16 208 läst ·
88 svar
16k läst
88 svar
Färger på elinstallation
Nybörjare skall inte hålla på och koppla med el, det är därför det finns elektriker..S Smulan_77 skrev:Jag har inte behövt använda multimeter, utan det har andra gjort.
Jag förstår vad ström och spänning är.
Men du har nog rätt att jag borde hålla fingrarna borta tills jag har lärt mig hur en multimeter fungerar.
Alla är vi nybörjare någon gång.
Annars får jag anlita en elektriker. Så att det verkligen blir rätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 897 inlägg
Det märkliga är att de också varit nybörjare en gång i tiden.T Thomas S Eiselberg skrev:
Jag håller med om att man inte ska koppla saker man inte förstår. Förstår man inte så har man två val, lära sig eller anlita någon som (förhoppningsvis) kan. Behörighetssystemet som så många hänvisar till "du får inte" ger jag inte så mycket för. Med största sannolikhet så får personen som installerar en jordfelsbrytare inte åka hem och installera en jordfelsbrytare hemma, det visar lite på hur korkat systemet är. Bättre att det görs rätt än att det görs av rätt person.
Med det sagt så tycker jag det är sunt att TS anlitar någon i detta läge.
Mycket bra sagtFairlane skrev:
Det märkliga är att de också varit nybörjare en gång i tiden.
Jag håller med om att man inte ska koppla saker man inte förstår. Förstår man inte så har man två val, lära sig eller anlita någon som (förhoppningsvis) kan. Behörighetssystemet som så många hänvisar till "du får inte" ger jag inte så mycket för. Med största sannolikhet så får personen som installerar en jordfelsbrytare inte åka hem och installera en jordfelsbrytare hemma, det visar lite på hur korkat systemet är. Bättre att det görs rätt än att det görs av rätt person.
Det är livsfarligt att pillra med el om man inte vet EXAKT vad man gör!S Smulan_77 skrev:Jag har aldrig använt en multimeter. Men någon gång måste jag lära mig. Därför frågar jag.
De två sista bilderna (med hattarna), så såg det ut innan jag tog isär kablarna. Det är hur det gamla var kopplat. Men det var en röra och stack rakt ut ifrån väggen utan skydd.
Därför skulle jag sätta dit en dosa istället.
Men tack för ditt svar.
Så snälla, be om hjälp.
Jag är inte elektriker men jag lärde mig via Ellära A+B i skolan. Ett extremt mycket bättre lärande än att ställa frågor och få (ibland tveksamma) svar och sedan hålla på och bolla fram och tillbaka. Utan grundläggande kunskap tycker jag inte att man ska hålla på å pilla. Läs grundläggande ellära först.
Skillnaden är väl att då var de inte elektriker..Fairlane skrev:
Det märkliga är att de också varit nybörjare en gång i tiden.