Hej!
Skall sätta upp d-trapp brytare, men jag funderar lite på om man kan andvända samma färger på mellan trådarna och på tändtrådarna? tex så här brun fas från dosa i källare till brytare brytare d-trappbrytare i källaren dubbla svart och grå tillbaka via dosa i källaren till d-trappbrytare "övervåning" och enkel svart grå tillbaka till dosa i källare vidare till lampor.
Får man dra så många kablar av samma färg i samma rör? och får man dra så många kablar i ett 16 vp rör?
Ritade en liten snabbskiss
Skall sätta upp d-trapp brytare, men jag funderar lite på om man kan andvända samma färger på mellan trådarna och på tändtrådarna? tex så här brun fas från dosa i källare till brytare brytare d-trappbrytare i källaren dubbla svart och grå tillbaka via dosa i källaren till d-trappbrytare "övervåning" och enkel svart grå tillbaka till dosa i källare vidare till lampor.
Får man dra så många kablar av samma färg i samma rör? och får man dra så många kablar i ett 16 vp rör?
Ritade en liten snabbskiss
Det är fullt tillåtet att använda tändtrådar i samma färg, men det blir såklart bökigare att hålla reda på dom.
Max 5 st FK1,5 i 16mm rör, mer än 5 så är det 20mm rör som gäller
Jo, numera är det rekomendationer tydligen....
när jag monterade en trippelbrytare i ett garage så blev det ju tvunget att användas samma färg 2ggr, brun in, svart, vit, svart ut.
och då satte jag en vit tejp i vardera änden på den ena svarta så blir det ju lättare att hålla isär dom.
och då satte jag en vit tejp i vardera änden på den ena svarta så blir det ju lättare att hålla isär dom.
Enligt din ritning blir det 6 ledare i röret.
Om du i stället använder "den tillåtna sparkopplingen" så kommer du klara dig med 5 ledare,
eftersom de båda kretsarna kan dela en ledare (obruten fas).
/Hasse
Om du i stället använder "den tillåtna sparkopplingen" så kommer du klara dig med 5 ledare,
eftersom de båda kretsarna kan dela en ledare (obruten fas).
/Hasse
Redigerat:
Man har bedömt att fem är lagom för att det utan problem skall gå att dra i och ur kablarna. I gynsamma fall går det att få i mer och det är ju inte precis så att man drar en massa effekt genom en trappkoppling så man måste börja kompensera för samförläggning!snaggletooth skrev:
Klicka här för att svara