508 läst ·
2 svar
508 läst
2 svar
Måste man ersätta eterniten i källaren?
Hej
Har rivit ner eterniten som var skruvad i taket i källaren. Huset är från 1952, källaren hyfsat tor men dock fuktig som källare är från den tiden. Försöker hålla runt 15-20 grader.
Bakom eternitskivorna finns råspont.
Frågan är nu vad jag bör/kan/ska göra.
Alternativ 1.
Måla råsponten med lämplig färg.
Alternativ 2
Gipsskivor och sen måla.
Skulle tro att gips är det bästa alternativet men betydligt mer jobb. Tjänar jag något med gips? Funderar på isoleringsförmågan och fuktfrågan? Färg eller gips?
Gällande utseendet så tycker jag att målad råspont är snyggare.
Har rivit ner eterniten som var skruvad i taket i källaren. Huset är från 1952, källaren hyfsat tor men dock fuktig som källare är från den tiden. Försöker hålla runt 15-20 grader.
Bakom eternitskivorna finns råspont.
Frågan är nu vad jag bör/kan/ska göra.
Alternativ 1.
Måla råsponten med lämplig färg.
Alternativ 2
Gipsskivor och sen måla.
Skulle tro att gips är det bästa alternativet men betydligt mer jobb. Tjänar jag något med gips? Funderar på isoleringsförmågan och fuktfrågan? Färg eller gips?
Gällande utseendet så tycker jag att målad råspont är snyggare.
För övriga rum behövs ingenting. Råspont ät mer eller mindre standard. Det var bara i tvätt och pannrum brandskyddande tak installerades. I mitt fall är det puts på bastmatta.
Glädjande att du rev ner och inte "sanerade" taken från skivorna men varför tog du bort dom?
Glädjande att du rev ner och inte "sanerade" taken från skivorna men varför tog du bort dom?
Klicka här för att svara