8 112 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Färgnyans taklist vs tak?
Hej! Har hamnat i en diskussion ang huruvida listen skall vara i samma nyans som taket eller inte?
Jag förespråkar samma nyans som taket då jag tycker det blir lite gräddtårta över att ha kritvitt tak & antikvit list. M.a.o. vill jag ha samma nyans på list & tak. Vill ha lite input och smakråd bara...
Jag förespråkar samma nyans som taket då jag tycker det blir lite gräddtårta över att ha kritvitt tak & antikvit list. M.a.o. vill jag ha samma nyans på list & tak. Vill ha lite input och smakråd bara...
Beror lite på väggens färg. Om den är mer gräddvit kan jag se en vits att taklisten matchar för att öka höjden på rummet.
Men jag säger vitt alla dagar.
Samma nyans som taket.
En obruten vit ligger nånstans S0300-N - S0500-N.
Kanske tom samma glanstal på färgen som den för taket.
Matta snickerier är snyggt!
Men jag säger vitt alla dagar.
Samma nyans som taket.
En obruten vit ligger nånstans S0300-N - S0500-N.
Kanske tom samma glanstal på färgen som den för taket.
Matta snickerier är snyggt!
Redigerat:
Taklist = takfärg. Inte snyggt att väggens eventuella kulör på en taklist
Frågan gällde nog nyans och inte kulör.
Om väggarna är i brutet vitt är det nog bättre att ha samma brytning på taklisten som väggen (speciellt om man har öppningar ända upp till tak med salningar/foder i samma nyans).
Har ni inga vita väggar kan man ju ha en obruten vit på alla lister.
Om väggarna är i brutet vitt är det nog bättre att ha samma brytning på taklisten som väggen (speciellt om man har öppningar ända upp till tak med salningar/foder i samma nyans).
Har ni inga vita väggar kan man ju ha en obruten vit på alla lister.
Taklist och tak i samma. Men ännu bättre ingen taklist alls. (Personlig smak)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Taklist = listen mellan vägg och tak, för att dölja den ibland ojämna springan mellan ytorna.
Om den har väggens eller takets färg spelar väl ingen roll.
Men ofta har man tapeter på väggen, så då blir det naturligast att måla listen i takets färg.
Om den har väggens eller takets färg spelar väl ingen roll.
Men ofta har man tapeter på väggen, så då blir det naturligast att måla listen i takets färg.
Klicka här för att svara