Hus från 60-talet med oisolerad platta. Dränerat förra året med isodrän. Gillestuga med ventilerat golv(Granab).

Har nu en RF i gillestugan som pendlar mellan 65 och 75% nu under sommaren(ibland högre). Temp i gillestugan ca 20 grader.

Jag tycker detta känns aningen högt med tanke på ovan utförda åtgärder på huset?

Ökad ventilation är det många som skriver men att dra in varm fuktig luft i en källare so kyls ner gör väl saken bara ännu värre?

Är det några problem att ligga lite högt i RF under sommarmånaderna?

Tack för tips/inputs

Mät temp och RF även ute och räkna ut ånghalten ute och inne så ser du om du har ett högt fukttillskott i källaren.
Vill du få ner RF i källaren kan du köra med en avfuktare, men då får du stänga igen eventuella friskluftsventiler.

Med oisolerad platta så är det inga konstiga nivåer. Det du kan göra enklast om du är orolig är att köra en avfuktare denna tid pp året

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RF% över 70% under minst 8 veckor eller längre är klart i riskzonen för mögeltillväxt. Är det bara ett par veckor kan det fungera med RF80% utan mögelrisk.

• Diagram som visar sambandet mellan relativ fuktighet (RH%), temperatur och mögelrisk över tid. Markerar områden med låg och hög risk för mögeltillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Josth skrev:
RF% över 70% under minst 8 veckor eller längre är klart i riskzonen för mögeltillväxt. Är det bara ett par veckor kan det fungera med RF80% utan mögelrisk.
Centano Centano skrev:
Mät temp och RF även ute och räkna ut ånghalten ute och inne så ser du om du har ett högt fukttillskott i källaren.
Vill du få ner RF i källaren kan du köra med en avfuktare, men då får du stänga igen eventuella friskluftsventiler.
RF ute nu är 74% med temp på 24 grader.

Har det funkat med samma konstruktion sedan 60 talet undrar jag om du behöver vara orolig?

Jag tänker att om det har fungerat utan påväxt eller annat i 60 år så borde det funka.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Josth skrev:
intressant tabell.
J Jeppson skrev:
Har det funkat med samma konstruktion sedan 60 talet undrar jag om du behöver vara orolig?

Jag tänker att om det har fungerat utan påväxt eller annat i 60 år så borde det funka.
Njah funkat vette fan om det har. Vi har totalrenoverat huset och den tidigare gillestugan var fuktskadad. Pga dagvattenledning som var av mm.

Med risk för att vara dum. Men Hur ska jag kunna få ner RF inne under 70% om RF ute är 74% vid 24 grader? Utan hjälp av avfuktare.

Har man ingen avfuktare får man köra med värme istället så det är varmare inne än ute. Man måste komma ihåg att värdena på fukt/temperatur varierar över dygnet och det är en slags dygnsmedel man jagar.

J Josth skrev:
Har man ingen avfuktare får man köra med värme istället så det är varmare inne än ute. Man måste komma ihåg att värdena på fukt/temperatur varierar över dygnet och det är en slags dygnsmedel man jagar.
Okej. Men jag har fortfarande en del frågetecken kring ämnet. Om man nu kan få mögel inomhus vid RF över 70%. Enligt SMHI så är RF utomhus under sommaren mellan 70-80%, vid kusten ännu högre.

Rekommenderad omsättning på luft i ett hus är att luften byts ut varannan timme. Hur ska man du kunna undvika mögel i sin källare? Eller i huset övrigt för den delen?

Min erfarenhet är snarare att man kan få ca RF 50 till 60% ute på sommaren. När den luften kommer in i en kall källare så kommer RF% att öka. Man kan då avfukta luften eller värma utrymmet så RF% sjunker.

Vi har RH 66% @ 25 C inne nu. Det är lite fuktigare denna sommar än vad det brukar vara. Utan avfuktare inomhus så finns det inget att göra för att få ner RH när det är så fuktigt under så lång tid utomhus.

Oldboy Oldboy skrev:
Vi har RH 66% @ 25 C inne nu. Det är lite fuktigare denna sommar än vad det brukar vara. Utan avfuktare inomhus så finns det inget att göra för att få ner RH när det är så fuktigt under så lång tid utomhus.
Okej. Då får jag köra avfuktare temporärt under sommaren. Skönt att det verkar vara utomhusluften som ställer till det snarare än att dränering och tillskjutande markfukt är problemet. Eller ja vi får se till hösten/vintern.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.