Hej!
Skall sätta upp d-trapp brytare, men jag funderar lite på om man kan andvända samma färger på mellan trådarna och på tändtrådarna? tex så här brun fas från dosa i källare till brytare brytare d-trappbrytare i källaren dubbla svart och grå tillbaka via dosa i källaren till d-trappbrytare "övervåning" och enkel svart grå tillbaka till dosa i källare vidare till lampor.
Får man dra så många kablar av samma färg i samma rör? och får man dra så många kablar i ett 16 vp rör?
Ritade en liten snabbskiss

• d-trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fullt tillåtet att använda tändtrådar i samma färg, men det blir såklart bökigare att hålla reda på dom.

Max 5 st FK1,5 i 16mm rör, mer än 5 så är det 20mm rör som gäller

Är det bara en kortare bit tex från brytare till kopldosa så tycker jag att man kan tänja lite på den regeln.. tror dessutom att de står "bör" inte "skall".. 7 ledare går bra :)

Jo, numera är det rekomendationer tydligen....

när jag monterade en trippelbrytare i ett garage så blev det ju tvunget att användas samma färg 2ggr, brun in, svart, vit, svart ut.
och då satte jag en vit tejp i vardera änden på den ena svarta så blir det ju lättare att hålla isär dom.

ca tre meter mellan dosan och d-trappen på övervåningen... så vi kör så... tack för alla svar...

Enligt din ritning blir det 6 ledare i röret.
Om du i stället använder "den tillåtna sparkopplingen" så kommer du klara dig med 5 ledare,
eftersom de båda kretsarna kan dela en ledare (obruten fas).

/Hasse

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Jo, numera är det rekomendationer tydligen....
Man har bedömt att fem är lagom för att det utan problem skall gå att dra i och ur kablarna. I gynsamma fall går det att få i mer och det är ju inte precis så att man drar en massa effekt genom en trappkoppling så man måste börja kompensera för samförläggning! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.