2 328 läst ·
36 svar
2k läst
36 svar
Färgbryderier
Sida 1 av 3
Dags att byta taklampa i källaren. Jag blev lite förvånad när jag såg att det var framdraget vit, svart och röd till takarmaturen, och den var inkopplad mellan svart och röd. Vit var oansluten.
Jag har ingen JFB, och tyvärr går det inte att dela jord och nolla i centralen.
Jag kopplade mellan vit och svart och lade röd till lampans jord. Hur/vad hade ni gjort?
Jag har ingen JFB, och tyvärr går det inte att dela jord och nolla i centralen.
Jag kopplade mellan vit och svart och lade röd till lampans jord. Hur/vad hade ni gjort?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
•1. Installera JFB
•2. Installera JFB
•3. Installera JFB
•4. Installera JFB
•5. Installera JFB
•6. Installera JFB
Du har gjort generalfel 1A, kopplat utan att veta. Var det hempulat förut så blev det inte bättre att det gjordes en gång till.
Jag hade öppnat i nästa dosa (och nästa och nästa) för att reda ut varför det var kopplat till rött.
Att bara koppla höll på att kosta en kompis livet då skyddsjorden kopplades till röd ledare (som visade sig vara tändtråd)(gjordes av behörig men inte kompetent)
Protte
•2. Installera JFB
•3. Installera JFB
•4. Installera JFB
•5. Installera JFB
•6. Installera JFB
Du har gjort generalfel 1A, kopplat utan att veta. Var det hempulat förut så blev det inte bättre att det gjordes en gång till.
Jag hade öppnat i nästa dosa (och nästa och nästa) för att reda ut varför det var kopplat till rött.
Att bara koppla höll på att kosta en kompis livet då skyddsjorden kopplades till röd ledare (som visade sig vara tändtråd)(gjordes av behörig men inte kompetent)
Protte
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Jag får rysningar.....
Förr i tiden var det ingen standardisering av färgerna, det var upp till vara å en hur de använde färgerna. Men det var oftast lokalt med samma system
Koppla genast ur armaturen å anslut de färger som var innan..........
Tvekar eller vimsar Du -ta dit nån som vet å kan mäta/reda ut vad som är vad.
Förr i tiden var det ingen standardisering av färgerna, det var upp till vara å en hur de använde färgerna. Men det var oftast lokalt med samma system
Koppla genast ur armaturen å anslut de färger som var innan..........
Tvekar eller vimsar Du -ta dit nån som vet å kan mäta/reda ut vad som är vad.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det finns ingen elcentral som inte går att bygga om med separata skenor men det kanske blir billigare att sätta dit en ny än en massa hantverksarbete.
Protte igen
Protte igen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Tja, vet man inte annat så är väl det väl bäst att anta att det var rätt från början.
Och röd är väl inte sådär jätteovanlig som tändtråd.
Här är den en gammal inst, förmodligen saknades jord i början.
Då var det kanske vit och röd som tändtrådar (kronbrytare) och svart nolla.
(Ja man kan ju inget annat än gissa om man inte är på plats och kollar + mäter).
-MH-, funkar det på samma sätt nu när röd är bytt mot vit?
Och röd är väl inte sådär jätteovanlig som tändtråd.
Här är den en gammal inst, förmodligen saknades jord i början.
Då var det kanske vit och röd som tändtrådar (kronbrytare) och svart nolla.
(Ja man kan ju inget annat än gissa om man inte är på plats och kollar + mäter).
-MH-, funkar det på samma sätt nu när röd är bytt mot vit?
Jag skruvade i alla fall ut säkringen och mätte resistans mellan vit och röd, och fick 0 ohm, så lite var det mätt. Och eftersom ungefär hälften av huset har röd jord, så trodde jag att det var nolla och jord jag hade hittat, och någon hade förväxlat dem i inkopplingen.prototypen skrev:Du har gjort generalfel 1A, kopplat utan att veta. Var det hempulat förut så blev det inte bättre att det gjordes en gång till.
Dosor?
Efter jag kopplade, såg att allt lyste, så undvek jag i alla fall att göra generalfel 1B, kontrollmäta. Och det var tur.
För så här var det egentligen:
Vit - Obruten fas
Röd - Tändtråd
Svart - Nolla/Jord
Som ni förstår så blev jag lite överraskad över att jordhöljet på lampan hade 230V till jord...
Sensmoral? Mät.
Nu börjas det med färgerna igen, lita inte på detta utan att mäta..
Rött - L1
Vitt - L2
Svart - L3
Detta är efter en äldre standard i lokalnät, inom installation används rött vanligen som jord men det är inte heligt så som med gul/grönt, och inte ens där kan man vara 100 på att det är jord.
Så ska ni ge er på såna jobb, skaffa ett mätinstrument, det finns billiga att köpa.
Rött - L1
Vitt - L2
Svart - L3
Detta är efter en äldre standard i lokalnät, inom installation används rött vanligen som jord men det är inte heligt så som med gul/grönt, och inte ens där kan man vara 100 på att det är jord.
Så ska ni ge er på såna jobb, skaffa ett mätinstrument, det finns billiga att köpa.
Har skruvat upp nu och kollat i väggen. Från en av väggbrytarna går det sex sladdar, enligt denna standard
Vit - Fas
Svart - Nolla
Röd - Tändtråd
Röd - Tändtråd
Röd - Jord
Blå - Tändtråd
(ovanstående stämmer om mitt vägguttag är korrekt jordat).
In till brytaren kommer det gamla vanlig svart,röd, vit.
Borde man byta färgerna till modern standard, eller? Jag vill dra fram jord till taklampan, skall jag dra om de andra färgerna också?
Vit - Fas
Svart - Nolla
Röd - Tändtråd
Röd - Tändtråd
Röd - Jord
Blå - Tändtråd
(ovanstående stämmer om mitt vägguttag är korrekt jordat).
In till brytaren kommer det gamla vanlig svart,röd, vit.
Borde man byta färgerna till modern standard, eller? Jag vill dra fram jord till taklampan, skall jag dra om de andra färgerna också?
Byt alla kablar i denna grupp.
Jag hade en gång 5 röda kablar. detta var i en tvättstuga på södermalm/stockholm.
5 röda fk till samtliga maskiner... hur fan tänkte dom där...
Jag hade en gång 5 röda kablar. detta var i en tvättstuga på södermalm/stockholm.
5 röda fk till samtliga maskiner... hur fan tänkte dom där...