Hej
Jag har flyttat in i min fars gamla hus.
Han satte på nybrädfording för ca 10 år sedan.
Detta målades sedan med någon form av miljövänlig färg.
Efter ca 5 år så började färgen släppa och han fick ut på garanti och det målades om.
Nu har färgen börjat släppa igen.
Jag har haft hit en tjej som tog prover på färgen och försökte konstatera vad det är för färg efter som bolaget som målade då inte finns kvar längre och han som var byggmästare då har dött.
Hon tror att anledningen till att det släpper är att det är någon form av linoljefärg i komination med att det var för bra fura i brädfordingen som var för fet som gjort att det släpper.
köper det till viss del men även snickerierna så släpper färg en inte bara på brädfordringen.
Hon rekomenderade mig att gå över med en skrapa och ta bort den färgen som har spruckit upp så inte vatten blir ståede mot trät.
vissa ställen har det redan gjort det och några snickerier har ruttnat.
Vad skall jag göra nu?
Tror inte jag får tag i någon som kan måla om i år utan måste vänta till nästa.
Men när jag gick över med skrapan lossnade det ganska mycket färg.
kan det ligga blottat så här över vintern?
Jag har flyttat in i min fars gamla hus.
Han satte på nybrädfording för ca 10 år sedan.
Detta målades sedan med någon form av miljövänlig färg.
Efter ca 5 år så började färgen släppa och han fick ut på garanti och det målades om.
Nu har färgen börjat släppa igen.
Jag har haft hit en tjej som tog prover på färgen och försökte konstatera vad det är för färg efter som bolaget som målade då inte finns kvar längre och han som var byggmästare då har dött.
Hon tror att anledningen till att det släpper är att det är någon form av linoljefärg i komination med att det var för bra fura i brädfordingen som var för fet som gjort att det släpper.
köper det till viss del men även snickerierna så släpper färg en inte bara på brädfordringen.
Hon rekomenderade mig att gå över med en skrapa och ta bort den färgen som har spruckit upp så inte vatten blir ståede mot trät.
vissa ställen har det redan gjort det och några snickerier har ruttnat.
Vad skall jag göra nu?
Tror inte jag får tag i någon som kan måla om i år utan måste vänta till nästa.
Men när jag gick över med skrapan lossnade det ganska mycket färg.
kan det ligga blottat så här över vintern?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
På räcket är det väl antagligen en lite för tät färg men om det nu verkligen är linoljefärg, en riktig sådan på huset så ser det ut att vara målat i för tjocka skikt. En av nackdelarna med sådan färg i handen på en vanlig "målare" är att det oftast blir för tjockt för de målar typ som de gör med vanlig färg och det går inte.
Har sett sånt förut , svårt att säga orsak , men ett stort fel kan vara som sägs för tjock färg och inte inarbetad , färg ska arbetas in i trät , ett trä som ska målas och är väldigt torrt måste först grundas med utspädd färg ( nästan som vatten för att suga in ) nästa fel som kan vara , att dom målat på en solsida eller en vägg som är riktigt solvarm , då torkar färgen innan den har härdat mot virket , färgen kommer att ligga som ett skinn på virket , och så småningom lossna som dina flagar .
Fort ska det gå för en del hantverkare , senare kommer problemen
Fort ska det gå för en del hantverkare , senare kommer problemen
Känner mig skeptisk till att det är linoljefärg. Ser mer ut som det brukar när det är just plast- eller alkydfärg. Just förmågan att tränga in i träet och fästa ordentligt är ju det som skiljer linoljefärg från de andra som bara lägger sig som ett tjockt tätt skikt utanpå, och då ger exakt dessa problem med att färgskiktet spricker och släpper in vatten som sedan sugs in i träet och blir stående, med påföljd att träet ruttnar.
Är det fet och bra yta på träet så gör det i sig själv (utan färg) att det står sig mkt bra mot fukt och röta. Återigen är min upplevelse att linolja, och särskilt då förtunnad med balsamterpentin i åtminstone första strykningen att det fäster på sådana ytor, vilket jag starkt betvivlar andra färgtyper gör.
Det bör finnas bra metoder för att avgöra vilken färgtyp det är. T ex tror jag att linoljefärg löses upp av att stå länge (dagar) i linsåpebad. Det är kanske inte omöjligt att även alkydfärg gör det också.
Plastfärg ska färga av sig av t-röd som löser plastfärgen.
Allra bäst, bortsett från en kemisk analys, är förmodligen en gammal erfaren målare som yrkesmässigt en gång i tiden använt linoljefärg.
Oavsett, vad resultatet än blir av färgtypsbestämning etc så är det intressant att få veta resultatet senare. Även om jag inte tycker om att få mina uppfattningar motbevisade så vill jag veta fakta. Önsketänkande har aldrig fungerat bra i verkligheten.
Är det fet och bra yta på träet så gör det i sig själv (utan färg) att det står sig mkt bra mot fukt och röta. Återigen är min upplevelse att linolja, och särskilt då förtunnad med balsamterpentin i åtminstone första strykningen att det fäster på sådana ytor, vilket jag starkt betvivlar andra färgtyper gör.
Det bör finnas bra metoder för att avgöra vilken färgtyp det är. T ex tror jag att linoljefärg löses upp av att stå länge (dagar) i linsåpebad. Det är kanske inte omöjligt att även alkydfärg gör det också.
Allra bäst, bortsett från en kemisk analys, är förmodligen en gammal erfaren målare som yrkesmässigt en gång i tiden använt linoljefärg.
Oavsett, vad resultatet än blir av färgtypsbestämning etc så är det intressant att få veta resultatet senare. Även om jag inte tycker om att få mina uppfattningar motbevisade så vill jag veta fakta. Önsketänkande har aldrig fungerat bra i verkligheten.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Oldboy skrev:
Känner mig skeptisk till att det är linoljefärg. Ser mer ut som det brukar när det är just plast- eller alkydfärg. Just förmågan att tränga in i träet och fästa ordentligt är ju det som skiljer linoljefärg från de andra som bara lägger sig som ett tjockt tätt skikt utanpå, och då ger exakt dessa problem med att färgskiktet spricker och släpper in vatten som sedan sugs in i träet och blir stående, med påföljd att träet ruttnar.
Jag trodde med det var plast färg först då den det ser ut som den spräckt upp som det.
Men efter som byggherren valde ett miljövänligt alternativ så är det nog uteslutet att det skulle vara plast.
Och efter damen som var här och även tog med sig färgprovet hade svårt att bestämma sig för vad det kunde vara för färg, men mest troligvis så rör det sig om linoljefärg.
Hon skulle återkomma när hon fick reda på vad det var för typ hoppas hon kan ta reda på det men jag skall testa dina metoder med!
Men hur skall jag göra under vintern och även när man skall måla om?
Måste all färg skrapas bort?
Det ser inte ut att vara Grundfärg på fasaden, utan färgtjockleken är mer lik en alkydfärg.
Skulle inte vara orolig att något händer med panelen över vintern, men du bör nog börja med att ta bort den gamla färgen när våren kommer. Ett bra tips är att då använda IR-värmare så att du får bort all färg, och ta en sida i taget, då blir projektet lite roligare.
Att färg släpper på staket och räcken är ingen skräll, alla liggande ytor är svåra då vatten och fukt letar sig in i springor och skarvar men sprickor som följd. Enda sättet att minimera detta är att olja, grundmåla och täckmåla allt innan man skruvar/spikar ihop det.
Skulle inte vara orolig att något händer med panelen över vintern, men du bör nog börja med att ta bort den gamla färgen när våren kommer. Ett bra tips är att då använda IR-värmare så att du får bort all färg, och ta en sida i taget, då blir projektet lite roligare.
Att färg släpper på staket och räcken är ingen skräll, alla liggande ytor är svåra då vatten och fukt letar sig in i springor och skarvar men sprickor som följd. Enda sättet att minimera detta är att olja, grundmåla och täckmåla allt innan man skruvar/spikar ihop det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden