S Smulan_77 skrev:
Jo, det är sant att det är bättre att få visade i praktiken.
Grön/svarta och metalltråden på jorden.
Svarta o svart.
Blå och brun.
Kollade på den gamla kopplingen, men det var så rörigt.
Så därför frågar jag här, innan jag gör något dumt
Är du säker på allt det här? Jag är minst sagt tveksam av bilderna att döma.

Och vad tänkte du använda för att skarva ihop dem? Tomtehattarna?

zarkov zarkov skrev:
Det är bra att du frågar men vissa saker är bättre att få visade i praktiken.

Hur (med vad) hade du tänkt koppla ihop trådarna när du bytt dosa?
zarkov zarkov skrev:
Är du säker på allt det här? Jag är minst sagt tveksam av bilderna att döma.

Och vad tänkte du använda för att skarva ihop dem? Tomtehattarna?
Nej, nej jag använder en ny kopplingsdosa.
Nej, jag är inte säker. Så därför frågar jag.
Jag måste nog anlita en elektriker.
För jag vill inte ha något elfel och det börjar brinna.

Det bör vara relativt enkelt att följa ledningarna bakåt och titta i dosor, och kanske i elcentralen, för att få reda på vad som är vad.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det bör vara relativt enkelt att följa ledningarna bakåt och titta i dosor, och kanske i elcentralen, för att få reda på vad som är vad.
Okej. Tack

S Smulan_77 skrev:
Nej, nej jag använder en ny kopplingsdosa.
Nej, jag är inte säker. Så därför frågar jag.
Jag måste nog anlita en elektriker.
För jag vill inte ha något elfel och det börjar brinna.
Skilj på kopplingsdosa och kopplingsklämma:

Dosa:
Vit kopplingsdosa med ett avtagbart lock, visas öppen för att illustrera var kopplingsklämman placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klämma (tomtehatt/torix):
Röda kopplingsklämmor (tomtehatt/torix) används för att koppla ihop trådar i en kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsklämman används för att koppla ihop trådar inne i dosan.

zarkov zarkov skrev:
Skilj på kopplingsdosa och kopplingsklämma:

Dosa:
[bild]

Klämma (tomtehatt/torix):
[bild]

Kopplingsklämman används för att koppla ihop trådar inne i dosan.
Nej, jag menar en kopplingsdosa med 5-polig skruvplint .
Så inga hattar behövs.

Redigerat:
Den svarta gummikabeln ser ut att vara för kort. Det var när den kopplades in som locket togs bort.
Den behöver dragavlastning.

Ska alla kablar kopplas in igen?

Vad går kablarna till?
Uttag? Strömbrytare? Belysning?

• Gilla
Smulan_77
  • Laddar…
Ja om tanken bara är att allt skall kopplas iho igen, som det var förut, men med lock. Så är det ju bara att koppla ihop. Förutsatt att det fungerade tidigare. Problemet kan vara den svarta kabeln. OM den är för kort, och om den är så lös som den ser ut, så behöver man ha en dragavlastniong till den, och den måste som sagt gå in i dosan, utan synliga trådar utanför dosan.

Det är inte jättetydligt på bilderna hur det var ihopkopplat tidigare, hoppas du har fler och bättre bilder att koppla mot.

Dosa med inbyggd kopplingsplint fungerar troligen, men det är enklare att knåpa ihop det med lösa kopplingsklämmor ex. wago:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...och-kopplingsklammor/kopplingsklammor-001480/

Finns med fler/färre anslutningar.

En tråd i varje hål, fäll ned den oranga spaken. Viktigt är att se till att få in tråden så att man kan se den komma ut ur klämman på insidan. För kort skalad tråd kan ge varmgång och brand.

• Gilla
Smulan_77
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja om tanken bara är att allt skall kopplas iho igen, som det var förut, men med lock. Så är det ju bara att koppla ihop. Förutsatt att det fungerade tidigare. Problemet kan vara den svarta kabeln. OM den är för kort, och om den är så lös som den ser ut, så behöver man ha en dragavlastniong till den, och den måste som sagt gå in i dosan, utan synliga trådar utanför dosan.

Det är inte jättetydligt på bilderna hur det var ihopkopplat tidigare, hoppas du har fler och bättre bilder att koppla mot.

Dosa med inbyggd kopplingsplint fungerar troligen, men det är enklare att knåpa ihop det med lösa kopplingsklämmor ex. wago:

[länk]

Finns med fler/färre anslutningar.

En tråd i varje hål, fäll ned den oranga spaken. Viktigt är att se till att få in tråden så att man kan se den komma ut ur klämman på insidan. För kort skalad tråd kan ge varmgång och brand.
Okej. Tack för ditt svar

blackarrow blackarrow skrev:
Den svarta gummikabeln ser ut att vara för kort. Det var när den kopplades in som locket togs bort.
Den behöver dragavlastning.

Ska alla kablar kopplas in igen?

Vad går kablarna till?
Uttag? Strömbrytare? Belysning?
Det går till strömbrytare till uttag på altan. Ja, alla ska kopplas in

Ja, det kanske går bra det här... men jag blir lite fundersam och orolig. TS använder termer som skruvplint, biledare, skyddsjord etc. Allt korrekta termer som ger ett intryck av att denne har koll på grejerna och förstår hur det fungerar. Men så framkommer det att TS inte förstår hur en multimeter skall användas,,, då undrar jag om TS överhuvudtaget förstår vad ström och spänning är. Håll fingrarna borta borde vara rådet...

• Gilla
Thomas S Eiselberg och 3 till
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Ja, det kanske går bra det här... men jag blir lite fundersam och orolig. TS använder termer som skruvplint, biledare, skyddsjord etc. Allt korrekta termer som ger ett intryck av att denne har koll på grejerna och förstår hur det fungerar. Men så framkommer det att TS inte förstår hur en multimeter skall användas,,, då undrar jag om TS överhuvudtaget förstår vad ström och spänning är. Håll fingrarna borta borde vara rådet...
Jag har inte behövt använda multimeter, utan det har andra gjort.
Jag förstår vad ström och spänning är.
Men du har nog rätt att jag borde hålla fingrarna borta tills jag har lärt mig hur en multimeter fungerar.
Alla är vi nybörjare någon gång.
Annars får jag anlita en elektriker. Så att det verkligen blir rätt.

S Smulan_77 skrev:
Jag har inte behövt använda multimeter, utan det har andra gjort.
Jag förstår vad ström och spänning är.
Men du har nog rätt att jag borde hålla fingrarna borta tills jag har lärt mig hur en multimeter fungerar.
Alla är vi nybörjare någon gång.
Annars får jag anlita en elektriker. Så att det verkligen blir rätt.
Köp en spänningsprovare istället för multimeter om du ska köpa nåt

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Köp en spänningsprovare istället för multimeter om du ska köpa nåt
Okej. Tack för ditt svar

Walle85
S Smulan_77 skrev:
Jo, det är sant att det är bättre att få visade i praktiken.
Grön/svarta och metalltråden på jorden.
Svarta o svart.
Blå och brun.
Kollade på den gamla kopplingen, men det var så rörigt.
Så därför frågar jag här, innan jag gör något dumt
Blå och brun skulle inte jag våga koppla ihop utan att mäta först då de vanligtvis inte har samma funktion.

• Gilla
Smulan_77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.