Hus från 60-talet med oisolerad platta. Dränerat förra året med isodrän. Gillestuga med ventilerat golv(Granab).
Har nu en RF i gillestugan som pendlar mellan 65 och 75% nu under sommaren(ibland högre). Temp i gillestugan ca 20 grader.
Jag tycker detta känns aningen högt med tanke på ovan utförda åtgärder på huset?
Ökad ventilation är det många som skriver men att dra in varm fuktig luft i en källare so kyls ner gör väl saken bara ännu värre?
Är det några problem att ligga lite högt i RF under sommarmånaderna?
Tack för tips/inputs
Har nu en RF i gillestugan som pendlar mellan 65 och 75% nu under sommaren(ibland högre). Temp i gillestugan ca 20 grader.
Jag tycker detta känns aningen högt med tanke på ovan utförda åtgärder på huset?
Ökad ventilation är det många som skriver men att dra in varm fuktig luft i en källare so kyls ner gör väl saken bara ännu värre?
Är det några problem att ligga lite högt i RF under sommarmånaderna?
Tack för tips/inputs
Mät temp och RF även ute och räkna ut ånghalten ute och inne så ser du om du har ett högt fukttillskott i källaren.
Vill du få ner RF i källaren kan du köra med en avfuktare, men då får du stänga igen eventuella friskluftsventiler.
Vill du få ner RF i källaren kan du köra med en avfuktare, men då får du stänga igen eventuella friskluftsventiler.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
J Josth skrev:
RF ute nu är 74% med temp på 24 grader.Centano skrev:
intressant tabell.J Josth skrev:
Njah funkat vette fan om det har. Vi har totalrenoverat huset och den tidigare gillestugan var fuktskadad. Pga dagvattenledning som var av mm.J Jeppson skrev:
Med risk för att vara dum. Men Hur ska jag kunna få ner RF inne under 70% om RF ute är 74% vid 24 grader? Utan hjälp av avfuktare.
Okej. Men jag har fortfarande en del frågetecken kring ämnet. Om man nu kan få mögel inomhus vid RF över 70%. Enligt SMHI så är RF utomhus under sommaren mellan 70-80%, vid kusten ännu högre.J Josth skrev:
Rekommenderad omsättning på luft i ett hus är att luften byts ut varannan timme. Hur ska man du kunna undvika mögel i sin källare? Eller i huset övrigt för den delen?
Okej. Då får jag köra avfuktare temporärt under sommaren. Skönt att det verkar vara utomhusluften som ställer till det snarare än att dränering och tillskjutande markfukt är problemet. Eller ja vi får se till hösten/vintern.Oldboy skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden