16 208 läst ·
88 svar
16k läst
88 svar
Färger på elinstallation
Är du säker på allt det här? Jag är minst sagt tveksam av bilderna att döma.S Smulan_77 skrev:
Och vad tänkte du använda för att skarva ihop dem? Tomtehattarna?
zarkov skrev:
Nej, nej jag använder en ny kopplingsdosa.zarkov skrev:
Nej, jag är inte säker. Så därför frågar jag.
Jag måste nog anlita en elektriker.
För jag vill inte ha något elfel och det börjar brinna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det bör vara relativt enkelt att följa ledningarna bakåt och titta i dosor, och kanske i elcentralen, för att få reda på vad som är vad.
Skilj på kopplingsdosa och kopplingsklämma:S Smulan_77 skrev:
Dosa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klämma (tomtehatt/torix):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsklämman används för att koppla ihop trådar inne i dosan.
Den svarta gummikabeln ser ut att vara för kort. Det var när den kopplades in som locket togs bort.
Den behöver dragavlastning.
Ska alla kablar kopplas in igen?
Vad går kablarna till?
Uttag? Strömbrytare? Belysning?
Den behöver dragavlastning.
Ska alla kablar kopplas in igen?
Vad går kablarna till?
Uttag? Strömbrytare? Belysning?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Ja om tanken bara är att allt skall kopplas iho igen, som det var förut, men med lock. Så är det ju bara att koppla ihop. Förutsatt att det fungerade tidigare. Problemet kan vara den svarta kabeln. OM den är för kort, och om den är så lös som den ser ut, så behöver man ha en dragavlastniong till den, och den måste som sagt gå in i dosan, utan synliga trådar utanför dosan.
Det är inte jättetydligt på bilderna hur det var ihopkopplat tidigare, hoppas du har fler och bättre bilder att koppla mot.
Dosa med inbyggd kopplingsplint fungerar troligen, men det är enklare att knåpa ihop det med lösa kopplingsklämmor ex. wago:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...och-kopplingsklammor/kopplingsklammor-001480/
Finns med fler/färre anslutningar.
En tråd i varje hål, fäll ned den oranga spaken. Viktigt är att se till att få in tråden så att man kan se den komma ut ur klämman på insidan. För kort skalad tråd kan ge varmgång och brand.
Det är inte jättetydligt på bilderna hur det var ihopkopplat tidigare, hoppas du har fler och bättre bilder att koppla mot.
Dosa med inbyggd kopplingsplint fungerar troligen, men det är enklare att knåpa ihop det med lösa kopplingsklämmor ex. wago:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...och-kopplingsklammor/kopplingsklammor-001480/
En tråd i varje hål, fäll ned den oranga spaken. Viktigt är att se till att få in tråden så att man kan se den komma ut ur klämman på insidan. För kort skalad tråd kan ge varmgång och brand.
Okej. Tack för ditt svarH hempularen skrev:Ja om tanken bara är att allt skall kopplas iho igen, som det var förut, men med lock. Så är det ju bara att koppla ihop. Förutsatt att det fungerade tidigare. Problemet kan vara den svarta kabeln. OM den är för kort, och om den är så lös som den ser ut, så behöver man ha en dragavlastniong till den, och den måste som sagt gå in i dosan, utan synliga trådar utanför dosan.
[länk]
Det går till strömbrytare till uttag på altan. Ja, alla ska kopplas inblackarrow skrev:
Ja, det kanske går bra det här... men jag blir lite fundersam och orolig. TS använder termer som skruvplint, biledare, skyddsjord etc. Allt korrekta termer som ger ett intryck av att denne har koll på grejerna och förstår hur det fungerar. Men så framkommer det att TS inte förstår hur en multimeter skall användas,,, då undrar jag om TS överhuvudtaget förstår vad ström och spänning är. Håll fingrarna borta borde vara rådet...
Jag har inte behövt använda multimeter, utan det har andra gjort.L Lars_P2006 skrev:Ja, det kanske går bra det här... men jag blir lite fundersam och orolig. TS använder termer som skruvplint, biledare, skyddsjord etc. Allt korrekta termer som ger ett intryck av att denne har koll på grejerna och förstår hur det fungerar. Men så framkommer det att TS inte förstår hur en multimeter skall användas,,, då undrar jag om TS överhuvudtaget förstår vad ström och spänning är. Håll fingrarna borta borde vara rådet...
Jag förstår vad ström och spänning är.
Men du har nog rätt att jag borde hålla fingrarna borta tills jag har lärt mig hur en multimeter fungerar.
Alla är vi nybörjare någon gång.
Annars får jag anlita en elektriker. Så att det verkligen blir rätt.
Köp en spänningsprovare istället för multimeter om du ska köpa nåtS Smulan_77 skrev:Jag har inte behövt använda multimeter, utan det har andra gjort.
Jag förstår vad ström och spänning är.
Men du har nog rätt att jag borde hålla fingrarna borta tills jag har lärt mig hur en multimeter fungerar.
Alla är vi nybörjare någon gång.
Annars får jag anlita en elektriker. Så att det verkligen blir rätt.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Blå och brun skulle inte jag våga koppla ihop utan att mäta först då de vanligtvis inte har samma funktion.S Smulan_77 skrev: