Innan vi köpte huset för 4 årsedan (byggt på 60-talet) så hade de förra ägarna målat om källargolvet helt nytt. Nu har det börjat släppa väldigt mycket. På vissa ställen helt och på andra ställen börjar det bubbla. Se bilder nedan.
Jag tror inte det är fukt för det har aldrig luktat "källare" eller vart silverfiskar eller annat. Dock andas väl alltid en platta lite oavsett? Är det färgen som är kass helt enkelt? Det måste vara speciell färg som andas på platta eller? Eller bör man kolla upp om det är fukt på riktigt?
Ska jag låta bubblorna vara eller blåsa bort allt? Det går väldigt lätt bort med högtryckstvätten.
Jag tror inte det är fukt för det har aldrig luktat "källare" eller vart silverfiskar eller annat. Dock andas väl alltid en platta lite oavsett? Är det färgen som är kass helt enkelt? Det måste vara speciell färg som andas på platta eller? Eller bör man kolla upp om det är fukt på riktigt?
Ska jag låta bubblorna vara eller blåsa bort allt? Det går väldigt lätt bort med högtryckstvätten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Behöver man ens måla golvet egentligen? Eller skyddat det betongen? Det är bara ett garage nämligen så färg är inte så moga just om det bara är för utseendets skull. Men bäst att ta bort hur som helst? Kan mögla annars?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 525 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 525 inlägg
Det är helt normalt, det är alltid fuktvandring, i platta på mark från den tiden, har det ingenstans att ta vägen så blir det rejält blött. Jag skulle inte börja oroa mig än iallafall. Visst kan det tyda på brister i dräneringen, men som sagt, dra inte för stora växlar av detta än.
Om färgen går bort så lätt så har du tur som slipper börja slipa betongen, jag skulle säga gå loss med högtrycken och lite skrapande för att få bort all färg på hela golvet. Låt det torka ut ordentligt och dra sen på ett par varv med epoxifärg, den är slitstark och diffussionsöppen så att fukten släpps ut istället för att stängas in i konstruktionen med allt vad det innebär. Se bara till att ventilationen är ok, men det låter ju som att det verkar funka tillräckligt som det är om det inte är problem med lukt och annat. Om golvet är fullt med skavanker och du tycker att det blir fult när du skrapat bort gamla färgen så är det snabbt gjort att flytspackla några mm innan målning så blir det som nytt.
Att skippa färg helt kan vara ett alternativ men förutom det estetiska så blir det oerhört mycket lättare att hålla rent om det finns ett lager färg på. Betongen drar till sig all möjlig skit och är i princip omöjlig att hålla ren, och dammet kommer flyga runt i resten av källaren och kanske övriga huset. Med epoxi på så räcker det att dra av med dammsugaren eller en fuktad trasa då och då för att det ska bli som nytt.
Att skippa färg helt kan vara ett alternativ men förutom det estetiska så blir det oerhört mycket lättare att hålla rent om det finns ett lager färg på. Betongen drar till sig all möjlig skit och är i princip omöjlig att hålla ren, och dammet kommer flyga runt i resten av källaren och kanske övriga huset. Med epoxi på så räcker det att dra av med dammsugaren eller en fuktad trasa då och då för att det ska bli som nytt.
Produkter som diskuteras: "skrapat färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden