.m. inte alls snurra... Fungerar den på 50 Hz är det en transformator som behövs från 240 V till 120 V. Se bara till att skaffa en "riktig" transformator och inte en rese-trafo eftersom den hackar sönder spänningen och inte ger en rent sinuskurva...
Motortypen kan vara avgörande för funktionen. Är det en enfas asynkronmotor, då kommer den att gå c:a 20 procent långsammare p.g.a frekvensen 50 hz istället 60 hz. Men om motorn är av allströmstyp påverkas den inte.
Nu har jag inte haft med några elektriska färgsprutor att göra, men de flesta mindre verktygsmaskiner har en motor som i grunden är en likströmsmotor. Alltså inte en asynkronmotor. Om så är fallet kan det mycket väl fungera att sätta en dimmer före eller halvvågslikrikta spänningen. Dock kan det finnas varistorer i den som störskydd. Dessa kommer i så fall att förstöras om spänningen är för hög.
Produkter som kan matas med allt från 100 till 240 volt som Anders07 nämner är typiskt apparater som har en switchande spänningsomvandlare som all kraft passerar genom. Det har de flesta verktygsmaskiner inte.
Slutsatsen är att det mycket väl kan vara möjligt att konvertera den till 230 volt, men det är inte en bra idé.
Produkter som kan matas med allt från 100 till 240 volt som Anders07 nämner är typiskt apparater som har en switchande spänningsomvandlare som all kraft passerar genom. Det har de flesta verktygsmaskiner inte.
Slutsatsen är att det mycket väl kan vara möjligt att konvertera den till 230 volt, men det är inte en bra idé.
Tack för alla svar.prototypen skrev:Går inte sprutan att köpa i 240 volts utförande? Finns faktiskt "over there".
Protte
Varför jag vill köpa den i USA är priset, ca 1/4 av det svenska priset, visst sen tillkommer tull och skatt/moms, men det blir ändå mycket billigare.
Här kommer en länk till deras hemsida i USA. http://www.graco.com/us/en/products/contractor/ultra-max-ii-495.html i länken finns en flik som heter specifications där står en del om ström men jag fattar inte...
Det råkar vara så att Graco gör de bästa färgsprutorna för yrkesfolk.
Jag vet inte om de säljer 240v sprutor i USA.
Redigerat:
Under fliken Specifications på den sidan du länkar till så står det 220-240V också men jag kan inte säga säkert vad dom syftar på.
Tycker du ska maila dom och fråga om grejerna finns för 220-240V.
Tycker du ska maila dom och fråga om grejerna finns för 220-240V.
Om jag mailar Graco direkt lär de ju hänvisa till generalagenten i Sverige.
Men de kanske säljer den i USA fast med 240v? Om de säljer den där med 240v tror ni då att det är fel Hz, det vill säga 50hz fast jag behöver 60hz?
Men de kanske säljer den i USA fast med 240v? Om de säljer den där med 240v tror ni då att det är fel Hz, det vill säga 50hz fast jag behöver 60hz?
Säg att du ska ha den i din båt. Båten har 240 volt bla bla bla. Så kommer dom nog sälja till dig. 
Tittar man i http://www.graco.com/content/dam/graco/tech_documents/manuals/309/309725/309725EN-E.pdf så står det ju klart och tydligt vad för spänning som gäller för de olika modellerna.