Mikael_L
-MH- skrev:
Borde man byta färgerna till modern standard, eller? Jag vill dra fram jord till taklampan, skall jag dra om de andra färgerna också?
Ifall du endast sätter upp eller byter en lampa typ eller så verkar det lite onödigt.

Är ledningarna gamla och ruttna eller elsystemet öht är utsatt för en lite större revidering, JA.

Så skulle iaf jag resonera. Sladdar man om för att byta allt till jordat t.ex (kompletterar med gul/grön överallt alltså). så kan det ju vara en god ide att samtidigt byta ut allt gammalt mög.

-MH- skrev:
Borde man byta färgerna till modern standard, eller? Jag vill dra fram jord till taklampan, skall jag dra om de andra färgerna också?
Så hade jag gjort istället för att blanda gammal och ny standard i samma rör...

Jag kom på att jag velat byta ut vägguttaget och strömbrytaren, så nu har jag börjat dra om det mesta. Får se hur mycket jag orkar, men till de nya takarmaturerna måste jag ha jord, så... Kablarna mellan första dosan och centralen byter jag inte denna gång, slipper jag in där och pilla.

Glömde kolla om amramturerna behvöde jord eller ej när jag köpte dem för 79:-/st. :)

prototypen skrev:
Det finns ingen elcentral som inte går att bygga om med separata skenor men det kanske blir billigare att sätta dit en ny än en massa hantverksarbete.
Har två gamla eldon-centraler. Jag har sökt tips om hur man bygger om dem. De HAR förresten skenor så det räcker, men det är kopplat lite blått och rött om varandra. Lite dåligt med anslutningspuntekr för jord var det också. Hur gör man detta lättast?

Får väl bli en dag när det är just och familjen är bortrest...;)

Byt trådarna fram till centralen.
Spara mycket tråd i centralen, då kan du vid ett senare tillfälle byta hela centralen.
Om man är lite om sig och kring sig, kan man byta en grupp i taget, tills det bara är kvar att dra om centralen. Då är det bra att ha långa trådar som man kan klippa.
Skaffa kabelsmörjmedel, så glider det lättare i rören.

Dra trådar till centralen utan att bryta huvudströmmen vågar jag mig inte på. Och om jag skall bryta den, får jag passa på när inte familjen är hemma.

MEN

Det var lite tur i oturen att jag fick för mig att byta armaturerna, och dessutom råkade välja några som krävde jord. För det visade sig att belysningsgruppen även gick till matkällaren, där det är utanpåliggande (klamrat av en blind och enarmad bandit). Där står det även en frysbox. Denna frysbox är kopplad till ett jordat uttag, som är tillkopplat i efterhand på belysningens Kuhlo. Fint kopplat med jord anslutet i uttaget. Tyvärr går matningen genom takarmaturen, och där fanns ju ingen jord. Hmm. Hur löste man detta? Jo, genom att klippa av den röda jorden så kort som möjligt, så den inte var i vägen... Hur skulle det se ut om man kunde ansluta den i efterhand, utan att byta Kuhlon? Lyckligtvis var den biten bara 50cm lång :) EKK eller EKLK, går dolt nästan hela vägen? Tror jag tar EKK.

Varför har man klamrat 3x2,5 i matkällaren, det går till en(1) glasglob?

Jag visste att det skulle bli så här förr eller senare, på det bara.

Du kan dra fram till första dosan från centralen sett

Jag fick gå igenom sammanlagt 7 dosor för att byta allt fram till ena takarmaturen. Jag kan ta i den och centralen samtidigt. :)

Nu är även frysboxen jordad.d^_^b

Det var efter jag beundrat mina fina lampor, och skulle gå upp och släcka i trappen jag upptäckte att det nog inte var en kronbrytare jag skulle ha, utan en dubbeltrapp.:P
Jaja, ingen skada skedd. Blir tur till elbutik imorgon. Skall se om jag hittar en bra färg på tredje tändtråden också. Svart, vit och röd vill jag helst inte använda eftersom det är gamla standarden, och jag vill vet var jag bytt. Gul och grön finns inte. Blå, brun och gulgrön är såklart upptagna, och orange och grå har jag redan använt. Finns det fler?

Mikael_L
Lila kan hittas hos välsorterade.

Annars kan du ha en färg för tändtråd och en (och samma) för mellantrådarna, då det inte spelar någon roll att växla dom.

Man kan ju alltid rita på den ena av mellantrådarna, om man vill hålla ordning på vilken som är vilken. Eller använda partmärkning.

Mikael_L skrev:
...och en (och samma) för mellantrådarna, då det inte spelar någon roll att växla dom.
Precis som det var gjort innan, alltså. ;)

Nexans kan leverera alla färger! Men du måste beställa minst 3000m

petersv skrev:
Man kan ju alltid rita på den ena av mellantrådarna, om man vill hålla ordning på vilken som är vilken. Eller använda partmärkning.
OM man håller reda på mellantrådarna så måste de korsas för att man ska få lampan släckt med båda brytarna nedåt. annars så kan man koppla först och kolla och byta om det blev fel, kommer ALDRIG att orsaka kortslutning iaf.

Protte

Jaha, sista röda tändtråden borta då. Och så passade jag på att jorda lysrörsarmaturen som satt i trappen. Den andra lampan var kopplad med gömd koplingsdosa, vidare med lampsladd i rör ut genom väggen och noga tvinnat och eltejpat ihop med lampans anslutningsssladd. Klipp,klipp den var ändå skitful.

Om jag har förstått saken rätt så måste man jorda en armatur där det finns jordskruv i plåten, eller kan man komma undan det om det i övrigt är ojordat? Var det även så 1969 (då armaturen sattes upp)?

Är det övriga i rummet ojordat så får du inte jorda armaturen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.