378 läst ·
4 svar
378 läst
4 svar
Färgborttagningsmedel källare
En fråga som jag hoppas att någon här har ett vettigt svar!
Vill gärna ta bort gammal färg som sitter på mina källarväggar och av många skäl så vill jag helst slippa hyra en flex och slipa bort allt. Så jag är inne på spåret att prova färgborttagningsmedel, något som man kan kleta på som "lyfter/löser" färgen så man bara kan skrapa bort det efteråt.
Är det någon här som har provat något sånt här medel på betong med bra resultat? Isåfall vilket medel har ni använt?
Vill gärna ta bort gammal färg som sitter på mina källarväggar och av många skäl så vill jag helst slippa hyra en flex och slipa bort allt. Så jag är inne på spåret att prova färgborttagningsmedel, något som man kan kleta på som "lyfter/löser" färgen så man bara kan skrapa bort det efteråt.
Är det någon här som har provat något sånt här medel på betong med bra resultat? Isåfall vilket medel har ni använt?
Är skeptisk, är det silikatfärg är det bara att glömma då den förenar sig kemiskt med underlaget. Troligen är mekanisk borttagning det bästa även om det är ett dammigt slitgöra.
Vet inte vad det är för färg målat, men om man vänder på det så finns det inte ett enda färg/putssläpp i hela rummet och huset är 50 år gammalt. Så man kanske skulle våga måla över befintlig vägg och hoppas på det bästa?B Bitterhetsakademin skrev:
Är färgskiktet intakt är det bara att göra rent och måla på helst med samma färgtyp, i en källare med fukt vill du inte ha en för tät färg utan en fuktgenomsläpplig är att föredra.
Nu vet jag inte vad det är för färg typ som är ytterst, en vit färg sen är det något gult bakom. Jag hade nyligen ett projekt där jag ångade bort tapet ifrån ett rum i källaren som hade samma gula färg under och det rummet hade inte heller något färg/putssläpp och inga mögelprickar osv bakom golvlister/tapeter. De båda rummen har sina ytterväggar mot baksidan av husetB Bitterhetsakademin skrev:
Klicka här för att svara