16 689 läst ·
88 svar
17k läst
88 svar
Färger på elinstallation
Jag reagerar bara lite emot att många som skriver framhåller elläran som det viktigaste, jag anser att vetskapen om hur man utför en installation väger minst lika tungt. Det absolut mesta inom elläran har ju ytterst lite att göra med vanliga elinstallationer.RoTe skrev:
Jo, santRoTe skrev:
Jag är inte elektriker men jag lärde mig via Ellära A+B i skolan. Ett extremt mycket bättre lärande än att ställa frågor och få (ibland tveksamma) svar och sedan hålla på och bolla fram och tillbaka. Utan grundläggande kunskap tycker jag inte att man ska hålla på å pilla. Läs grundläggande ellära först.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Helt riktigt, och säkert rätt beslut också.S Smulan_77 skrev:
Jag stör mig bara så på dessa som direkt skriver att man ska kontakta en elektriker, inte fråga, när man behöver göra något. Hade jag följt deras råd hade jag inte kunnat avgöra vilken elektriker som är bra och vilken som är dålig.
Förstår det. Det känns lite som man vore en idiot, bara för att man frågar om elen.Fairlane skrev:
Jag fattar när jag ska ge mig
Tack för ditt svar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Självfallet, men det finns många sätt att lära sig. Att fråga är sällan dumt.K karkka skrev:
Jag har läst en väldigt massa här och kunnat tacka nej till elektriker som uppenbart inte lärt sig ordentligt. Hade man inte fått fråga och diskutera här så hade jag kanske varit som många vanliga Svenssons som får hem en elektriker som gör fel.
Som många andra redan skrivit är det livsfarligt att göra fel. Men det krävs inte så mycket kunskap för att göra rätt.S Smulan_77 skrev:
Att det bara är en nolla till 3 faser beror på att det är växelström. Strömmen liksom blinkar av och på 50 ggr/ sekund. När två fas är av är en annan på, grovt förenklat.
Mellan faserna är det 400V
Mellan fas o nolla är det 230V
På bilden är en multimeter från Jula.
Inställd för att mäta 230 V växelström.
V = Volt. Det liggande S = Växelström.
=. Är likström, bra att ha för att mäta 12V på bilen.
Tack för ditt svar. Du skrev så att det är lätt att förståJ Jonas928 skrev:Som många andra redan skrivit är det livsfarligt att göra fel. Men det krävs inte så mycket kunskap för att göra rätt.
Att det bara är en nolla till 3 faser beror på att det är växelström. Strömmen liksom blinkar av och på 50 ggr/ sekund. När två fas är av är en annan på, grovt förenklat.
Mellan faserna är det 400V
Mellan fas o nolla är det 230V
På bilden är en multimeter från Jula.
Inställd för att mäta 230 V växelström.
V = Volt. Det liggande S = Växelström.
=. Är likström, bra att ha för att mäta 12V på bilen.
Som sagt jag är inte elektriker och inte heller bilmekaniker men kan lite om båda. Saknar man den övergripande förståelsen kan det gå riktigt illa, trots att man vet hur man ska göra. Tar ett verkligt exempel från bilmek: Ett byte av bromsbelägg, enkelt jobb, vad kan gå fel liksom, men bara det att bromsokets skruvar blev smetade med kopparpasta istället för låsvätska vilket resulterade i att bromsoket lossnade efter några hundra mils körning. Den som hade bytt bromsbeläggen tyckte ju att det vore synd om skruvarna var fastrostade nästa gång det skulle bytas... Avsaknad av förståelse för det större men alla moment var ju rätt gjorda, bara att det var fel "gucka" som applicerades på gängorna. Visst kan man gå in så extremt detaljstyrt i svaren här på forumet men risken är ju att man tar sådant för givet och vips är det personskada som följd.J Jonas928 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Ah, jag är nog tvingad att ge lite mothugg här (det vore tjänstefel annarsE elmont skrev:
Men jag skulle säga att elläran är det primära. Det måste man kunna först. Annars så har man inte förutsättningarna att förstå varför en installation skall utföras på ett visst sätt.
Sedan så är det naturligtvis så att kunskap om installation är viktig. Men den blir död tradition och efterapning om man inte förstår den underliggande elläran.
Dvs man hamnar lätt i cargo cult science. Då smyger det lätt in ett feltänk som leder till ett (allvarligt) fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu är jag naturligtvis färgad av att ha varit med om att försöka utbilda installationselektriker (arbetsmarknadsåtgärd) under nittiotalet som inte ens kunde redogöra för Ohms lag, eller varför den hade relevans i en vanlig installation...