Vi har köpt en lägenhet där vi tagit fram ett gammalt originalgolv, vi ersatte hål i golvet med nytt furugolv.
Det bästa golvet vi ganska snabbt kunde hitta i storlek och likt det slutresultat vi ville ha var det vi la, ljusare furu redan vitaliserat.
Det var svårt att veta och se innan hur ljust man kunde få det gamla golvet, vi hade hoppats på exakt som det nya golvet såklart.
Men nu i efterhand är det en ganska stor färgskillnad.
Hela golvet är slipat och behandlat med hårdvaxolja, golvfirman gjorde så gott de kunde. Jag frågade om det funkade att skippa att behandla det nya golvet men det gick inte då de skulle bli olika slutfinish då och det förstår jag.
Så jag kände då att okej, vi får leva med det och det kanske inte är så illa.
Men jag kan inte sluta tänka på och se färgskillnaderna, så min fråga till er finns det något man kan göra? Kan man punktbehandla det nya golvet för att ta fram ådringen där eller göra det lite dovare i tonen likt det gamla golvet som har tydligare kontraster i sig?

• Originalgolv av trä med synliga reparationer där nytt ljusare furugolv infogats, visande färgskillnader efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med färgskillnad mellan gammalt slipat och nylagt ljusare furugolv.
    Skapa konto
  • Renoverad lägenhet med nylagt furugolv bredvid äldre originalgolv med synlig färgskillnad.
    Skapa konto
Har ingen lösning men tycker att ni kommit mycket tätt på gammalt och nytt. Lägg några trasmattor eller papelina- mattor över några skarvarna så trollar du bort kontrasten :).

Ni har ett fantastiskt golv med en rik historia.

Man vill se historiken och förändringarna/lagningarna!

/ATW

• Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.