Via den byggfirma vi anlitat för diverse arbeten på vårt putsade gamla kaptenshus vid Skånes ostkust lät vi måla om husets fasad av en målarfirma byggaren samarbetade med under hösten 2018. Nu, juni 2021 ser jag att färgen har krackelerat över hela fasaden. Det är minimala sprickor enligt fotot, men som sagt, överallt. Jag antar att fukt kommer in i fasadens puts genom dessa minimala sprickor och skadar fasaden på sikt. Vad säger ni om detta? Ska jag reklamera eller är dessa små sprickor normalt vid målning av putsad fasad. Jag har faktiskt ingen aning, men jag får en dålig magkänsla av det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vilken typ av färg har målaren använt?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Allt är svårt att svara på, du kanske borde reklamera jobbet. Tror dock inte det är någon fara att det kommer vatten in i putsen, så jag skulle inte vara speciellt orolig.
Men vad är det för färg?
Sen ska ju aldrig en målarfirma måla om en putsfasad, enbart murarfirmor ska göra det.
Men vad är det för färg?
Sen ska ju aldrig en målarfirma måla om en putsfasad, enbart murarfirmor ska göra det.
Tack för ditt lugnande svar. Jag vet inte vilken färgprodukt det är. Det enda jag sade till byggaren var att han ska vara aktsam med vilken färgprodukt som målaren använder eftersom det är ett gammalt hus byggt av lersten med ett tjockt putslager över. Han sa, att han visste det och att målaren använder en speciell färg för dessa hus.N neo11 skrev:
Klicka här för att svara